Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Står ovenfor et vanskelig valg.
Studerer i en annen by og dama bor i hjembyen.

Har et halvt år igjen av et årsstudium (dette semesteret). Jeg står ovenfor et valg om å fullføre nå eller gå halvt år i permisjon før jeg fullfører.

Ulempene ved å gå i permisjon er at alt forsinkes med ett år. 2/3 av fagene kan kun tas om høst, mens det siste faget kun om våren. Så da må jeg bruke et år på disse tre fagene fra og med høsten som kommer, i stedet for å fullføre de tre fagene dette halvåret.
Fordelen med det er jo at jeg får god tid, kan prestere bedre og fått bestått fagene slik jeg slipper å konte og sløse tid (fagene er nokså krevende). Må uansett konte på en eksamen nå i februar fra forrige halvår (kommer i så fall i tillegg til tre nye krevende fag).
Fordi jeg gjør ikke annet enn å tenke på dama når jeg er å studerer i bortebyen, det er tungt og kjedelig. Dessuten ser jeg for meg et halvt år nå med jobbing og tjening av penger, så skal vi flytte inn sammen til høsten og da begynner jeg å studere igjen og hun begynner for første gang å studere. Hadde blitt så lykkelig føler jeg av å bo nær dama!

Så fordelene er at jeg får flyttet hjem, vært nær og mer med dama (det beste!!), gamle venner, får mulighet til å tjene gode penger og prøve meg i arbeidslivet, og at jeg får ekstra tid på å bestå noen vanskelige fag (siden jeg utsetter). Dessuten er hybelen jeg bor i forferdelig kjedelig.

Ulempene må jo være at alt forsinkes med ett år og at jeg må forlate de jeg har blitt kjent med, og jobben som ligger to minutter gange fra bostedet mitt. Litt dårlig samvittighet også, kanskje. Noe i meg sier bare fullfør, men jeg hadde kanskje hatt det bedre med meg selv om jeg hadde bodd hjemme. Vært lykkeligere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du gjøre hjemme da? Kan ikke kjæresten besøke deg litt der du er ?

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymAA skrev:

Hei!
Står ovenfor et vanskelig valg.
Studerer i en annen by og dama bor i hjembyen.

Har et halvt år igjen av et årsstudium (dette semesteret). Jeg står ovenfor et valg om å fullføre nå eller gå halvt år i permisjon før jeg fullfører.

Ulempene ved å gå i permisjon er at alt forsinkes med ett år. 2/3 av fagene kan kun tas om høst, mens det siste faget kun om våren. Så da må jeg bruke et år på disse tre fagene fra og med høsten som kommer, i stedet for å fullføre de tre fagene dette halvåret.
Fordelen med det er jo at jeg får god tid, kan prestere bedre og fått bestått fagene slik jeg slipper å konte og sløse tid (fagene er nokså krevende). Må uansett konte på en eksamen nå i februar fra forrige halvår (kommer i så fall i tillegg til tre nye krevende fag).
Fordi jeg gjør ikke annet enn å tenke på dama når jeg er å studerer i bortebyen, det er tungt og kjedelig. Dessuten ser jeg for meg et halvt år nå med jobbing og tjening av penger, så skal vi flytte inn sammen til høsten og da begynner jeg å studere igjen og hun begynner for første gang å studere. Hadde blitt så lykkelig føler jeg av å bo nær dama!

Så fordelene er at jeg får flyttet hjem, vært nær og mer med dama (det beste!!), gamle venner, får mulighet til å tjene gode penger og prøve meg i arbeidslivet, og at jeg får ekstra tid på å bestå noen vanskelige fag (siden jeg utsetter). Dessuten er hybelen jeg bor i forferdelig kjedelig.

Ulempene må jo være at alt forsinkes med ett år og at jeg må forlate de jeg har blitt kjent med, og jobben som ligger to minutter gange fra bostedet mitt. Litt dårlig samvittighet også, kanskje. Noe i meg sier bare fullfør, men jeg hadde kanskje hatt det bedre med meg selv om jeg hadde bodd hjemme. Vært lykkeligere?

Mitt råd til deg er å bite i det sure eplet og bare fullføre. Så kan du finne deg en jobb og slappe av med god samvittighet  sammen med familie, kjøreste og venner når studiet er over.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det vil være verre å være sammen igjen nå og flytte sammen osv, og SÅ dra vekk igjen for å studere. 
Jo lengre du er borte i strekk jo lettere går det, du har bare et halvt år igjen og de siste fire månedene kommer til  å gå fort! 
Om du drar hjem nå så må du på en måte starte på nytt igjen med å bli vant til å være borte fra hun og da går tida mye saktere. 
Hilsen en som var i lignende situasjon 

Anonymkode: b08e8...917

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres totalt idiotisk ut å utsette, når det er snakk om 6mnd. Der ingenting! i et liv. Dessuten: når du blir så besatt av dama som det der, er det kanskje like greit at dere ikke er på samme sted når du har ting å gjøre. Man kan ikke leve av luft og kjærlighet på lengre sikt. Dere trenger penger og fremtidsplaner også. Vil i i det hele tatt advare deg på det sterkeste mot å ødelegge ting i ditt eget liv, for en kjæreste. Kjærester kommer og går. Og når de går er det ikke noe særlig om du ikke har NOE annet i livet enn dem. 

Anonymkode: 4c2ca...505

• Liker 5
Skrevet (endret)

Fullføre!

Endret av Perle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fullfør.

Er forholdet liv laga så mister du ikke henne ved å studere 6 måneder til. Hun kan kanskje besøke deg en gang i blandt?

Anonymkode: f4727...fdf

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill.

Poenget er at om jeg flytter hjem, så er jeg kun i permisjon. Får jobbet og tjent masse penger, så skal vi flytte sammen i august og da skal vi begge studere samme sted. Så får jeg vært med henne her hjemme oftere, fordi jeg vet at kjærlighet kommer til å gå noe utover studiene mine siden jeg er så villig til å komme ofte hjem osv for å være med henne, det kan jeg ikke kontrollere. Så er det verdt risikoen å stryke når eksamenene først kommer...?

De tre fagene som kommer dette semesteret er veldig krevende, og jeg får da muligheten til å spre disse tre fagene på ett år i stedet for et halvt - bedre sjanse til å bestå og oppnå bedre resultater enn jeg ellers ville gjort. Så blir jeg samtidig lykkeligere med meg selv og får tjent inn masse penger, og startet igjen med dama i august med godt økonomisk grunnlag. Dessuten skal jeg ta billappen og kjøpe meg en bil i februar.

Er det virkelig krise å utsette ett år, om jeg blir lykkeligere dette halvåret og har det godt med meg selv?

Skrevet

Er kun 19 år og mange på min alder har friår nå.

Skrevet

Ved å fortsette viser du at du er en ansvarlig person som tenker på fremtiden og evner å legge planer som er viktige for ett liv sammen som par. 

Skrevet

Men jeg trives jo ikke per nå, verken der jeg bor eller med de krevende fagene? Vil være lønnsomt å spre disse tre fagene utover ett år i stedet for et halvt?

Dessuten må jeg vel ta utgangspunkt i hvor jeg trives best? Tjene inn masse penger? Utdanningen forsvinner jo ikke, jeg utsetter bare ett år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...