Gå til innhold

Livredd barnevernet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før jeg fikk barn, var jeg overbevist om at barnevernet heller griper inn for sent og sjeldent enn for ofte. Nå som jeg har blitt mor selv er jeg livredd for at de skal sette igang undersøkelser og si at jeg er en dårlig mor. Jeg har en veldig trøblete bakgrunn. Jeg tror de har fulgt ekstra godt med på helsestasjonen, inkl hjemmebesøk (fastlegen skrev under svangerskapet at jeg har hatt psykiske problemer, så både sykehuset og helsestasjonen har visst dette). Jeg var også på samtale på spebarnsavdeling ved DPS rett etter fødselen, hvor en psykolog avsluttet saken med at hun ikke fant noe bekymringsverdig. 

Hver oppfølgingstime på helsestasjonen har opplevdes som et forhør og en helsesøster som følger med argusøyne på samspillet til mitt barn og meg. Heldigvis fått høre at barnet mitt er "trygg og fin", "hen får tydeligvis god service", "du har kommet langt" (var vettskremt, deprimert, sterk angst, og litt passiv første ukene), "det der er tydeligvis et barn som har det godt". Det eneste negative var at jeg visstnok trøster for ofte med melk, fremfor å bare trøste.

Så jeg har vel ingen rasjonell grunn til å være bekymra, men er livredd for at en bekymringsmelding skal føre til at barnevernet graver opp alt fra fortiden. Jeg har  (hatt) en svært tung diagnose som mange aldri blir fungerende med. Etter mange års blodslit for å bli bedre fungerer jeg greit, annet enn at jeg har lite nettverk, jobber ikke heltid, har en bachelor og nesten fullført master i et omsorgsyrke. Har en svært god barnefar, grei økonomi, lever relativt sunt. Ikke noe rus, drikker vin en gang i blant. Likevel er jeg livredd for å bli fratatt barnet mitt. Bli regnet som ressurssvak og uegnet bare pga fortid og at jeg har et lite nettverk og ikke jobber heltid.

Jeg ser når jeg skriver her hvor irrasjonelt det er, men klarer ikke slappe av med at jeg ikke har noe å bekymre meg for. Noen som kan si noen oppmuntrende ord, eller har noe input?

Anonymkode: 68d0f...1e9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, det er ingenting som tilsier at du skulle bli fratatt barnet ditt ❤️

Anonymkode: 86aaa...c1d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av! Så lenge du samarbeider med dem og gjør som du allerede gjør skal du bare puste rolig! Det er mye negativt fokus i media som kanskje vil gjøre de som er litt utsatte ekstra paranoid, det er det ingen grunn til.

Hilsen barnevernsbarn

Anonymkode: b8a93...948

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg, det er ingenting som tilsier at du skulle bli fratatt barnet ditt ❤️

Anonymkode: 86aaa...c1d

Jeg håper så inderlig du har rett. Jeg klarer nesten ikke å nyte det å være barn pga av frykten!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg håper så inderlig du har rett. Jeg klarer nesten ikke å nyte det å være barn pga av frykten!

Det skulle stå mor....jeg klarer ikke å nyte det å være mor pga av frykten for barnevernet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av! Så lenge du samarbeider med dem og gjør som du allerede gjør skal du bare puste rolig! Det er mye negativt fokus i media som kanskje vil gjøre de som er litt utsatte ekstra paranoid, det er det ingen grunn til.

Hilsen barnevernsbarn

Anonymkode: b8a93...948

Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Slik du beskriver seg selv, så ser jeg ikke noe annet en en god mor! :) Trur du kan være rimelig trygg på at ingenting kommer til å skje barnet ditt. Du vil ikke bli fratatt det om det er det du denker. Barnevernet bryter inn i ting der ting ikke er ok. Det er snakk om rus, vold, omsorgssvikt osv osv. For min del virker det som du har dette på stell og viker som en helt vanlig kvinne og mor. Og en vanlig familie.

Det som jeg tror er problemet ditt er at du henger deg opp i fortiden din. Og dette kan jeg skjønne. Du har hatt en tøff bakgrunn med mye slit, men som du kom til slutt godt ut av. Det at du er redd barnevernet og alt det du tenker forteller meg egenglig en tign: Du vet selv hva du har vært gjennom, og du vet hvor galt/tøft/feil dette var. Bare det at du er klar over dette og kjenner konsekvensene såpass at du frykter fortiden din sier egentlig at du har utviklet deg i en positiv retning. Det er helt normalt å tenke slikt når en har vært gjennom noe tøft. Vet ikke helt hva som er ditt tilfelle mer her er noe til sammenligning.

Du har mange mennesker som f.eks har flyktet fra krig. De er livredde for UDI og Politiet. De er livredde for å bli sendt tilbake til landet sitt, for de vet hvor jævlig og traumatiserende dette er. De er livredde for UDI og politiet selv etter mange år i Norge og med full oppholdstillatelse.

Trur du må fokusere mer på nåtiden og fremtiden. Fokuser på drømmene dine, fremtiden med mannen og barnet og målene deres. Barnevernet griper ikke inn på bakgrunn av fortid, men nåtid! De kjenner alle din fortid, og hadde de ønsket å ta barnet fra dere, hadde de gjort det for lengst. Så ikke vær redd. Du gjør absolutt det riktige.

Lykke til! Lev livet! Kos deg og lev fritt!

Anonymkode: 8e158...db2

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du er ærlig og samarbeider med barnevernet har du ingenting å frykte ❤️ Det er dette som gjør en god mor

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Håper ikke barnevernet ser på en mor i en omskoleringsprosess som ressurssvak. Har en bachelorgrad og har jobbet i noen år, men har nå tatt 6 måneders pause pga. at jeg vil bytte beite, men vil finne ut av hva jeg skal studere/ jobbe med videre først. Håper ikke jeg blir ekstremt uglesett. Jeg blir for øyeblikket forsørget av mannen. Tror vel ikke det er grunnlag for å melde en mor inn til barnevernet fordi hun har tatt en pause fra jobben en kortere periode. 

Beklager avsporing. 

Anonymkode: fa9a5...7c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet kjenner nok allerede til diagnosen og dine tidligere problemer, og de vurderer deg likevel som en god mor. Det er veldig positivt! :) 

Anonymkode: 0d2e9...f1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne kommet med mange eksempler på foreldre med en både tøff og trøblete fortid, men som får beholde barna sine og er flinke foreldre. Det har vært tildels tunge rusmisbrukere, kriminelle osv. De har i flere tilfeller hatt samarbeid med barnevernet som i mange tilfeller nå er ute av bildet. Dette fordi foreldrene har kommet seg videre og lever helt andre liv nå.

De gir barna omsorg og er like gode på å ta vare på som hvilke som helst andre foreldre! Fortiden betyr ikke noe så lenge du fungerer som du skriver i HI. Jeg råder deg til å ikke tenke for mye på dette. Se framover, fortsett å være en god mor, og konsentrer deg kun om det. Hvis du bekymrer deg for mye blir det bare stress, helt uten grunn. Kos deg med barnet ditt, kos deg som mor. Det er det mest fornuftige og til det beste for dere begge. Du har ingenting å frykte, så la fortid være fortid. Lykke til videre med det livet du nå lever 🙂

Anonymkode: d4b10...687

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnefar er jo i bildet, da er det ingen ting å bekymre seg over 🙂 Barnevernet elsker kjernefamilier!

Anonymkode: 67163...35a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnefar er jo i bildet, da er det ingen ting å bekymre seg over 🙂 Barnevernet elsker kjernefamilier!

Det siste var nytt for meg😊. Men det positive med to stk kan være at den andre kan kompensere for den som evt har redusert kapasitet/evne, selvfølgelig forutsatt at ikke begge strever

Anonymkode: 78fb9...ed2

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik du beskriver seg selv, så ser jeg ikke noe annet en en god mor! :) Trur du kan være rimelig trygg på at ingenting kommer til å skje barnet ditt. Du vil ikke bli fratatt det om det er det du denker. Barnevernet bryter inn i ting der ting ikke er ok. Det er snakk om rus, vold, omsorgssvikt osv osv. For min del virker det som du har dette på stell og viker som en helt vanlig kvinne og mor. Og en vanlig familie.

