Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om badet ikke kan brukes er det vel TG3?

Anonymkode: 46553...f41

Vet ikke. Jeg snakker om dusjing på flisene. Hvorfor kan du ikke ha et dusjkabinett med gulv?

Anonymkode: 80d5a...6b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tilstandsgrad TG2 betyr vesentlig avvik, og det settes gjerne på eldre bad. Så du har fått informasjonen du trenger i prospekt og burde satt deg inn i hva det betydde før du kjøpte. Skulle det bli problem senere og det blir større skader kan du få problemer med forsikringsselskapet siden dette er noe du burde tatt tak i 

Anonymkode: 1b276...62c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du ha spurt om dette betydde at badet må pusses opp før du kan dusje på flisene.

Da ville det fått TG3 tenker jeg

Anonymkode: 143ad...ac1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som alle andre sier: SENK KRAVENE DINE!

Kjøp et bittelite dusjkabinett, eventuelt kjøp deg et sånt oppblåsbart badekar eller dusj hos venner til du har fått spart opp penger til å pusse opp skiten. Burde ikke ta mer enn ett år med å vaske håret i kjøkkenvasken før du har fått råd til å pusse opp badet siden det er så bittelite. 

Anonymkode: cdb9e...8d0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tilstandsgrad TG2 betyr vesentlig avvik, og det settes gjerne på eldre bad. Så du har fått informasjonen du trenger i prospekt og burde satt deg inn i hva det betydde før du kjøpte. Skulle det bli problem senere og det blir større skader kan du få problemer med forsikringsselskapet siden dette er noe du burde tatt tak i 

Anonymkode: 1b276...62c

Alle bad eldre enn 10 år får jo dette...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er badet ja. Det fikk TG2 av takstmann pga. alder og manglende dokumentasjon. Det ble også målt litt fukt i dusj-sonen. Forrige eier har dusjet rett på flisene i 14 år uten problemer.

Bad har levetid på 15 år. Dette sto helt sikkert i takstrapporten. Når du får TG2 pga fukt så må du få tak i dusjkabinett, hvis ikke kan du få store omkostninger etterhvert enten du selger eller beholder.

Anonymkode: 30bf6...2ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg er ikke uenig i at det var et dårlig kjøp, jeg er veldig irritert på meg selv og innser hvor dum jeg har vært. Jeg har "råd" til å tape på salget siden de pengene er jo i boligen, men jeg har altså ikke noe igjen til oppussing og tjener ikke så godt at jeg får råd til det på 6-7 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sto ikke at badet måtte pusses opp, bare at det var TG2 pga. alder og manglende dokumentasjon, og at det var noe fukt i dusjen. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt en leilighet med større oppussingsbehov enn jeg tok høyde for og vet ikke hva jeg bør gjøre nå eller hvem jeg kan snakke med?

Jeg har ikke råd til å pusse opp da alle pengene gikk inn i leiligheten, samtidig er det på sikt (et par år kanskje) en risiko for at det kan bli skade både på min leilighet og de rundt om jeg ikke gjør noe. Har ikke god nok økonomi til å spare opp oppussingsbeløpet i tide eller låne mer i banken. Jeg tror jeg blir nødt til å selge igjen og gå med tap dessverre, om det ikke er andre alternativer.

Finnes det rådgivere jeg kan snakke med? Kan jeg snakke med NAV?

I dusj soner som er litt endre enn 2 år, og som brukes jevnlig, så vil det være "noe fukt" i dusjen.

Om du tror du må toalrenovere badet umiddelbart så har du kastet hodet og all fornuft på dør.

Forslag til løsning: Du bør bytte til et lite dusjkabinett bed bunn, men det vil jeg tro kan vente til du får feriepenger i juni. Det du gjør er å sette av det lille du kan på jevnlig basis nå, og så bestemmer du deg for at ferien 2019 blir en rolig hjemmeferie. Du bruker av feriepengene og får på plass et lite kabinett.

Pust dypt og rolig. Ikke få panikk.

Er det en selveierleilighet eller borettslag? Spør fordi at dersom det er et borettslag så bør du sjekke med styret om det er planlagt renovering av baderom eller bytte av rørsystem de nærmeste årene.

Anonymkode: a4339...625

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bad har levetid på 15 år. Dette sto helt sikkert i takstrapporten. Når du får TG2 pga fukt så må du få tak i dusjkabinett, hvis ikke kan du få store omkostninger etterhvert enten du selger eller beholder.

Hvorfor det?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I dusj soner som er litt endre enn 2 år, og som brukes jevnlig, så vil det være "noe fukt" i dusjen.

Om du tror du må toalrenovere badet umiddelbart så har du kastet hodet og all fornuft på dør.

Forslag til løsning: Du bør bytte til et lite dusjkabinett bed bunn, men det vil jeg tro kan vente til du får feriepenger i juni. Det du gjør er å sette av det lille du kan på jevnlig basis nå, og så bestemmer du deg for at ferien 2019 blir en rolig hjemmeferie. Du bruker av feriepengene og får på plass et lite kabinett.

Pust dypt og rolig. Ikke få panikk.

Er det en selveierleilighet eller borettslag? Spør fordi at dersom det er et borettslag så bør du sjekke med styret om det er planlagt renovering av baderom eller bytte av rørsystem de nærmeste årene.

