AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #101 Skrevet 8. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om det er upraktisk er vel ikke det viktigste i din situasjon. Det er en midlertidig løsning. Er det mulig å få plass til et lite et,70x70 ? Anonymkode: 2bd0e...bc8 Det går også an å sette et dusjkabinett på kjøkken om det er krise. Har sett noen har gjort det Anonymkode: 2bd0e...bc8
Christina82 Skrevet 8. januar 2019 #102 Skrevet 8. januar 2019 Ryddet for brukerangrep. Ninab82, mod.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #103 Skrevet 8. januar 2019 9 timer siden, Palme skrev: Kan du male den så den blir overflatepusset opp og så leie ut? Du kan få mer i leie en hva det koster deg i lån. Kommer litt an på hvor i landet. Du sier det kan vente et par år, så det er kanskje en mulighet? Og hvor tenker du at TS skal bo i mellomtiden? TS skriver også at leiligheten har store skader, som kan forplante seg videre til de andre leilighetene, hvordan har du tenkt at eg strøk med maling skal fikse det? Anonymkode: afeb1...310 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #104 Skrevet 8. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og hvor tenker du at TS skal bo i mellomtiden? TS skriver også at leiligheten har store skader, som kan forplante seg videre til de andre leilighetene, hvordan har du tenkt at eg strøk med maling skal fikse det? Anonymkode: afeb1...310 Jeg leser det du tenker på som at TS snakker om det hen tror at TG2 på badet betyr, nemlig (i TS hode akkurat nå) at vann fra dusjsonen vil bety at vann renner gjennom gulvet i TS bad og ned til naboene under. Jeg ser mange har forsøkt å fortelle TS at TG2 på bad ikke trenger være en total katastrofe. Om TS har forstått dette er fremdeles litt uklart. Anonymkode: 4ef42...1b6 9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #105 Skrevet 8. januar 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Finnes det noen enklere løsninger som kan duge mens du sparer penger til en ordentlig oppussing? En venn av meg måtte kjøpe en diger balje og dusje i den en periode da det var fare for fukt (dusj rett på gulvet). Upraktisk, men det gikk. Anonymkode: 35cdc...3e3 Dusjkabinett? Anonymkode: 19a4e...e35 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #106 Skrevet 8. januar 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Men om den blir ødelagt så får jeg den ikke ut igjen uten å ta ut hele dusjkabinettet, og da må jeg ha rørlegger for å koble til rørene. Anonymkode: 46553...f41 Toppmatede vaskemaskiner er ofte litt mindre, så det kan hende de kan tas ut uten å flytte dusjkabinett. Sjekk ut størrelsen - vet det finnes i 40 cm bredde. Et annet alternativ er å sette vadkemaskinen på kjøkkenet. Eller kanskje borettslaget har vaskeri? Anonymkode: 19a4e...e35 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #107 Skrevet 8. januar 2019 6 timer siden, The Kitten skrev: Gi oss en tilbakemelding når du har snakket med styret i borettslaget ditt. Der jeg bodde før bestemte de seg for å totalrenovere alle bad og kjøkken. Kostnadene ble estimert til å komme på over 800 000 per leilighet. Hva det ender på tilslutt aner jeg ikke for jeg har solgt leiligheten min. Men slik du beskriver det i hovedinnlegget fikk jeg inntrykk av at hele leiligheten må totalrenoveres. Hva i alle dager la borettslaget ditt i det estimatet? Jeg finner det vanskelig å tro at det bare er bad og kjøkken. For å sammenligne, i min forrige leilighet var det i blokka på tide å skifte ut soilrør (de var 50 år pluss). Dette betød at samtlige bad ble pusset opp (fra bunn, med membran, fliser, spotter i taket osv), samt rørene inn til kjøkkenet. I borettslaget ble «standarden» nesten billigste løsning, dvs at det var to billige kjedelige fliser man kunne velge mellom, og remontering av samme baderomsmøbler som alt var der. (Man kunne selvfølgelig gjøre masse tilvalg som dyrere fliser, nye baderomsmøbler osv, men dette valgte hver enkelt). »Standardpakka» kom på 175.000 pr leilighet, og dette var i 2010. Jeg har vanskelig for å tro på at et borettslag kan bestemme å totalrenovere alles kjøkken, det de dog kan bestemme er rør osv. Mistenker derfor at det var «noe» mer i det estimatet. Anonymkode: 85c22...b73 2
