Gå til innhold

Ufør og besøkshjem/avlastningshjem? Noen som er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen uføre som er besøkshjem eller avlastningshjem gjennom barnevernet? (1 helg pr måned)
Fører dere opp lønnen som en vanlig jobb og trekkes av uføretrygden om det blir for mye tjent pr år?
Har hørt at barnevernsjobber er skattefritt å ikke går under "vanlig inntekt", noen som vet om det stemmer eller ikke?

Anonymkode: 0b2b8...4d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du i stand til å være besøkshjem gjennom bv, er du fullt ut istand til å jobbe. Husk at bv barn har bagasje og er mer krevende enn andre barn.

Brett heller opp ermene og kom deg i jobb, så sier du opp trygda som du hverken fortjener eller har rett til. 

Anonymkode: f04d7...c88

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du i stand til å være besøkshjem gjennom bv, er du fullt ut istand til å jobbe. Husk at bv barn har bagasje og er mer krevende enn andre barn.

Brett heller opp ermene og kom deg i jobb, så sier du opp trygda som du hverken fortjener eller har rett til. 

Ihh til regjeringen kan man jobbe 100% i 10 år med 100% uføregrad. Hvem er du som tror du har mer peil enn de?

Anonymkode: dbfea...b89

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kvalifiserer uføre til å være det da? Man får jo ikke bli fostermor er adoptivmor som ufør engang?

Anonymkode: 7327f...f23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Å jobbe frivillig er en mye bedre måte å finne ut om man klarer jobbe. At man tenker på å jobbe betyr ikke at man klarer det. 

Anonymkode: a4096...4e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da også en jobb? En veldig viktig en sådan. Fysj på deg😡 uansett hva uføre gjør så er det vel ikke bra nok, er det?

Anonymkode: 23c69...f52

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo utallige årsaker til at man er ufør da! Å ha et barn på besøk EN helg i måneden kan ikke sammenlignes med en jobb! Jeg kan fint ha niesene mine på besøk en helg, en er kronisk alvorlig syk og det kreves daglig behandling av diverse slag, men å jobbe er jeg faktisk ikke i stand til!

TS, kan du ikke ta en telefon til kommunen din og høre?😊

Anonymkode: 1840b...a21

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo utallige årsaker til at man er ufør da! Å ha et barn på besøk EN helg i måneden kan ikke sammenlignes med en jobb! Jeg kan fint ha niesene mine på besøk en helg, en er kronisk alvorlig syk og det kreves daglig behandling av diverse slag, men å jobbe er jeg faktisk ikke i stand til!

TS, kan du ikke ta en telefon til kommunen din og høre?😊

Barn som får hjelp gjennom barnevernstjenesten er gjerne mer krevende enn hva niesene dine er. 

Anonymkode: 781df...594

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, å være besøkshjem en helg i mnd er jo akkurat det samme som å jobbe 8t 5 dager i uka ja.. 😂

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barn som får hjelp gjennom barnevernstjenesten er gjerne mer krevende enn hva niesene dine er. 

Neida, det tremger de absolutt ikke å være.

Mange, mange barn er i besøkshjem(avlastningshjem) fordi foreldrene har behov for det, ikke fordi barnet har diagnoser o.l. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er masse ulike barn og ulike situasjoner som trenger et besøkshjem, de fleste helt vanlige barn.

Anonymkode: b4b28...0d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men ikke nødvendigvis! Noen har avlastning fordi de f.eks. har syke søsken eller foreldre, eller er syke selv! Ikke alle har det veldig vanskelig hjemme selv om barnevernet er inne og hjelper! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er et besøkshjem?

Besøkshjem er en familie som tar imot et barn eller et søskenpar i helger og eventuelt ferier.

Det er ikke nødvendig med sosialfaglig utdannelse for å bli besøkshjem.

Familien må ha en stabil livssituasjon og mulighet til å binde seg for minst ett år. Det må ikke være noen store livskriser, rusproblemer eller psykiske problem i familien.

