Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en ung voksen (cirka tjue år gammel nå) som fremdeles ikke har fullført videregående. Hun velger en linje, men går bare i noen få uker eller måneder på første året, før hun finner ut at den linjen egentlig ikke var noe for henne. Så hun velger å hoppe av. Men da er hun nødt til å vente helt til neste skoleår, før hun kan begynne på en helt annen linje. 

Men så lenge hun aldri gjennomfører noe som helst. Finnes det noen begrensninger på hvor mange ganger hun kan forsøke ett eller annet, før hun eventuelt blir "for gammel" eller kan hun fortsette i samme kjøret nå helt til hun har forsøkt seg på samtlige utdanningsløp på vgs? 

Anonymkode: 96fc9...f01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er fram til 24 år vanlig rett til videregående varer. 

Men det er mulig også å få rett hvis man er eldre som en del av voksenopplæring. 

Det er kanskje litt feil å fokusere på hva man liker. Heller hva kan man holde ut. De fleste yrker og jobber er jo ikke bare gøy, det er jo derfor man får penger for å jobbe. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noe sier meg at det ikke er det faglige som er problemet her. Har jenta det bra ellers? Sosialt? Psykisk?

Anonymkode: cb3b5...079

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe sier meg at det ikke er det faglige som er problemet her. Har jenta det bra ellers? Sosialt? Psykisk?

Anonymkode: cb3b5...079

Mer enn nok av venninner iallefall. 

Der er jo selvfølgelig langt morsommere å henge på cafe eller kino med noen hun kjenner. Isteden for å være til stede i undervisningen på skolen, eller konsentrere seg om hjemmelekser. Dermed blir det selvfølgelig så som så med karakterer, og en god del fravær.    

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva lever hun av? Hvis hun blir sponset av foreldrene, er det kanskje ikke så lett å opparbeide seg motivasjon til å ta tak i ting og ta ansvar for eget liv. 

Det er ikke alle som passer for skolegang, og for noen kan det beste være å gå rett ut i arbeidslivet. Det må jo være bedre enn å ikke gjøre noen ting. Og så kan hun jo eventuelt utdanne seg i voksen alder.

Anonymkode: 18faf...3d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva lever hun av? Hvis hun blir sponset av foreldrene, er det kanskje ikke så lett å opparbeide seg motivasjon til å ta tak i ting og ta ansvar for eget liv. 

Det er ikke alle som passer for skolegang, og for noen kan det beste være å gå rett ut i arbeidslivet. Det må jo være bedre enn å ikke gjøre noen ting. Og så kan hun jo eventuelt utdanne seg i voksen alder.

Hun blir fremdeles sponset av moren sin. 

Hver gang hun har valgt å hoppe av studiene sine, så har hun aldri hatt noe arbeid. Stort sett bare gått hjemme, og ventet på at hun kunne søke på ett eller annet til neste skoleår. Hver gang noen har foreslått en eller annen ledig stilling, så har hun hatt en unnskyldning klar. Liker ikke å arbeide i dagligvarebutikk, alt for slitsomt og mye bråk. Bensinstasjoner er "ekkelt" og skittent ifølge henne.  

Lager-arbeid er også alt for slitsomt, og de kan jo være en god del tunge løft. Vaske-jobb er viss nok alt for lav-status. Restaurant, cafe eller pizza-sted er også fullstendig uaktuelt. Alt for kjedelige jobber, og hun ønsker ikke f.eks. venninner skal se henne i en slik stilling. I tillegg er "elendig lønn / betaling" en gjenganger, og at jobbene ikke "bra nok" for henne. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun blir fremdeles sponset av moren sin. 

Hver gang hun har valgt å hoppe av studiene sine, så har hun aldri hatt noe arbeid. Stort sett bare gått hjemme, og ventet på at hun kunne søke på ett eller annet til neste skoleår. Hver gang noen har foreslått en eller annen ledig stilling, så har hun hatt en unnskyldning klar. Liker ikke å arbeide i dagligvarebutikk, alt for slitsomt og mye bråk. Bensinstasjoner er "ekkelt" og skittent ifølge henne.  

Lager-arbeid er også alt for slitsomt, og de kan jo være en god del tunge løft. Vaske-jobb er viss nok alt for lav-status. Restaurant, cafe eller pizza-sted er også fullstendig uaktuelt. Alt for kjedelige jobber, og hun ønsker ikke f.eks. venninner skal se henne i en slik stilling. I tillegg er "elendig lønn / betaling" en gjenganger, og at jobbene ikke "bra nok" for henne. 

Det var egentlig det jeg regnet med. Så lenge moren syr puter under armene på henne har hun vel ingen motivasjon til å ta tak i ting. Jeg slutter aldri å bli forbauset over at det er mulig å synes at det er bedre og gir bedre status å la seg forsørge av foreldre/kjæreste i voksen alder enn å skaffe seg jobb/utdanning og skape seg en framtid.

• Liker 7
Skrevet

Sålenge hun ikke har skaffet seg kompetanse gjennom utdanning til en "bra" jobb, så må hun ta noe hun er kvalifisert for med lønna som tilbys. Et år eller to i en kjip jobb for å forsørge seg selv, ksn gjøre underverker for den indre motivasjonen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, stan skrev:

Tror det er fram til 24 år vanlig rett til videregående varer. 