The Kitten Skrevet 8. januar 2019 #108 Skrevet 8. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager la borettslaget ditt i det estimatet? Jeg finner det vanskelig å tro at det bare er bad og kjøkken. For å sammenligne, i min forrige leilighet var det i blokka på tide å skifte ut soilrør (de var 50 år pluss). Dette betød at samtlige bad ble pusset opp (fra bunn, med membran, fliser, spotter i taket osv), samt rørene inn til kjøkkenet. I borettslaget ble «standarden» nesten billigste løsning, dvs at det var to billige kjedelige fliser man kunne velge mellom, og remontering av samme baderomsmøbler som alt var der. (Man kunne selvfølgelig gjøre masse tilvalg som dyrere fliser, nye baderomsmøbler osv, men dette valgte hver enkelt). »Standardpakka» kom på 175.000 pr leilighet, og dette var i 2010. Jeg har vanskelig for å tro på at et borettslag kan bestemme å totalrenovere alles kjøkken, det de dog kan bestemme er rør osv. Mistenker derfor at det var «noe» mer i det estimatet. Anonymkode: 85c22...b73 Jeg husker ikke alle detaljene, men det var snakk om totalrenovering av bad og kjøkken. Badene innebar så vidt jeg husker det samme som hos dere. Hvorfor de måtte ta kjøkkene også husker jeg ikke helt argumentet for. Det var noe med at siden soilrørene lå mellom bad og kjøkken måtte de også renoveres. Siden de fleste i borettslaget ikke hadde pusset opp bad eller kjøkken siden bygget var nytt på begynnelsen av 60-tallet stemte de for dette. Den dag i dag er det et mysterium for meg hvordan kostnadene kunne bli estimert til å bli så høye 1
Brunello Skrevet 9. januar 2019 #109 Skrevet 9. januar 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: I dusj soner som er litt endre enn 2 år, og som brukes jevnlig, så vil det være "noe fukt" i dusjen. Om du tror du må toalrenovere badet umiddelbart så har du kastet hodet og all fornuft på dør. Forslag til løsning: Du bør bytte til et lite dusjkabinett bed bunn, men det vil jeg tro kan vente til du får feriepenger i juni. Det du gjør er å sette av det lille du kan på jevnlig basis nå, og så bestemmer du deg for at ferien 2019 blir en rolig hjemmeferie. Du bruker av feriepengene og får på plass et lite kabinett. Pust dypt og rolig. Ikke få panikk. Er det en selveierleilighet eller borettslag? Spør fordi at dersom det er et borettslag så bør du sjekke med styret om det er planlagt renovering av baderom eller bytte av rørsystem de nærmeste årene. Anonymkode: a4339...625 Dersom det er Eierseksjonssameie kan det også være aktuelt med baderomsrehabilitering. Felles rehabilitering av bad gjøres ikke fordi boligselskapet mener alle trenger nytt bad, men fordi soylrørene må skiftes. Det er da behov for å gjøre arbeider som medfører at badene blir så ødelagt at de må rehabiliteres. Dette er like aktuelt for eierseksjonssameier som for borettslag. