AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #1 Skrevet 8. januar 2019 hei Skal på et intervju i neste uke på en stilling i et kjent firma. Det står i stillingsannonsen at stillingen er midlertidig, men det står ikke hvor lenge. Noen som kjenner til dette? Det er en kunderådgiverstilling i bank. Anonymkode: 4da0b...1db
_popcorn_ Skrevet 8. januar 2019 #2 Skrevet 8. januar 2019 Det kommer an på. Det kan være midlertidig fordi det forventes stor pågang i en periode. Det kan være fordi noen er ute i fødselspermisjon, eller noen er sykemeldt, eller noen har bedt om permisjon for å reise, eller fordi dem skal ta utdanning. Kan også være midlertidig på grunn av prosjekter. Så kan vel være fra noen uker til ett år.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #3 Skrevet 8. januar 2019 Det skal stå spesifikt i både stillingsutlysningen og ikke minst i konktrakten din hvor lenge den er antatt å vare. Du må spørre bedriften. at de ikke har skrevet hvorfor og/eller hvor lenge får det til å lyse en varsellampe for min del. Det er IKKE LOV å utlyse stillinger midlertidig fordi "man ikke vet hvor stor pågang det blir den neste perioden", faktisk. Hvis det er et vikariat skal det opplyses hvor langt det er, eventuelt informeres om hvofor man ikke kan informere om lengden. Dette er faktisk veldig strengt. Man skal ha svært gode grunner for å ansette midlertidig (som ikke må forveksles med prosjekt-stillinger!). Slik som du skriver det er kunderådgiver i banke IKKE en prosjektstilling. Anonymkode: 70bd1...ebd 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #4 Skrevet 8. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal stå spesifikt i både stillingsutlysningen og ikke minst i konktrakten din hvor lenge den er antatt å vare. Du må spørre bedriften. at de ikke har skrevet hvorfor og/eller hvor lenge får det til å lyse en varsellampe for min del. Det er IKKE LOV å utlyse stillinger midlertidig fordi "man ikke vet hvor stor pågang det blir den neste perioden", faktisk. Hvis det er et vikariat skal det opplyses hvor langt det er, eventuelt informeres om hvofor man ikke kan informere om lengden. Dette er faktisk veldig strengt. Man skal ha svært gode grunner for å ansette midlertidig (som ikke må forveksles med prosjekt-stillinger!). Slik som du skriver det er kunderådgiver i banke IKKE en prosjektstilling. Anonymkode: 70bd1...ebd Så vidt jeg kan se så står det ingenting om varigheten. Har lest stillingsannonsen opp og ned flere ganger. Tenker kanskje at det kan være midlertidig, og at det blir mulighet for fast ansettelse etter hvert. Men aner ikke... Anonymkode: 4da0b...1db
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #5 Skrevet 8. januar 2019 Jeg arbeider i midlertidig stilling, de ansatte ikke ufaglærte på fast basis så når jeg har fått kompetansebeviset så blir jeg fast ansatt. En slik stilling skal ha en dato for når den tar slutt. (Min blir fornyet ett år av gangen) Anonymkode: 8953a...f07
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #6 Skrevet 8. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg arbeider i midlertidig stilling, de ansatte ikke ufaglærte på fast basis så når jeg har fått kompetansebeviset så blir jeg fast ansatt. En slik stilling skal ha en dato for når den tar slutt. (Min blir fornyet ett år av gangen) Anonymkode: 8953a...f07 Det kan jo være noe sånt også jeg får høre når jeg skal på intervju. Anonymkode: 4da0b...1db
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #7 Skrevet 8. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg kan se så står det ingenting om varigheten. Har lest stillingsannonsen opp og ned flere ganger. Tenker kanskje at det kan være midlertidig, og at det blir mulighet for fast ansettelse etter hvert. Men aner ikke... Anonymkode: 4da0b...1db Syns ikke det høres ut til å være i tråd med arbeidsmiljøloven i det hele tatt. Altså, for å ansette midlertidig må det være gode grunner for det. Ref arbeidsmiljøloven §14-9. Hovedregelen er at alle ansatte skal ansettes fast, med mindre et eller flere av kravene i 14-9 (2) er oppfyllt. aml § 14-9 (2) Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås a) når arbeidet er av midlertidig karakter b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat) c) for praksisarbeid d) med deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med arbeids- og velferdsetaten e) med idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten f) for en periode på inntil tolv måneder. Slike avtaler kan omfatte inntil 15 prosent av arbeidstakerne i virksomheten, avrundet oppover, likevel slik at det kan inngås avtale med minst én arbeidstaker" Mulig at det er bokstav F som gjør midlertidig ansettelse mulig hos dere, altså, jeg vet ikke prosentmessig hvordan det er i bedriftene deres. Men jeg syns uansett at det høres rart ut at det ikke oppgis i stillingsutlysningen. Spør uansett hvorfor stillingen er midlertidig på intervju. Spesielt aml §14-9 (8) er relevant, fordi arbeidsgiver er pliktet til å ha 12 månederes karantenetid hvis han skal ansette en ny midlertidig ansatt etter å ha hatt deg ett år som ansatt på grunnlag av bokstav f. §14-9 (8) Reglene i dette ledd gjelder ansettelser etter andre ledd bokstav f for arbeidsoppgaver av samme art innenfor virksomheten. Arbeidsgiver kan regne enheter med minst 50 ansatte som en egen virksomhet. Når en arbeidstaker som er midlertidig ansatt etter andre ledd bokstav f, ikke får videre ansettelse ved avtaleperiodens utløp, starter en karanteneperiode på tolv måneder for arbeidsgiveren. Arbeidsgiveren kan i karanteneperioden ikke foreta nye ansettelser som nevnt i første punktum. Anonymkode: 70bd1...ebd
