Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det slik at man tvinger personer i tunge og alvorlige livskriser som prøver å ta livet sitt til å leve videre? Hvorfor kan ikke personer selv være herre over sitt eget liv? Hvorfor skal man bli presset inn i prykriatiske institusjoner og bli fortalt at "alt ordner seg" mens de graver opp i sårene dine. Hvis jeg hadde vært diktator hadde jeg innført frivillig selvbestemt dødshjelp for ALLE som ville forlate jorden!! 

Anonymkode: 5879c...cf9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det slik at man tvinger personer i tunge og alvorlige livskriser som prøver å ta livet sitt til å leve videre? Hvorfor kan ikke personer selv være herre over sitt eget liv? Hvorfor skal man bli presset inn i prykriatiske institusjoner og bli fortalt at "alt ordner seg" mens de graver opp i sårene dine. Hvis jeg hadde vært diktator hadde jeg innført frivillig selvbestemt dødshjelp for ALLE som ville forlate jorden!! 

Hadde du latt din sønn, datter, far eller mor å ta sitt eget liv?

Endret av omarel
  • Liker 2
Skrevet

Fordi når du er død kan ikke det forandres. Det føles også ganske feil å bare la de nærmest deg dø, er vel ingen som ønsker de du er glad i dø? Man vil vel hellee hjelpe de å å overkomme vanskelighetene?

• Liker 3
Skrevet

Denne tråden blir garantert stengt. Men enhver person står fritt til å avslutte livet når en selv ønsker. Men ansatte på sykehus, institusjoner, psykologer osv, opererer alle under en hippokratisk ed (selvpålagt eller lovpålagt) 

• Liker 1
Skrevet

Du har egentlig en helt selvstendig rett til å ta ditt eget liv, men veldig veldig ofte er det snakk om psykiske problemer som årsak til at man ønsker dette. Derfor er det mulig å behandle sykdommen, og dermed vil kanskje ønsket om å dø forsvinne.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for aktiv dødshjelp. Men det måtte jo vært noen krav og et tverrfaglig team til å ta avgjørelser. Men sett at noen har det helt jævlig..  så kunne de bekreftet sitt dødsønske 4 ganger i året i 4 år, slik at man visste det ikke kun var desperasjon eller dyp depresjon. 

Anonymkode: f9e26...650

AnonymBruker
Skrevet

Og fått behandling i løpet av den perioden for å se om bedring er mulig. 

Anonymkode: f9e26...650

Skrevet

Jeg mener man burde ha rett til å besteme at man selv skal dø. Men da må man være dødssyk uten mulighet til å bli frisk og leve med sterke smerter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, TS! Vi bør få lov til å velge om vi ønsker å dø. Livet mitt har vært dritt i nesten 10 år, selv med noen få lyspunkter. Selv om jeg har vurdert flere ganger om å gjøre det, har det alltid vært noe som har stoppet meg. Jeg vet da faen hvorfor jeg lever enda. Så jeg har bestemt meg for å fortsette å leve med det livet jeg har. Det er tungt og jeg ser frem til den dagen det skjer. Det kommer til å bli en lettelse! 

Anonymkode: 00792...f0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste som ønsker å ta livet sitt (og ikke har en uhelbredelig fysisk sykdom) lider av tung depresjon eller andre psykologiske lidelser. Det er da denne sykdommen som gjør at man ønsker å ta livet sitt, ikke noe man hadde ønsket om man var frisk. Derfor vil man heller behandle slik at ens egentlige tanker skal komme frem, ikke de som er styrt av psykiske lidelser.

Anonymkode: 1e777...4e1

• Liker 2
Skrevet

Voksne mennesker bør ha lov til å bestemme over sitt eget liv- også når man ønsker å avslutte det. Det er ikke rett å tvinge folk til å leve mot sin vilje,

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste som ønsker å ta livet sitt (og ikke har en uhelbredelig fysisk sykdom) lider av tung depresjon eller andre psykologiske lidelser. Det er da denne sykdommen som gjør at man ønsker å ta livet sitt, ikke noe man hadde ønsket om man var frisk. Derfor vil man heller behandle slik at ens egentlige tanker skal komme frem, ikke de som er styrt av psykiske lidelser.