Sitat

Det kreves at besøkshjemmet har tid, overskudd og sengeplass til et ekstra barn. Familien bør ha innlevelsesevne og forståelse for barns ulike behov og reaksjoner. I de fleste sammenhenger er det å oppleve en trygg og forutsigbar familiesituasjon det barna trenger mest.

Besøksforeldre må framlegge uttømmende og utvidet politiattest.
Det kreves ordinær politiattest av husstandsmedlemmer som er over 18 år. Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder. 

Hvem er besøksbarna?

Besøksbarn har ofte en vanskelig situasjon hjemme. Foreldrene deres kan trenge avlastning for å få overskudd. Barna trenger tilskudd av voksenmodeller for å kunne se andre handlingsmønstre i en familie. For mange av barna er det behov for å oppleve andre omgivelser med flere trygge voksne som bryr seg om dem. Kontakten med de voksne har som mål å gi barna overskudd, lærdom, stimulans, glede og trygghet. Alderen på besøksbarna er fra 0 til 18 år.

Kort om besøkshjemordningen. Jeg vil ikke si dette kan sammenlignes med å ha et par nieser på besøk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen uføre som er besøkshjem eller avlastningshjem gjennom barnevernet? (1 helg pr måned)
Fører dere opp lønnen som en vanlig jobb og trekkes av uføretrygden om det blir for mye tjent pr år?
Har hørt at barnevernsjobber er skattefritt å ikke går under "vanlig inntekt", noen som vet om det stemmer eller ikke?

Er det bare du som representerer avlastningsfamilien eller har du ektefelle/samboer også?

jeg vet ikke hva du er trygdet for men ser for meg at dette kan være tøft på fysisk og psykisk. Det er ikke alt man vet på forhånd. 

Hva med å først jobbe som støttekontakt eller bpa i en mindre stilling først for å teste det ut?

Anonymkode: c2ecf...d36

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men ikke nødvendigvis! Noen har avlastning fordi de f.eks. har syke søsken eller foreldre, eller er syke selv! Ikke alle har det veldig vanskelig hjemme selv om barnevernet er inne og hjelper! 

Kan avlastningshjemmet bestemme helt selv hvem de vil være avlastere for?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er et besøkshjem?

Besøkshjem er en familie som tar imot et barn eller et søskenpar i helger og eventuelt ferier.

Det er ikke nødvendig med sosialfaglig utdannelse for å bli besøkshjem.

Familien må ha en stabil livssituasjon og mulighet til å binde seg for minst ett år. Det må ikke være noen store livskriser, rusproblemer eller psykiske problem i familien.

Kort om besøkshjemordningen. Jeg vil ikke si dette kan sammenlignes med å ha et par nieser på besøk. 

Og jeg vil tro slike tanker er grunnen til at man sliter med å skaffe nok besøksfamilier til de som kunne trengt det. Det er mye bedre å overlate vurderingen til barnevernet, som tross alt kjenner bakgrunnen til både barn og en aktuell familie. Så lenge man spiller med åpne kort, bør ikke det være noe problem. 

Anonymkode: 84622...6d9

• Liker 2
Skrevet

Ts, det beste er nok om du kontakter bv der du bor og sier at du ønsker å være besøkshjem. Så kan bv vurdere om du er skikket. Ikke alle barna. kommer fra hjem i oppløsning heller. Men worst case scenario kan være at familien ikke ble godt nok utredet og at barnet hadde har langt mer bagasje enn man trodde. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe sier meg, at her tenker du først på penger, og ikke barnet. 

Anonymkode: 16aea...ddd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjør ikke alle det da? 

Jeg er glad i mennesker men ønsker å bruke min restarbeidsevne på noe(n) som lønner bra.  Det er store forskjeller i lønnsnivå.  Hvis lønna ikke betydde noe så hadde jeg bare jobbet frivillig

jeg er ikke Ts

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Eller kanskje grunnen er for å få noe meningsfullt å drive med, og dette var 1 tanke....kanskje ts er glad i barn? Hvorfor tror du det kun er pga penger? Ikke rare greiene man får for det om jeg husker rett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...