Gå til innhold

Dere som har kunnskap om valp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når kan man gå tur med de første gang? Hvor mange uker tenker dere at en liten rase må være før den kan gå tur? 

Anonymkode: 603e6...dd4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker også nå som det er vinter og kaldt :)

Skrevet

Det kommer jo an på hva du mener med tur. Rolige spaserturer hvor man tar 100% hensyn til valpen kan den være med på fra den er liten, mens toppturer i høyt tempo og lange løpeturer bør vente til den er ferdig utvokst. 

Gjest Melis123
Skrevet

Tur kan være så mangt! Det er viktig å la valpen oppleve nye steder, lukter å miljøer i 8-12 ukers alderen, så jeg pleier å starte med små lufteturer når valpen har slått seg litt til ro hos meg, noen dager etter henting. Men husk at valper ikke trenger mosjon, de trenger sosialisering og å få gått på do😊 

AnonymBruker
Skrevet

5-6 mnd. Før den tid kan du sosialisere mye ved å ha besøk/dra på besøk/kjøre til parker osv.

Anonymkode: 9cf9f...bd7

Skrevet

Liten rase kan jo også være så mangt. Mine dachser er for eksempel små, men de tåler vinter og kulde bedre enn de fleste. En korthåret chi vil jeg anta tåler vesentlig mindre. 

Gjest Melis123
Skrevet

Jeg hadde valp på denne tiden i fjor, hun er av mellomstor rase, men ble fort kald og sjelven, men løste det ved å bruke en ullgenser på henne og at hun fikk sitte inni jakka mi når det ble for kaldt, men de tåler fint å være ute en liten stund😊

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer veldig an på hvilken rase du har. Men tenker at en valp skal ikke gå tur den første tiden(1mnd). Den har det best med å løpe fritt i en hage/park. 

Anonymkode: 92d4a...bc3

Skrevet

En liten valp trenger ikke fysisk mosjon. Men det er særdeles viktig at de får utforske verden - god sosialisering (få tid til å bli kjent med og bli trygg på fremmede hunder og folk) og miljøtrening (få tid på seg til å utforske og bli trygg på omgivelsene - trafikk, anleggsarbeid, ulike underlag, statuser osv osv).

Så ta den med på ulike steder slik at den får bli kjent med og bli trygg på ulike hunder, mennesker og miljøer. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en yorkshire terrier på snart 12 uker :) men fikk beskjed av oppdretteren at vi burde vente 3 uker til.. 

AnonymBruker
Skrevet

Vent en måned. Hvis dere sykler så ikke høyere hastighet enn at hunden traver rolig. Ikke gallopp...

Anonymkode: 4933e...94d

AnonymBruker
Skrevet

Det er en grei tommelfingerregel at valpen kan gå 5 minutter for hver måned den er gammel. Feks en 2 mnd gammel valp kan gå 2x5=10 minutter om gangen, men det er ingenting i veien for at dere kan gå 10 minutter, 12 ganger daglig så lenge valpen får tid til å sove mellom turene. Det er også viktig at turene tas i valpens tempo! Ikke dra den bort hvis den stopper hver 2 meter for å snuse. En valp trenger å oppdage verden :) 

er det en liten rase som fryser lett så kan du med fordel bruke en genser eller et fleecedekken etc. Gjerne potesokker dersom du går i områder hvor det er saltet. Og bruk for all del sele på en valp og ikke halsbånd 

Anonymkode: e3f48...f2e

AnonymBruker
Skrevet

Valper trenger ikke tur som i mosjon, men de må få være ute og oppleve verden! Jeg var fint ute en time med valpen min da den var 12 uker gammel, men vi gikk ikke mer enn kanskje 100 meter. Den fikk spasere rundt, snuse, utforske, hilse på mennesker, kose med meg, hvile i gresset... bare nyte!

Anonymkode: 513ba...c99

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...