AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #1 Skrevet 8. januar 2019 Hei! Jeg har nylig brutt med samboer og tenker nå å ta over vår felles leilighet i Oslo sentrum. Jeg eide fra før største brøken så det er nå snakk om å ta over ca 30% av lånet (hvor jeg allerede var hovedlåntaker) samt betale ut samboers egenkapital og gevinst. Leiligheten ble vurdert av meglere og vi ble enige om en pris på 4,7mill. Jeg har et lån på ca 2,2m i bolig. Samboer hadde 0,9m altså 3,1m i boliglån, med utbetaling av gevinst/ek til samboer på 0,5m ekstra ender jeg på totalt 3,6m i boliglån på boligen i Oslo (74% gearing da den ble verdsatt til 4,9m). I tillegg til dette har jeg fremdeles 0,4m i studielån samt sekundærboliglån på 1,2m. Sekundærboligen er verdisatt til 2m og gir meg skattefri inntekt på 5,000/mnd (familiært). Som dere ser har jeg litt lån, haha... Det ender på totalt 5,2m i lån og 2,1m i EK (0,8 fra sekundær og 1,3 fra bolig (verdi på 4,9m) + 100k i cash, 300k på BSU, 400k i bil, 200k i aksjer/fond.. Som dere vet er bankene ganske seige på 5x inntekt, og jeg hadde 1,1m i fjor, dog mener de nå at siden noe av dette var bonus så teller det ikke inn i inntekten..? Jeg vil neppe få høyere fastlønn, men regner med mellom 100-500% av fastlønn i inntekt. Jeg forventer å gjøre ~2m i år og da er det rart at jeg ikke får ta opp dette lånet. Det finnes masse historikk fra min arbeidsplass hvor folk tjener veldig gode penger over mange år. Hva kan jeg gjøre? Kan noen banker kanskje gi meg dere 10% som kan gå utenfor forskriftene? Tips taes imot... Anonymkode: ed392...86e
Gjest Dævendøtte Skrevet 8. januar 2019 #2 Skrevet 8. januar 2019 Hør med flere banker, det er stor forskjell fra bank til bank.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #3 Skrevet 8. januar 2019 7 minutter siden, Dævendøtte said: Hør med flere banker, det er stor forskjell fra bank til bank. Yes, får begynne der. Tenkte kanskje det var noen rådgivere her som kunne sett over om dette burde la seg gjøre Anonymkode: ed392...86e
Gjest Dævendøtte Skrevet 8. januar 2019 #4 Skrevet 8. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Yes, får begynne der. Tenkte kanskje det var noen rådgivere her som kunne sett over om dette burde la seg gjøre Anonymkode: ed392...86e Hjelper lite hva noen tror her gitt For to forskjellige banker kan si to forskjellige ting. Jeg vil tro det ordner seg.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #5 Skrevet 8. januar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har nylig brutt med samboer og tenker nå å ta over vår felles leilighet i Oslo sentrum. Jeg eide fra før største brøken så det er nå snakk om å ta over ca 30% av lånet (hvor jeg allerede var hovedlåntaker) samt betale ut samboers egenkapital og gevinst. Leiligheten ble vurdert av meglere og vi ble enige om en pris på 4,7mill. Jeg har et lån på ca 2,2m i bolig. Samboer hadde 0,9m altså 3,1m i boliglån, med utbetaling av gevinst/ek til samboer på 0,5m ekstra ender jeg på totalt 3,6m i boliglån på boligen i Oslo (74% gearing da den ble verdsatt til 4,9m). I tillegg til dette har jeg fremdeles 0,4m i studielån samt sekundærboliglån på 1,2m. Sekundærboligen er verdisatt til 2m og gir meg skattefri inntekt på 5,000/mnd (familiært). Som dere ser har jeg litt lån, haha... Det ender på totalt 5,2m i lån og 2,1m i EK (0,8 fra sekundær og 1,3 fra bolig (verdi på 4,9m) + 100k i cash, 300k på BSU, 400k i bil, 200k i aksjer/fond.. Som dere vet er bankene ganske seige på 5x inntekt, og jeg hadde 1,1m i fjor, dog mener de nå at siden noe av dette var bonus så teller det ikke inn i inntekten..? Jeg vil neppe få høyere fastlønn, men regner med mellom 100-500% av fastlønn i inntekt. Jeg forventer å gjøre ~2m i år og da er det rart at jeg ikke får ta opp dette lånet. Det finnes masse historikk fra min arbeidsplass hvor folk tjener veldig gode penger over mange år. Hva kan jeg gjøre? Kan noen banker kanskje gi meg dere 10% som kan gå utenfor forskriftene? Tips taes imot... Anonymkode: ed392...86e Ser du ikke galskapen i det du her har listet opp av tall selv? Du får enten selge en av boligene eller begge. Sier banken nei, så betyr det nei. Kg kan ikke gå inn og forhandle med banken på dine vegne. Begynn å bli voksen, da. Anonymkode: 58154...91e 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #6 Skrevet 8. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ser du ikke galskapen i det du her har listet opp av tall selv? Du får enten selge en av boligene eller begge. Sier banken nei, så betyr det nei. Kg kan ikke gå inn og forhandle med banken på dine vegne. Begynn å bli voksen, da. Anonymkode: 58154...91e Ser ingen galskap? "Banken" er ofte en nyutdannet snørrunge som kun følger regelboka. Jeg ønsket å høre om noen hadde formening om de trodde dette kunne gå igjennom, noe jeg mener det bør gjøre... Nei takk, jeg ønsker ikke at du skal forhandle noe som helst på mine vegne.😂 Anonymkode: ed392...86e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #7 Skrevet 8. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Ser du ikke galskapen i det du her har listet opp av tall selv? Du får enten selge en av boligene eller begge. Sier banken nei, så betyr det nei. Kg kan ikke gå inn og forhandle med banken på dine vegne. Begynn å bli voksen, da. Anonymkode: 58154...91e Hvorfor er det galskap egentlig. Det er mye lån, men det er også høy inntekt. 1 mil i inntekt er jo mulig med 5 mil i lån. Ville hørt med mindre lokale banker. De kan være mer fleksible. Anonymkode: ff2ee...95c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå