Gå til innhold

Aktiviteter inne og ute for jakthund? Er pipeleker dumt inne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger råd angående min jakthund (JRT). Han er rolig inne, men jeg ser at han trenger aktivitet (prøver å leke med oss, vil leke med pipeleker osv). Vi har noen pipeleker som han ELSKER. Problemet er bare det at de blir ødelagt på få minutter fordi han skal drepe leken. Det ser ganske voldsomt ut, men han storkoser seg jo. Men er dette en riktig aktivitet? Kan dette stresse han mer? Jeg har jo lurt på om dette er en type leke som ikke bør brukes innendørs, men heller f.eks ute? At han lærer seg å holde på med mer aktive leker ute og noe vi kan spare til spesielle situasjoner. 

Ellers trener vi på triks, koser, gjemmer godbiter, kong og har aktivitetsspill inne. Er det andre aktiviteter som fungerer greit inne?

Og hvilke aktiviteter er grei å holde på med ute? Vi bør øde til så det finnes ikke noen klubber med ulike hundesporter. Har så vidt forsøkt oss på godbitsøk ute. Det ser ut som han liker det. Men vil gjerne holde på med noe mer aktivt. Han er jo en jakthund, men jeg tror ikke vi kan holde direkte på med det. Vi trener masse på innkalling, men vi kan ikke ha han løs. Han forsvinner og om han får lukten av noe så stikker han langt av og ser ikke ut til å høre på oss i det hele tatt. Dette øver vi fremdeles på, men må ha i bakhodet at aktiviteter må innebære bånd / langline. 

Anonymkode: 7f3e9...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville unngått for mye bruk av leker. Det stresser opp og jeg tenker at en hund med stort aktivitetsnivå trenger å lære seg ro inne.

Lære nye triks og å bruke nesen aktivt er noen av de beste aktivitene du kan gjøre for å roe ned.

Hvis du har en gammel leke han liker som holder på å bli ødelagt, begynn også gjem den. Start med at du gjemmer den mens hunden ser på også sier du en bestemt kommando (f.eks "søk" eller "finn"). Men en kommando som du bare bruker om denne leken. (Sier du f.eks "søk" om godbitsøk så ikke bruk det). Frist hunden med leken, gjem den bak en pute og si "finn!"

Så begynner du å gradvis gjemme den litt vanskeligere og etterhvert uten at hunden ser den. Når han kan lete etter leken på kommando, så kan du begynne å klippe leken i to. Gjem så bare halve leken. Når han lett finner den, så klipper du den i to igjen og gjemmer. Så mindre og mindre biter - hvor liten bit kan hunden finne? Min hund kan finne kong-biter på 1x2cm, f.eks. (Og det er stort!)

Det er da viktig når du begynner å klippe opp leken at hunden ikke lenger får fysisk tak i den, siden den da kan svelge biter. Da kommer belønningen heller fra deg, da i form av svært gode godbiter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...