_popcorn_ Skrevet 8. januar 2019 #8 Skrevet 8. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Syns ikke det høres ut til å være i tråd med arbeidsmiljøloven i det hele tatt. Altså, for å ansette midlertidig må det være gode grunner for det. Ref arbeidsmiljøloven §14-9. Hovedregelen er at alle ansatte skal ansettes fast, med mindre et eller flere av kravene i 14-9 (2) er oppfyllt. aml § 14-9 (2) Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås a) når arbeidet er av midlertidig karakter b) for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat) c) for praksisarbeid d) med deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med arbeids- og velferdsetaten e) med idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten f) for en periode på inntil tolv måneder. Slike avtaler kan omfatte inntil 15 prosent av arbeidstakerne i virksomheten, avrundet oppover, likevel slik at det kan inngås avtale med minst én arbeidstaker" Mulig at det er bokstav F som gjør midlertidig ansettelse mulig hos dere, altså, jeg vet ikke prosentmessig hvordan det er i bedriftene deres. Men jeg syns uansett at det høres rart ut at det ikke oppgis i stillingsutlysningen. Spør uansett hvorfor stillingen er midlertidig på intervju. Spesielt aml §14-9 (8) er relevant, fordi arbeidsgiver er pliktet til å ha 12 månederes karantenetid hvis han skal ansette en ny midlertidig ansatt etter å ha hatt deg ett år som ansatt på grunnlag av bokstav f. §14-9 (8) Reglene i dette ledd gjelder ansettelser etter andre ledd bokstav f for arbeidsoppgaver av samme art innenfor virksomheten. Arbeidsgiver kan regne enheter med minst 50 ansatte som en egen virksomhet. Når en arbeidstaker som er midlertidig ansatt etter andre ledd bokstav f, ikke får videre ansettelse ved avtaleperiodens utløp, starter en karanteneperiode på tolv måneder for arbeidsgiveren. Arbeidsgiveren kan i karanteneperioden ikke foreta nye ansettelser som nevnt i første punktum. Anonymkode: 70bd1...ebd At AML har strenge krav til selve ansettelsen betyr ikke at stillingsannonsen er pålagt samme krav, og heller ikke opplysningsplikt. Det er meget godt mulig bedriften følger AML til punkt og prikke, selv om dem ikke har opplyst årsak til midlertidig stilling og lengde i stillingsannonsen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #9 Skrevet 8. januar 2019 3 minutter siden, _popcorn_ skrev: At AML har strenge krav til selve ansettelsen betyr ikke at stillingsannonsen er pålagt samme krav, og heller ikke opplysningsplikt. Det er meget godt mulig bedriften følger AML til punkt og prikke, selv om dem ikke har opplyst årsak til midlertidig stilling og lengde i stillingsannonsen. Det er et såpass anerkjent firma, så tror nok de føler loven😊 men det har kanskje noe med å gjøre at de vil vite hvordan jeg er, før de ansetter meg fast.... Anonymkode: 4da0b...1db
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #10 Skrevet 8. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et såpass anerkjent firma, så tror nok de føler loven😊 men det har kanskje noe med å gjøre at de vil vite hvordan jeg er, før de ansetter meg fast.... Anonymkode: 4da0b...1db Det er ikke lov. Dette skal gjøres i prøvetiden, ikke ved midlertidig ansettelse. Dette er to forskjellige ting. 8 minutter siden, _popcorn_ skrev: At AML har strenge krav til selve ansettelsen betyr ikke at stillingsannonsen er pålagt samme krav, og heller ikke opplysningsplikt. Det er meget godt mulig bedriften følger AML til punkt og prikke, selv om dem ikke har opplyst årsak til midlertidig stilling og lengde i stillingsannonsen. Det er mulig at bedriften følger til punkt og prikke, men det lukter sure sokker av at de ikke skriver hvor lenge det eventuelt er snakk om. Spesielt om det er et så seriøst firma som det gis inntrykk av at det er. Å ikke opplyse søkere om hvor langt (eller i dette tilfelle: hvor kort) tidsperspektivet vitner om en dårlig utlysning, spør du meg, som ikke tar hensyn til søkerne. Meget spesielt. Men uansett, TS, spør på intervju hvorfor stillingen er midlertidig. Det er det eneste som kan gi svaret Jeg kan godt sitte å spekulere i forskjellige scenarior, men ser ikke helt relevansen i det. Anonymkode: 70bd1...ebd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå