tussi680 Skrevet 8. januar 2019 #1 Skrevet 8. januar 2019 Men denne gangen lurer jeg på: Hvordan oppdrar de det enkelte lille søte barnebarnet? Er jo stor forkjell i oppdragelse fra da jeg var lita og det jeg ser nå, som bestemor. Min bestemor var meget streng med leggetid, pusse tenner,- det skulle gjøres koste hva det koste ville. Gikk ikke an å se på en film ferdig selv om det kun var 5 min.igjen nei, her skulle det pusses eller legges med en gang. Oppføre seg blant andre, fikk kjeft når ho ikke likte at jeg gikk foran ho på fortauet og det fikk en høre hele dagen gjennom. Er det slik nå? Sånn generelt? Bare undres,undres....
Gjest Dævendøtte Skrevet 8. januar 2019 #2 Skrevet 8. januar 2019 3 minutter siden, tussi680 skrev: Hvordan oppdrar de det enkelte lille søte barnebarnet? Her er det bare kos og lite oppdragelse, det overlater jeg til foreldrene. Respekterer alt de sier mht mat og sikkerhet (bilkjøring, vann, trapper osv). Ellers koser vi oss så godt vi kan, tannpuss gjør vi, men leggetider kan flyte litt ut Vi har et avslappet forhold til det meste, men det hadde jeg også da jeg oppdro egne barn. Streng har jeg aldri vært, men jeg forventer at en unge kan oppføre seg normalt.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #3 Skrevet 8. januar 2019 Mine foreldre oppdrar ikke barnebarna sånn sett, de ses for sjelden til det. De forholder seg til den informasjonen vi gir (f.eks. leggetider osv), men ellers har de lov til å gjøre hva de vil når de er barnevakt. Da er det unntakstilstand, det skal være kos og ferie hos bestemor og bestefar. Bestefar kan være litt kvass mot barna av og til, men bare når de gjør noe som kan være skadelig. F.eks. når de er ute og går og minstemann ikke går forsiktig og holder i hånda ved trafikkert vei. Eller når de leker steder de ikke får lov (f.eks i trapper). Da kan ha bli litt hissig.... Sikkert pga at han er redd for ansvaret hvis de skader seg. Anonymkode: 63dc8...36a
Arkana Skrevet 8. januar 2019 #4 Skrevet 8. januar 2019 Foreldrene våre oppdrar ikke barna våre. Det er mye kos og leking og ellers følger de våre vanlige rutiner og legger seg ikke opp i oppdragelsen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #5 Skrevet 8. januar 2019 Min mor som mor: Du får spise den middagen jeg serverer, frøken. Min mor som mormor: Vil du ha pannekakene som hjerter eller stjerner lille elsklingsgullet mitt? De setter selvsagt litt grenser for vesla, hun får ikke turne i taklampa eller bruke katten som frisbee liksom, men servicenivået er noe høyere enn da de oppdro meg. Anonymkode: 9fcd5...5f2 3
Dr. Ops Skrevet 8. januar 2019 #6 Skrevet 8. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mor som mor: Du får spise den middagen jeg serverer, frøken. Min mor som mormor: Vil du ha pannekakene som hjerter eller stjerner lille elsklingsgullet mitt? De setter selvsagt litt grenser for vesla, hun får ikke turne i taklampa eller bruke katten som frisbee liksom, men servicenivået er noe høyere enn da de oppdro meg. Anonymkode: 9fcd5...5f2 Humret litt av denne Fin ordning for øvrig. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #7 Skrevet 8. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mor som mor: Du får spise den middagen jeg serverer, frøken. Min mor som mormor: Vil du ha pannekakene som hjerter eller stjerner lille elsklingsgullet mitt? De setter selvsagt litt grenser for vesla, hun får ikke turne i taklampa eller bruke katten som frisbee liksom, men servicenivået er noe høyere enn da de oppdro meg. Anonymkode: 9fcd5...5f2 Den så jeg på facebook her en dag. Artig 😅 Anonymkode: 38878...691 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #9 Skrevet 8. januar 2019 Forresten, mine besteforeldre var strenge på en annen måte mot meg, enn mine foreldre er mot vesla. Farmor var striks på at føttene skulle vaskes før man la seg, mormor var veldig nøye på bordmanerer f.eks, mens mine foreldre legger vekt på å være høflig og behandle hverandre (og den stakkars katta) med respekt. Om hun ikke vil ha det som serveres, kommer morfar løpende med pølser - det var ikke aktuelt hos mine besteforeldre annet enn julaften. Tidene og samfunnet forandrer seg, og som besteforeldre vektlegger man nok fortsatt det en selv så på som viktig i oppdragelsen av sine egne barn, men ikke i samme grad som da en var ansvarlig for å gjøre folk av ungen. Anonymkode: 9fcd5...5f2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #10 Skrevet 8. januar 2019 Å være besteforelder er bare kos, foreldrene kan ta seg av de tunge jobbene. Bare kos deg du med nurket du ❤️ Anonymkode: 3f7b7...5ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå