Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt atopisk eksem hele livet. De siste 10 åra har jeg klart å holde den ganske bra i sjakk med kremer og ferie til varmere strøk på vintern. 

Men nå etter svangerskap har den blusset opp veldig. Hadde 3 mnd med sol i sommer, vært på 3 sydenturer i høst, og fortsatt ikke noe bedring. Kremene synes ikke å virke heller. Bare litt, før det blir verre igjen. 

Kan det være noe hormonelt? Er det vanlig at den blir verre? 

Jeg sluttet å amme for ca 2-3 mnd siden, så har vel ikke noe sørlig hormoner igjen i kroppen nå? 

Anonymkode: 036db...193

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/hudkomplikasjoner-i-svangerskapet/

Det kan like fullt gjelde i tiden etterpå som underveis i svangerskapet. Hva med å få time til hudlege for hjelp til kremer som passer deg?

Her har mannen atopisk eksem, og han ble mye verre etter vi fikk barn- selv uten hormonene. Det blir en god del mer håndvask osv. i forbindelse med bleieskift, spesielt hender og armene var mer utsatt stakkars. 

Håper det gir seg snart for deg. Masse god bedring!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei med atopisk eksem og hun ble mye verre under graviditeten.

Anonymkode: b85bf...829

Skrevet

Min eksem og allergi blir verre under svangerskap. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok etter ammeslutt før det gikk tilbake til "normalt" nivå på plagene,men en god stund ja. 

Håper det snart blir bedre for deg🤗 dritt med hudsykdom😕

AnonymBruker
Skrevet

Huff... håper det blir bedre snart. Takk for svar. 

Og håper ikke jeg har arvet det videre!

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner ei med atopisk eksem og hun ble mye verre under graviditeten.

Anonymkode: b85bf...829

Jepp, stemmer for meg også. Utbrott mange stadar...

AnonymBruker
Skrevet

Håper det blir gradvis bedre nå siden jeg har sluttet å amme. Men jeg er jo mye mer klam en før siden jeg har hud mot hud med baby hele tiden 😛 og det et jo ikke så bra for eksemhud. 

Skal til legen snart for noe annet, så kan høre om å få henvisning til hudlege også. Kanskje jeg trenger andre kremer nå en periode enn de jeg har brukt til nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette forklarte en del.. Jeg har hatt en uforklarlig eksem etter graviditeten som kom på vinteren. Mamma sa jeg hadde atopisk eksem da jeg var liten. Kanskje det det er.  😯

Anonymkode: 949e1...856

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette forklarte en del.. Jeg har hatt en uforklarlig eksem etter graviditeten som kom på vinteren. Mamma sa jeg hadde atopisk eksem da jeg var liten. Kanskje det det er.  😯

Anonymkode: 949e1...856

Ja, det kan hende! 

Skrevet

Hm.. Jeg merker at jeg er mye verre av allergi nå enn jeg bruker men tenkte det var at jeg ble eldre og allergien verre. Har tidligere hatt atopisk eksem, men dette har heldigvis ikke kommet tilbake! 

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Moren min har psoriasis og det ble mye verre når hun var gravid med meg. Aner dog ikke hvorfor 

Anonymkode: 5270e...0ad

Skrevet

Atopisk eksem kan komme og gå med stoffskiftet, alså hvert 7 år. Jeg kan telle bakover og se hvordan eksemen min har blitt bedre og verre ca hvert 7 år (14 - ungdomsskole, 21 - studie osv). Mulig det klaffer med en slik periode også. Min eksem ble ikke mye verre under graviditetene mine heldigvis, men etter at jeg ble 35 synes jeg det har blitt verre igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...