Det som jeg tror er problemet ditt er at du henger deg opp i fortiden din. Og dette kan jeg skjønne. Du har hatt en tøff bakgrunn med mye slit, men som du kom til slutt godt ut av. Det at du er redd barnevernet og alt det du tenker forteller meg egenglig en tign: Du vet selv hva du har vært gjennom, og du vet hvor galt/tøft/feil dette var. Bare det at du er klar over dette og kjenner konsekvensene såpass at du frykter fortiden din sier egentlig at du har utviklet deg i en positiv retning. Det er helt normalt å tenke slikt når en har vært gjennom noe tøft. Vet ikke helt hva som er ditt tilfelle mer her er noe til sammenligning.

Du har mange mennesker som f.eks har flyktet fra krig. De er livredde for UDI og Politiet. De er livredde for å bli sendt tilbake til landet sitt, for de vet hvor jævlig og traumatiserende dette er. De er livredde for UDI og politiet selv etter mange år i Norge og med full oppholdstillatelse.

Trur du må fokusere mer på nåtiden og fremtiden. Fokuser på drømmene dine, fremtiden med mannen og barnet og målene deres. Barnevernet griper ikke inn på bakgrunn av fortid, men nåtid! De kjenner alle din fortid, og hadde de ønsket å ta barnet fra dere, hadde de gjort det for lengst. Så ikke vær redd. Du gjør absolutt det riktige.

Lykke til! Lev livet! Kos deg og lev fritt!

Anonymkode: 8e158...db2

Dette er kanskje det fineste og mest "on point" jeg har lest om meg selv online. Takk, det betyr virkelig mye for meg ❤️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke barnevernet ser på en mor i en omskoleringsprosess som ressurssvak. Har en bachelorgrad og har jobbet i noen år, men har nå tatt 6 måneders pause pga. at jeg vil bytte beite, men vil finne ut av hva jeg skal studere/ jobbe med videre først. Håper ikke jeg blir ekstremt uglesett. Jeg blir for øyeblikket forsørget av mannen. Tror vel ikke det er grunnlag for å melde en mor inn til barnevernet fordi hun har tatt en pause fra jobben en kortere periode. 

Beklager avsporing. 

Anonymkode: fa9a5...7c1

Det hørtes ut som en liite bekymringsverdig situasjon, spør du meg?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, jeg håper det er sant! Barnefar er helt normal, ingenting belasta hverken i familien hans, bakgrunn eller livet hans, sånn ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av de mødrene som har slitt en del psykisk, dette har barnevernet brukt imot meg og kjørt sak på sak på grunnlag av gamle journaler fra psykiatrien. 

Barnevernet er farlige, de har flere rettigheter enn leger og andre i helsevesenet har. 

Jeg har ikke mistet omsorgen, jeg vet jeg er ei god mor og det samme vet familie og nettverk, leger, psykiatrien ++ 

Anonymkode: c8421...388

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er av de mødrene som har slitt en del psykisk, dette har barnevernet brukt imot meg og kjørt sak på sak på grunnlag av gamle journaler fra psykiatrien. 

Barnevernet er farlige, de har flere rettigheter enn leger og andre i helsevesenet har. 

Jeg har ikke mistet omsorgen, jeg vet jeg er ei god mor og det samme vet familie og nettverk, leger, psykiatrien ++ 

Anonymkode: c8421...388

Hvordan har de brukt det mot deg, om jeg kan spørre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet kjenner nok allerede til diagnosen og dine tidligere problemer, og de vurderer deg likevel som en god mor. Det er veldig positivt! :) 

Anonymkode: 0d2e9...f1f

Hvorfor i alle dager skulle barnevernet kjenne til hennes diagnoser? Helsepersonell har taushetsplikt. De må ha pasientens samtykke for å sende journaler etc til barnevernet.

Anonymkode: fbfdb...9d7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at folk som er livredde barnevernet har en grunn til det, at de har noe å skjule.

Anonymkode: c4b0c...c40

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...