AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #1 Skrevet 8. januar 2019 Hei! Jeg skal pusse opp et gammelt gårdshus som eksteriørt har sveitserstil, men hvor det meste innvendig er preget av flere generasjoners oppussing og hvor endel av de originale karakteristikkene har forsvunnet. Jeg ønsker å bringe tilbake litt av den stilen og vurderer å legge fiskebeinsgulv. Personlig har jeg alltid elsket slikt gulv - såfremt det passer inn i huset det legges, mens de fleste jeg kjenner ikke gjør det. Det har jo vært en periode hvor det har vært totalt ut, mens det nå ser ut til å bevege seg inn i trendbildet igjen og folk flest muligens bytter mening igjen? Fordi jeg alltid har likt uttrykket et slikt gulv gir er jeg ikke redd jeg plutselig ikke skal like det lenger, men det jeg er mer usikker på er om det blir for "travelt", at det vil gi et rotete uttrykk om det kombineres med et gulvteppe under sofabordet f.eks? Jeg har vurdert å ikke legge fiskeben i hele huset men kun i enkelte rom, men fordi deler av husets gulv ikke kan forandres og jeg ønsker fliser i hall og bad, vil jeg helst ha samme gulv ellers for å unngå et fullstendig lappeteppe. Noen erfaringer eller synspunkter? Anonymkode: e9d29...1d3
Gjest Dævendøtte Skrevet 8. januar 2019 #2 Skrevet 8. januar 2019 Selv synes jeg det blir fryktelig rotete med fiskeben på gulvet. Slitsomt å se på. Liker at øynene "hviler" på det de ser. Men hadde jeg elsket et sånt gulv, hadde jeg ikke nølt med å legge det. Det er du som skal bo der og du som skal trives.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #3 Skrevet 8. januar 2019 Jeg elsker fiskebensgulv og ville helt klart lagt det om jeg var i din situasjon. Det er et bråkete gulv som i mine øyne kun passer i hus med sveitserstil eller flotte bygårdsleiligheter med stukkatur. Fiskebensgulv passer best å ha i finstuen og i gangen, ikke i hele etasjer. Riv ut alle gamle lag med gammel oppussing og ta kostnaden med å legge et skikkelig høykvalitetsgulv som vil vare i flere generasjoner, om du bor i et gammelt sveitserhus er du ikke med på hva som er "in" uansett. Anonymkode: 20d0c...2df 2
Trolltunge Skrevet 8. januar 2019 #4 Skrevet 8. januar 2019 Jeg elsker det, og håper å få lagt det selv, men dessverre mange ting som haster mer. Synes det er nydelig! 2
Kontormus Skrevet 8. januar 2019 #5 Skrevet 8. januar 2019 Fiskeben er nydelig. Og var vanlig å legge i 'finstuen". Det hender jeg er innom slike hus ifm jobb, og blir helt salig av stemningen de har der hvor originalt interiør er bevart. Kakkelovn og dobbeldører, åpent ildsted på kjøkkenet...*drøm* 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #6 Skrevet 8. januar 2019 Jeg elsker fiskebeinsgulv og drømmer om å legge det i fremtiden. Helt klart et gulv som ikke er anonymt og kjedelig, men jeg synes ikke det er negativt eller interiørmessig begrensende heller. Litt off topic, men jeg synes de fleste legger utrolig stygge og intetsigende gulv... jeg HATER all den stygge laminaten og kan ikke skjønne at folk mener at det ser ekte ut? har de aldri sett et skikkelig fint parkettgulv eller?? Billig klikkparkett er ikke så fantastisk heller, det skal være sagt. Anonymkode: 534b2...411
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #7 Skrevet 8. januar 2019 Jeg har helt tilfeldig i dag kommet over denne boligannonsen på finn - https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=129208025 Det er gammel funkishus i Oslo med det jeg regner med er originalt tregulv i stua. Både gulvet og andre detaljer synes jeg virker å være av god kvalitet, at jeg ble helt forelsket, men selvsagt veldig gamle og slitte. Som du ser, er ikke gulvet helt fiskebein men liknende, og det ser jo veldig fint og passende ut, og tidsriktig siden hus er bygd på 30-tallet. Om du har gammelt hus, nok penger og i tillegg liker det, ja, definitivt gå for fiskebein. Er jo nydelig gulv. Om du går for heltlimt tregulv, blir det jo dette kostbart. Tar veldig lang tid å lime for hånd en og en planke. Dermed er du advart. Til siste AB. Det koster selvsagt bare en brøkdel å legge klikk-laminat og er jo derfor mange velger det, hvis det er det man har råd til, det er fint nok om laminat er bedre kvalitet, og veldig praktisk. Klikklaminat er også noe man kan legge selv, trenger ikke å ansette noen. Anonymkode: 32981...673
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #8 Skrevet 9. januar 2019 Godt å høre at det er flere enn meg som liker fiskebeinsgulv! Hva tenker dere om det i kombinasjon med brystning eller dekorerte lister? Vil det bli for mye? Har et ønske om å bringe tilbake den herskapelige følelsen men samtidig holde det litt moderne i forhold til møblering. Anonymkode: e9d29...1d3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #9 Skrevet 9. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Godt å høre at det er flere enn meg som liker fiskebeinsgulv! Hva tenker dere om det i kombinasjon med brystning eller dekorerte lister? Vil det bli for mye? Har et ønske om å bringe tilbake den herskapelige følelsen men samtidig holde det litt moderne i forhold til møblering. Anonymkode: e9d29...1d3 Jeg tror det går fint, bare tenkt takhøyde og størrelse. Større og profilerte lister, generelt lister som gjør mer ut av seg, passer i større rom og med mer takhøyde. Passer så absolutt ikke i et lite rekkehus med tak på 2,4, f-eks. Men du snakker om gammelt villa, da går det sikkert veldig bra. Anonymkode: 32981...673
OppNedPåAlt Skrevet 9. januar 2019 #10 Skrevet 9. januar 2019 Jeg synes fiskebensparkett er nydelig! Dagens moderne fiskebensparkett har gjerne større staver og ser bra ut i moderne hjem! https://no.pinterest.com/pin/254312710187482401/ https://no.pinterest.com/pin/614037730422606690/ https://no.pinterest.com/pin/566609196863142148/ Skal definitivt ha slik parkett når jeg bygger hus.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2019 #11 Skrevet 12. januar 2019 Takk for svar! Hvordan er det med fiskebeinsgulv i laminat? Finnes det som ser ordentlig ut, eller syns det godt at det er laminat? Anonymkode: e9d29...1d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå