Gå til innhold

Gårdsbryllup og gjødsling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi har funnet en nydelig låve i Trøndelag til bryllupsfesten vår. Den ligger naturligvis i et område med flere andre gårder. 

Vi tenker litt på datoen 23. Mai 2020. Men nå blir jeg litt redd for at gårdene rundt gjødsler i denne tiden og det vil isåfall ødelegge hele opplevelsen. Den jeg snakket med fra utleier virket usikker på det medgjødsling og sa at hun ikke kunne garantere at gårdene rundt ikke gjødslet. 

Så:  Noen som vet når er det vanlig at gårder gjødsler? Er det et annet tidspunkt på sommerhalvåret vi heller burde booke? 

På forhån, tusen takk for hjelpen! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet mange bønder unngår å gjødsle rett før 17 mai om de har jorder der toget skal gå. Så om du kjenner til de nærmeste bøndene så går det an å sende en melding. Ikke forlange, men informere om at den dagen skal det være bryllup i denne låven og at du håper de kanskje vil ta hensyn til det mtp gjødsling om været tillater. Og takke pent. 

Da er sjansen mye større enn å bare krysse fingrene. Folk flest prøver å ta hensyn, om de kan. :)

Anonymkode: 40a7f...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med å få bønder til å ta hensyn! 

Anonymkode: 4e5cf...856

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De færreste bønder har råd til å risikere å ikke få ut gjødsel pga at de skal ta hensyn til sarte byneser.

Anonymkode: c75de...6cc

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

😂

Det kan gjelde mange folk, ikke bare bønder. Noen MÅ bruke bensinklipperen sin søndag morgen. Hver gang de klipper.

Anonymkode: 8fddd...6c5

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De tar aldri hensyn. Heller tvert om. Er det 17. mai, bryllup whatever, kan jeg garantere at de er ute med sprøytingen

• Liker 2
Skrevet

De færreste bønder har råd til å risikere å ikke få ut gjødsel pga at de skal ta hensyn til sarte byneser.

Sarte byneser.. tror de færreste, inkl bønder selv, ønsker å feire bryllup i gjødselstank. 

Utfra svarene jeg har fått begynner jeg å bli usikker. Noen som vet når det ikke gjødsles lenger? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er nabo til et lokale som noen ganger blir brukt til bryllup, og vi prøver så langt været tillater det å ikke gjødsle før folk skal ha bryllup, eller veldig lenge før så lukta legger seg. Det skjer ikke ofte, men hvorfor være vanskelig når vi uansett kan tilpasse det om det går. 

Anonymkode: a0367...415

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Ugle1234 skrev:

Sarte byneser.. tror de færreste, inkl bønder selv, ønsker å feire bryllup i gjødselstank. 

Utfra svarene jeg har fått begynner jeg å bli usikker. Noen som vet når det ikke gjødsles lenger? 

Det er vanskelig å si, for det kommer mye an på været. Om våren og tælen går tidlig og det er jevnt med nedbør så kan de gjødsle mange uker før bryllupet deres, noen steder allerede i april. 

På vestlandet er det veldig vanlig i mndskiftet april/mai og mot midten av mai, på Østlandet ofte noe senere - av min erfaring. 

Noen bønder foretrekker også å gjødsle etter været og ønsker for eksempel at det skal være opplett noen dager før de gjødsle så jorda trekker til seg jyllen, og regn etterpå og følger dermed gjerne værmelding (i tillegg til når de personlig har tid). 

Så.. Helt umulig å si nå. 

Anonymkode: 40a7f...1ff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skal folk gi faen i jobben sin for at folk skal gifte seg?

Om du ikke forstår landbruk er det ganske ironisk å bruke går til fest, ts.

Anonymkode: f2a32...1f2

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gård*

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke jeg som skrev det du kommenterte, så du kan roe deg helt ned.

Det er heller ingen som har sagt at bøndene ikke skal få gjøre jobben sin. 

Og det er dessuten ikke ironi å ha fest i låve om man ikke har kunnskap om landbruk. Folk ønsker å leie låven fordi det er et pent og egnet lokale. Det er dessuten en gård som leier den ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Typisk svar som bønder gir. De bør tenke på at de "sarte bynesene" er forbrukere. Har blitt så inderlig lei den forakten bønder viser for folk utenfor bygdene. Har sett og hørt så mange eksempler nå at jeg mister all lyst til å kjøpe norske produkter.

De kan helt fint vente en dag med å gjødsle. Ikke noe problem. Det er bare så mye trass og egne bønder at jeg vil spy. Det fins heldigvis unntak og de er helt enige med meg! 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor i Trøndelag dere skal være, i nord delen holder de oftes på med første-slåtten i den tiden du skal ha bryllup. Ingen garanti men vanligvis er det sånn.

Anonymkode: 018b4...940

Skrevet

Vi har bygget om låven til et veldig ettertraktet selskapslokale og vi gjødsler aldri rett før bryllup eller andre selskaper. Og det tror jeg nok gjelder alle bønder som leier ut til selskaper. Vi hadde ikke fått leid ut, hvis vi hadde fått rykte på oss om at vi forpester festen med «møkkalukt» og mtp at vi har kostet på flere millioner i dette prosjektet, så er vi avhengig av fornøyde gjester og god omtale. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer nok an på været blant annet. De må jo få gjøre jobben sin. Så om de gjødsler seint eller tidlig er jo helt umulig å si.

Anonymkode: 1df16...f4a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på bygda og slik jeg kjenner bønder her så tar de hensyn til konfirmasjon, bryllup osv i nabolaget og unngår å spre møkk på slike dager. 

Anonymkode: 885be...42a

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på bygda og slik jeg kjenner bønder her så tar de hensyn til konfirmasjon, bryllup osv i nabolaget og unngår å spre møkk på slike dager. 

Anonymkode: 885be...42a

Men her er det snakk om kommersiell virksomhet, hvor èn av gårdene har bygget om fjøset til arrangementer.  De andre gårdene kan måtte regne med at hver eneste helg er booket. Ja, kanskje også dager midt i uka.  

Klart bøndene tar hensyn til en begravelse, en konfirmasjon eller et bryllup i bygda.  Men  dette er jo i et helt annet omfang.   

• Liker 7
Skrevet (endret)
På ‎08‎.‎01‎.‎2019 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Typisk svar som bønder gir. De bør tenke på at de "sarte bynesene" er forbrukere. Har blitt så inderlig lei den forakten bønder viser for folk utenfor bygdene. Har sett og hørt så mange eksempler nå at jeg mister all lyst til å kjøpe norske produkter.

De kan helt fint vente en dag med å gjødsle. Ikke noe problem. Det er bare så mye trass og egne bønder at jeg vil spy. Det fins heldigvis unntak og de er helt enige med meg! 

Så en skal ikke gjødsle etter været?

Det er vel ikke forakt at en ønsker å lage gode produkter til forbrukerne?

Endret av Illuminatum
skrivefeil
  • Liker 5
Skrevet
På 8.1.2019 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Og hvor mange lørdager og søndager på våren/sommeren skal man måtte la traktoren stå fordi naboen har laget selskapslokale på låven, synes du? Dvs: Hvor mye hensyn skal man måtte ta til en attåtnæring naboen har startet med, når slike hensyn griper inn i den vanlige gårdsdriften? Husk at her dreier det seg ikke om en lørdag eller søndag i mai, slik det er når man tar hensyn til naboens bryllup og konfirmasjoner. Her dreier det seg om et selskapslokale som fort kan være utleid hver helg fra slutten av april til godt ut på sommeren. 

Og nei, jeg er ikke bonde. 

Anonymkode: 03548...561

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...