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #110 Skrevet 9. januar 2019 12 timer siden, Brunello skrev: Dersom det er Eierseksjonssameie kan det også være aktuelt med baderomsrehabilitering. Felles rehabilitering av bad gjøres ikke fordi boligselskapet mener alle trenger nytt bad, men fordi soylrørene må skiftes. Det er da behov for å gjøre arbeider som medfører at badene blir så ødelagt at de må rehabiliteres. Dette er like aktuelt for eierseksjonssameier som for borettslag. Avløpsrør (det skrives forøvrig slik: soilrør) er hovedårsaken. En annen er at at tidligere tiders tekniske krav til arbeid på våtrom ikke gir tilsvarende standard som dagens krav (typisk rør i betongskille uten rør-i-rør), og med tiden øker dermed sannsynligheten for skade. Sameier og BRL iverksetter dermed som oftest arbeidet etter at noen leiligheter har fått påvist skade. Den store forskjellen er at selveiere (boligsameier) ikke har de samme mulighetene til å ta opp lån med sikkerhet i boligmassen som en eiendom. Dette siden hver seksjon er eid av egen eier. De kan ta pant i fremtidige inntekter (økte fellesutgifter), men velges som oftest å ikke gjøre det, men heller sende en enkeltregning til hver matrikkeførte eier. Det blir da fort en engangsutgift på hundre tusen pluss dersom sameiet ikke har satt av penger til dette i forkant, noe ikke nødvendigvis sameier har. Anonymkode: a4339...625
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #111 Skrevet 9. januar 2019 På 08.01.2019 den 10.31, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt en leilighet med større oppussingsbehov enn jeg tok høyde for og vet ikke hva jeg bør gjøre nå eller hvem jeg kan snakke med? Jeg har ikke råd til å pusse opp da alle pengene gikk inn i leiligheten, samtidig er det på sikt (et par år kanskje) en risiko for at det kan bli skade både på min leilighet og de rundt om jeg ikke gjør noe. Har ikke god nok økonomi til å spare opp oppussingsbeløpet i tide eller låne mer i banken. Jeg tror jeg blir nødt til å selge igjen og gå med tap dessverre, om det ikke er andre alternativer. Finnes det rådgivere jeg kan snakke med? Kan jeg snakke med NAV? Anonymkode: 46553...f41 hva tror du at nav kan gjøre egentlig.. Anonymkode: 2ae26...6a8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #112 Skrevet 10. januar 2019 Lei inn noen til å legge nye fliser, med nytt sluk og smøremembran. det blir så dyrt blir det ikke. Anonymkode: 2b732...7d2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #113 Skrevet 10. januar 2019 On 1/8/2019 at 10:36 AM, Palme said: Kan du male den så den blir overflatepusset opp og så leie ut? Du kan få mer i leie en hva det koster deg i lån. Kommer litt an på hvor i landet. Du sier det kan vente et par år, så det er kanskje en mulighet? Jævlig dårlig gjort å leie ut ei rønne til blodpris. Anonymkode: 2e430...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #114 Skrevet 10. januar 2019 34 minutter siden, AnonymBruker said: Jævlig dårlig gjort å leie ut ei rønne til blodpris. Anonymkode: 2e430...1a0 Hvorfor det? TS får jo ikke leid ut til mer enn markedspris uansett. Markedet bestemmer.. Anonymkode: cbb92...b91
Palme Skrevet 11. januar 2019 #115 Skrevet 11. januar 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Jævlig dårlig gjort å leie ut ei rønne til blodpris. Anonymkode: 2e430...1a0 Det er vel leiemarkedet som bestemmer det. Man får jo ikke leid ut til mer en hva noen vil betale. Nå har jeg heller ikke fulgt med på tråden, men har skjønt at det er baderomsproblemer i leiligheten. Ikke sikkert resten ser ut som dritt, selv om det er et fuktproblem på badet.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2019 #116 Skrevet 11. januar 2019 På 8.1.2019 den 11.37, AnonymBruker skrev: Badet er så lite at det ikke er praktisk med dusjkabinett. Jeg aner ikke hvor omfattende fukten er. Anonymkode: 46553...f41 Hva som er praktisk er en ting. Hva som er gjennomførbart er noe annet. Har selv et knøttlite bad med dusjkabinett. Du setter selvsagt inn et dusjkabinett så lenge det er mulig ift døråpning og annet. Anonymkode: af14f...9e3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå