Gå til innhold

Fitbit kaloriforbrenning.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei dere, 

Jeg skjønner ikke helt. For når jeg gikk 5600 steg en dag forbrente jeg 3060 kalorier. I dag derimot når jeg har gått 10000 steg har jeg forbrent 300 kalorier mindre? Hvordan er det mulig? 

Anonymkode: 2cafd...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må bare legge til at jeg hadde mye høyere intensitet på gåingen i dag også, så synes det er litt merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere, 

Jeg skjønner ikke helt. For når jeg gikk 5600 steg en dag forbrente jeg 3060 kalorier. I dag derimot når jeg har gått 10000 steg har jeg forbrent 300 kalorier mindre? Hvordan er det mulig? 

Kaloriforbrenning nr 1 kan ikke være riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fitbiten min regner stress og panikk som kaloriforbrenning. Selv om jeg sitter i sofaen hele dagen. Bare hjertet dundrer av gårde så teller den det -tror jeg-. Mulig den har registrert andre kaloriforbrennende kilder de dagene jeg har vært mere stressa eller «gått meg bort i tankene».

Eller som andre sier så er utregningen feil. Det høres feil ut uansett.

Anonymkode: dcf99...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først vil jeg bare si at kaloriregistreringen på Fitbit er rimelig unøyaktig. Fitbit baserer kalorimålingen utifra BMR (det du forbrenner bare ved å være levende), aktivitetsnivå, og puls. Sistnevnte er rimelig off på klokken, så sannsynligvis har den registrert en høyere gjennomsnittspuls dag 1 vs. dag 2. Man forbrenner flere kalorier når man har høyere puls.

Anonymkode: d3dfe...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lær deg mer om kalorier og forbrenning generelt, du...

Pulsklokker er morsomme, det er gøy å leke med tall og verdier i grafer og alt sånt, men du må jo se på helheten.

Det kommer selvfølgelig også an på hvor mye av døgnet du bruker klokken.

Fitbit og lignende er beregnet på bruk hele døgnet, og tar derfor med kaloriberegning, basert på puls, gjennom hele døgnet, ikke bare når du trener.

Hvis du er mest interessert i kun de kaloriene du forbrenner på trening, som er en dråpe i havet i forhold til TDE (Total Daily Expenditure), så bør du heller skaffe deg et skikkelig pulsbelte som du bruker under trening, en av Polar-modellene, for eksempel.

Anonymkode: c2ac4...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånne spørsmål er forresten kun hakket over "Hjelp, det er noe feil med pulsklokken min, den sier jeg forbrenner kalorier om natten når jeg sover!"

:klaske:

Anonymkode: c2ac4...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fitbit'en beregner hva du vil forbrenne i løpet av dagen, desto nærmere klokken nærmer seg 12 om natten, desto riktigere blir tellingen. Den tar nemlig høyde for f.eks tidligere aktivitet og beregner hva du kommer til å forbrenne. Er man flink til å synke Fitbit'en med appen blir det mer nøyaktig, for den må da ikke tippe hvor mye energi du faktisk har brukt.

Jeg har selv brukt Fitbit til å gå ned 80 kg, så jeg er jo et levende bevis på at den fungerer. Jeg har tatt puls både hos lege og andre pulsklokker, og min Fitbit stemte faktisk på en prikk, jeg ble imponert hvor nøyaktig den var. Og det er grunnen til at jeg bruker den til vektnedgang - jeg logger alt jeg spiser, og utifra hvor mye jeg forbrenner i løpet av en dag får jeg også svaret på hvor mye jeg kan spise. Fungerer ypperlig!

Men man må være nøyaktig i bruken. Selv veier jeg hvert eneste måltid, og jeg er også nøyaktig ift de parametre jeg legger inn. Med riktig bruk kan Fitbit være et meget godt verktøy.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha jeg ser jo det var et litt teit spørsmål.. Men takk da har jeg fått svar på det! Har ganske høy hvilepuls, så det står jo fatburn bare jeg lager meg en kopp te. Skjønner de er rimelig unøyaktig ja. Er vandt til pulsbelte derfor jeg lurte :) Vet de beregner basalforbrenning også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelpes, hvor stor er du? Jeg er i øvre sjiktet av normalvektig, og fitbiten min regnet 1300 kcal forbrent på halvmaraton, 22.000 skritt....

Anonymkode: 323aa...2f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, hvor stor er du? Jeg er i øvre sjiktet av normalvektig, og fitbiten min regnet 1300 kcal forbrent på halvmaraton, 22.000 skritt....

Anonymkode: 323aa...2f0

Forbrente du bare 1300 kalorier på en dag?? Det stemmer jo ikke da.. Jeg forbrente 3000 på 24 timer, medregnet gåtur og basalforbrenning.

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...