Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har 100% uføretrygd. Jeg ønsker å flytte til Canada, og har lest at man får med seg trygden dit. Men kan jeg bo der for resten av livet (f.eks) med uføretrygd fra Norge?

Anonymkode: 31945...f9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk at Canada har andre typer helsetjenester enn her i Norge. har du råd og betale en operasjon f.eks. Du må kjøpe helseforsikring. Etter et visst antall år mister du rettigheter her i Norge. Du må sjekke opp for og i mot

Anonymkode: 7f497...567

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at Canada har andre typer helsetjenester enn her i Norge. har du råd og betale en operasjon f.eks. Du må kjøpe helseforsikring. Etter et visst antall år mister du rettigheter her i Norge. Du må sjekke opp for og i mot

Anonymkode: 7f497...567

Mannen min er fra Canada... Ja er en del ulemper altså, er avhengig av å få trygd ellers går det ikke rundt... mister jeg uføretrygden etterhvert eller får jeg ha den hele livet?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har 100% uføretrygd. Jeg ønsker å flytte til Canada, og har lest at man får med seg trygden dit. Men kan jeg bo der for resten av livet (f.eks) med uføretrygd fra Norge?

Først må du finne yut hvordan du skal få oppholdtillatelse i Canada. Dernest må de snakke med Nav utland og få opp hva du ikke får med deg av trygdeytelser. Reglene er kompliserte så du bør sikre deg med skriftlig dokumentasjon. 

Så må du huske på at du skal betale helseforsikring i Canada, og da er der ikke mye penger igjen av en uføretrygd. 

Anonymkode: 962a7...caf

AnonymBruker
Skrevet

Canada er ikke som USA når det gjelder helseforsikringer. De har noe lignende det norske systemet mtp sykehus og behandling. 

Anonymkode: 00432...15c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Canada er ikke som USA når det gjelder helseforsikringer. De har noe lignende det norske systemet mtp sykehus og behandling. 

Anonymkode: 00432...15c

Du er utlending i Canada. Utlending på Norsk eksportert trygd. 

Anonymkode: 962a7...caf

AnonymBruker
Skrevet

Sjæl, ass.

Anonymkode: c5b89...172

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du uhelbredelig syk? Forventer du å være trygdet ut livet? 

Anonymkode: 91480...cb6

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjæl, ass.

Anonymkode: c5b89...172

Hva skal det der bety?

Anonymkode: 43917...4af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norge har trygdeavtale med Canada, så forutsatt at du får immigrere (noe du sikkert gjør om du er gift med en kanadier), bør det gå greit. Men du mister ung ufør tillegget, om du har det, tror jeg.

Anonymkode: d19b8...956

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du uhelbredelig syk? Forventer du å være trygdet ut livet? 

Anonymkode: 91480...cb6

Det er gjerne det uføretrygd innebærer.

Anonymkode: a93f7...985

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gjerne det uføretrygd innebærer.

Mange uføretrygdede blir bedre i løpet av livet og kan jobbe etter hvert.

Anonymkode: cb9ab...85b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange uføretrygdede blir bedre i løpet av livet og kan jobbe etter hvert.

Ja, men man får ikke innvilget uføretrygd med den slags forventninger liggende til grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går ut fra at du er innvilget ufør fram til pensjonsalder? Da får du beholdt uføretrygden om du flytter, så vil du få utbetalt pensjon når den tid kommer. 

Anonymkode: 1a7ce...ddc

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men man får ikke innvilget uføretrygd med den slags forventninger liggende til grunn.

Jo.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...