Så du mener at jeg skal tvinges til å leve med depresjonen jeg har pga manglende jobb i mange år? Du mener jeg skal tvinges å leve med smerter 24/7 pga tidligere skader? 

Skrevet

Det er da strengt tatt ingen som tvinger noen til å leve. Vil man avslutte, så klarer man det. 

Men veldig mange kan få hjelp, og får det også ;)

• Liker 1
Skrevet

En kan argumentere for at det er økonomisk for staten å holde liv i så mange som mulig, da staten investerer ganske mye i hvert individ og gjerne vil ha avkastning. Ringvirkningene kan også sette flere ut av spill.

I tillegg vet man ikke nok om selvmord. Man tror det er sosialt smittsomt og dermed vil det være nødvendig med forebygging.

På et rent prinsipielt grunnlag synes jeg at en selv bør kunne gå ut slik en selv ønsker. Døden er noe av det mest personlige en har, og det eneste en virkelig eier her i livet.

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener at jeg skal tvinges til å leve med depresjonen jeg har pga manglende jobb i mange år? Du mener jeg skal tvinges å leve med smerter 24/7 pga tidligere skader? 

Jeg har da ikke sagt noe om hva jeg mener, chill. Jeg forsøker å svare på spørsmålet ditt. Og formålet er jo å få deg frisk. Eller i det minste bedre. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har da ikke sagt noe om hva jeg mener, chill. Jeg forsøker å svare på spørsmålet ditt. Og formålet er jo å få deg frisk. Eller i det minste bedre. 

Hvorfor skal du få meg frisk? For å oppleve dritt i livet? 

Skrevet

Når du sier du prøver å ta livet ditt, er det oppriktig det du gjør, eller er det inderst inne et rop om hjelp ? Er jo plenty av muligheter å ta sitt eget liv selv eller dra til utlandet å få hjelp. 

Anonymkode: b89aa...ca8

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
På ‎08‎.‎01‎.‎2019 den 15.49, AnonymBruker skrev:

Tunge og alvorlige livskriser skriver du før du argumenterer for at et menneske i krise må få lov til å ta sitt liv. Ser du det ulogiske i det du skriver? Hvor mange mennesker har ikke sagt at krisen gjorde livet deres meningsfullt, det vil si etter at de var ute av krisen og fikk ting på avstand? Er det ikke slik at i kriser så tar man ofte ukloke valg? I kriser er det følelser som dominerer sterkt. Logikken er stort sett fraværende. Hvis vi har det som et premiss at intet menneske vil gå gjennom livet uten å støte på kriser, er det ikke slik at selvmord blir en altfor enkel utvei? La oss videre tenke at et menneske i krise ikke ser noen alternativer, men med hjelp blir opplyst om flere alternativer, er da ikke det bedre enn at det menneske tar sitt liv og ikke får erfart hvordan ting kunne ha endret seg?

Se bare på emosjonelt ustabil personlighet. På det verste kan en med en slik personlighetstype daglig ha selvmordstanker. Det er som oftest når emosjonene er på det sterkeste at de blir impulsive. Men når de får følelsene under kontroll, vil de ikke lenger ta livet sitt.

Se deretter på en person med livstruende kreftsykdom. Vedkommende har smerter som er uutholdelige og døden virker nærmest som en befrielse.

Jeg håper og tror at du ser forskjellen.

Endret av 007_008_007
Skrevet
On 1/8/2019 at 3:49 PM, AnonymBruker said:

Tror det er fordi at mennesket vil ha det til at ALLE vil leve. Dem som behandler en som vil ta livet sitt, har nok den følelsen av at deres eget liv er verdifullt og at livet er en gave og at det er herlig å leve. Dem klarer sikkert ikke fatte at noen ikke vil leve. Den beste måten behandlere takler dette på, er å stemple noen som psykisk syk, og at den med en selvmordstanker ikke vet sitt beste og at en ikke er ved sine fulle fem.

Det er jo mange tilfeller, hvor en person har ønske om å dø, at dem blir ledet tilbake til ønsket om å leve, og da er dem takknemlig for at dem fikk hjelp. Noen har sikkert et reelt ønske om å dø, mens noen trenger bare hjelp, grunnet depresjoner o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...