Takk for støtten! Jeg tenker som deg at det vil jo sikkert ikke skje noe i nærmeste fremtid så har ikke panikk. Men jeg vil ikke klare å bo her over flere år, så da er det vel like greit å selge nå som badet "bare" har TG2. Det er et borettslag.

Skrevet

TG2 og litt fukt i dusjsonen er helt normalt for et såpass gammelt bad. Ikke noe å få panikk for. Vi skal ha takst om noen dager, og regner med å få samme TG på et like gammelt bad, og jeg blir svært overrasket om det ikke registreres fukt i dusjsonen. Vi bruker jo tross alt dusjen hver dag.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?

Fordi badet er teknisk utdatert om ett år og fukt er allerede påvist. Den som tror dette blir BEDRE etterhvert må ta seg en bolle.

Fukt sprer seg til vegger og underliggende konstruksjon. Sopp og råte oppstår. 

Skrevet

Er det ikke småting du kan gjøre som vil øke verdien på huset, sånn at du slipper å selge med tap? Har ikke takstmannen noen tips? De vet jo veldig godt hvor verdiene ligger, og hva som trekker ned. Mye kan du lære å gjøre selv, så du trenger ikke ansette profesjonelle til alt.

NAV har jo mange flinke økonomiske rådgivere, men vet ikke hvor gode de er på hussalg. Men det kan godt hende at de har erfaringer med dette. Det skader ikke å ringe eller sende en mail. Det kan ta noen uker før du får svar og time, men det er jo gratis å undersøke :)

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heh,

Du spør om NAV? Ja NAV hjelper alle når de skal kjøpe seg bolig.. Hva trur du NAV kan gjøre? Gi det penger så du kan betale ned på en leilighet DU har kjøpt? Arlig talt...

Du sier du ikke har råd. Vel, da er det to ting å gjøre.

• Selg leiligheten
  • Leie ut ett rom til noen. Dette vil gi deg en fin inntekt i måneden.  

Anonymkode: 5df10...39a

Det var vel ikke det TS spurte om heller? Hun spurte etter hvor hun kan finne gode rådgivere for dette problemet, ikke om hun kan få penger av noen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi badet er teknisk utdatert om ett år og fukt er allerede påvist. Den som tror dette blir BEDRE etterhvert må ta seg en bolle.

Fukt sprer seg til vegger og underliggende konstruksjon. Sopp og råte oppstår. 

Jeg har jo ikke tenkt å skjule at det er fukt. Jeg får inn en takstmann til å undersøke på samme vis som forrige eier før jeg selger. Da burde jeg være like mye/lite ansvarlig som forrige eier nå er ovenfor meg. Og betong råtner ikke.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er ikke uenig i at det var et dårlig kjøp, jeg er veldig irritert på meg selv og innser hvor dum jeg har vært. Jeg har "råd" til å tape på salget siden de pengene er jo i boligen, men jeg har altså ikke noe igjen til oppussing og tjener ikke så godt at jeg får råd til det på 6-7 år.

Du har råd til å tape +/- 100 000,- på å selge igjen. Hvorfor ikke legge disse 100 000,- i oppussing av badet?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med ro! Det går nok bra! Dusjkabinett kommer fra i Str fra 70x70 og oppover, mindre dusjsone enn det har du nok ikke. Sett inn en vifte, og spar penger til du får råd til å pusse opp. 

Fliser kan du få kjøpt billig, om du ikke må ha siste skrik. Gulvvarme koster heller ikke skjorta, dette er sånn du kan kjøpe inn selv, å få fagmann til å ordne. Det er jobben som koster mest. 

Anonymkode: fdbba...65d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har råd til å tape +/- 100 000,- på å selge igjen. Hvorfor ikke legge disse 100 000,- i oppussing av badet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for støtten! Jeg tenker som deg at det vil jo sikkert ikke skje noe i nærmeste fremtid så har ikke panikk. Men jeg vil ikke klare å bo her over flere år, så da er det vel like greit å selge nå som badet "bare" har TG2. Det er et borettslag.

Du angrer altså egentlig på at du kjøpte leilighet, ikke på at du trenger et dusjkabinett med kar?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo ikke tenkt å skjule at det er fukt. Jeg får inn en takstmann til å undersøke på samme vis som forrige eier før jeg selger. Da burde jeg være like mye/lite ansvarlig som forrige eier nå er ovenfor meg. Og betong råtner ikke.

men infiseres av sopp ved fuktskader....

• Liker 4
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er badet ja. Det fikk TG2 av takstmann pga. alder og manglende dokumentasjon. Det ble også målt litt fukt i dusj-sonen. Forrige eier har dusjet rett på flisene i 14 år uten problemer.

Hvis det har fungert i 14 år uten noen store problemer, så holder det nok en liten stund til før det blir kritisk.

Hva slags materialer er brukt? Hvis det er fliser på gulv, så kan fuger impregneres (dette hjelper litt), og en kan legge ny silikon i overganger. Litt fukt i dusjsonen er ikke uvanlig, da denne skjeldent rekker å tørke helt opp ved daglig bruk.

Det er ikke uvanlig at at bad kan få TG2 når det mangler dokumentasjon, selv om det ikke er noe større galt i utgangspunktet. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...