Men det er mulig også å få rett hvis man er eldre som en del av voksenopplæring. 

Det er kanskje litt feil å fokusere på hva man liker. Heller hva kan man holde ut. De fleste yrker og jobber er jo ikke bare gøy, det er jo derfor man får penger for å jobbe. 

Men dersom hun aldri gjennomfører noe som helst fra videregående. Kan hun fortsette som hun gjør nå, så lenge hun ønsker? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom hun aldri gjennomfører noe som helst fra videregående. Kan hun fortsette som hun gjør nå, så lenge hun ønsker? 

Så lenge hennes mor fortsetter å sponse at datteren bare driver dank, så kan hun vel det. Tragisk at foreldrene ikke stiller krav. Er vel kanskje ikke så rart at hun ble som hun ble?

Anonymkode: fb461...d68

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Men noen ganger går nok. Så må hun begynne å vise resultater. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis moren betaler for henne kan hun ta videregående når som helst som privatist. Mulig skolegang ikke er noe for henne, mange har det sånn. Men da må hun tåle disse «dårlige jobbene» og opparbeide seg erfaring. Det er ikke enkelt å komme seg ut på markedet for gode og godt betalte jobber i dag uten utdanning, og særlig ikke når hun ikke har fullført videregående en gang. Hun må innse at hun ikke kan velge og vrake mellom jobber. Er selv 22 år og har fullført en bachelorgrad, holder på med master. Klarer ikke å fatte og begripe at enkelte ikke blir stressa av å sitte og ikke en gang prøve å gjøre noe av livet sitt i flere år.. Jeg føler selv at jeg har dårlig tid. 

Kan det være noe sykdom, kanskje psykisk, som du ikke vet om? Hvis ikke trenger hun at moren gir henne et spark bak. 

Anonymkode: 8300a...0c7

Skrevet

Ouff, hadde praksisjobb via Nav i fem måneder fordi jeg måtte ta permisjon fra vgs for fjerde gang grunnet sykdom. Det var skikkelig frustrerende å ikke få det til, men tenkte at litt jobb kunne være et friskt pust. Men fy fader så kjedelige ting man blir satt til når man ikke har noe mer enn u.skolen og litt vgs å vise til. Etter fem måneder dro jeg ræva tilbake til vgs og fullførte, for noe så mundant som det jeg ble satt til er jeg faktisk for smart til.

En liten runde i kassa på McDonalds kan kanskje få denne jenta til å se det samme lyset? Foreldre må selvfølgelig stenge lommeboken først, her gjør de henne en bjørnetjeneste av rang.

Anonymkode: 120de...2e3

Skrevet
På 9.1.2019 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Hvis moren betaler for henne kan hun ta videregående når som helst som privatist. Mulig skolegang ikke er noe for henne, mange har det sånn. Men da må hun tåle disse «dårlige jobbene» og opparbeide seg erfaring. Det er ikke enkelt å komme seg ut på markedet for gode og godt betalte jobber i dag uten utdanning, og særlig ikke når hun ikke har fullført videregående en gang. Hun må innse at hun ikke kan velge og vrake mellom jobber. Er selv 22 år og har fullført en bachelorgrad, holder på med master. Klarer ikke å fatte og begripe at enkelte ikke blir stressa av å sitte og ikke en gang prøve å gjøre noe av livet sitt i flere år.. Jeg føler selv at jeg har dårlig tid. 

Kan det være noe sykdom, kanskje psykisk, som du ikke vet om? Hvis ikke trenger hun at moren gir henne et spark bak. 

Anonymkode: 8300a...0c7

Man trenger tidvis et spark bak som psyk også. Gå i behandling hvis vgs ikke funker. Få en liten deltidsjobb. Ta ett fag i året. Gjør noe. Man er ikke unnskyldt bare fordi man er syk.

Anonymkode: 120de...2e3

Skrevet

Folk må slutte å tro at vgs er interessant og må være det for å fullføre. Vgs er ofte dritt. En vanskelig periode i livet hvor hodet lever sitt eget liv, og fagene er ofte dritkjedelige. Det er noe man bare må gjennom for å få billetten til videre utdanning hvor man kan velge veien videre selv basert på interesse. 

Anonymkode: cdf64...c7d

• Liker 2
Skrevet
På 8.1.2019 den 12.40, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en ung voksen (cirka tjue år gammel nå) som fremdeles ikke har fullført videregående. Hun velger en linje, men går bare i noen få uker eller måneder på første året, før hun finner ut at den linjen egentlig ikke var noe for henne. Så hun velger å hoppe av. Men da er hun nødt til å vente helt til neste skoleår, før hun kan begynne på en helt annen linje. 

Men så lenge hun aldri gjennomfører noe som helst. Finnes det noen begrensninger på hvor mange ganger hun kan forsøke ett eller annet, før hun eventuelt blir "for gammel" eller kan hun fortsette i samme kjøret nå helt til hun har forsøkt seg på samtlige utdanningsløp på vgs? 

Ufør ville jeg gått for her, ung ufør er jo greit betalt. 

Anonymkode: f9aae...8ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...