Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør dere andre dette? Bruker dere egenmeldinger ved sykdom så lenge dere har flere igjen eller ber dere om sykemelding uavhengig av det? Er syk på 2. dagen nå, har brukt noen egenmeldinger i løpet av det siste året (10 dager i løpet av 9 mnd) og merker at jeg føler det er litt ubehagelig overfor arbeidsgiver. Var hos legen i går, han vet at jeg var hjemme fra jobb, men vi diskuterte ikke sykemelding. Burde jeg kontakte legekontoret og be om dette eller bør man bruke egenmeldingsdager så lenge man har disse? Tidligere har jeg tenkt at om det blir langvarig (mer enn 3-4) så har jeg ordnet sykemelding og brukt egenmelding ellers, men har i disse tilfellene vært mindre syk tidligere.

Anonymkode: 8097c...4fe

Videoannonse
Annonse
Gjest Albbas
Skrevet

For helsevesenets skyld er det greit å ikke "belaste" det med sykemeldinger når man slipper (altså oppta en time for å få sykemelding og alt det der). Det er jo hele poenget med egenmeldinger. Hvis man mistenker at man er syk utover 3 dager kan det være greit å begynne med sykemelding med en gang, men hvis du tror det er kortvarig er egenmelding greiest. 

Ta heller en prat med arbeidsgiver hvis du synes det er ubehagelig. :)

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Albbas skrev:

For helsevesenets skyld er det greit å ikke "belaste" det med sykemeldinger når man slipper (altså oppta en time for å få sykemelding og alt det der). Det er jo hele poenget med egenmeldinger. Hvis man mistenker at man er syk utover 3 dager kan det være greit å begynne med sykemelding med en gang, men hvis du tror det er kortvarig er egenmelding greiest. 

Ta heller en prat med arbeidsgiver hvis du synes det er ubehagelig. :)

For helsevesenets skyld er nok aller best at alle holder seg friske :)

Egenmelding brukes for kort fravær der man antar at en dag eller to hjemme gjør en arbeidsfør igjen. For lengre sykdomsforløp, hyppig sykdom/fravær så oppsøker en lege i tidlig sykdomsforløp med fravær fra jobb. 

En annen grunn til å oppsøke lege ved akutt sykdom er når legehjelp er nødvendig av andre grunner enn sykemelding i tidlig sykdomsperiode. 

Anonymkode: 4c8e4...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...