Gå til innhold

Motivasjonshjelp - drittplatå!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som opplever å miste motet når diett og trening går som vanlig og den ellers regelmessige nedgangen stopper opp over en lenge periode? 

Jeg har veiedag på mandager og har vært sur i hele dag fordi vekta ikke har rikket seg, og jeg har hatt en "killer" uke, gjort alt rett, logget alt, vært aktiv og styrt unna alle fristelser selv om skapet er irriterende fullt av godterier som er igjen etter jul. 

Åååååh! 

Anonymkode: 8de09...f1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du er frustrert. Kan jo være du har litt mer vann i kroppen i dag eller noe. Syntes det er godt gjort å holde seg unna godteriet ii skapet jeg. Det er viljestyrke det. Og vekta har ikke gått oppover hvertfall.  Gi kroppen tid, så går du nok videre ned :) 

Anonymkode: 999fb...e4b

• Liker 1
Skrevet

Ikke gi opp! Plutselig så slipper det :) 

• Liker 2
Gjest Rossin
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flere som opplever å miste motet når diett og trening går som vanlig og den ellers regelmessige nedgangen stopper opp over en lenge periode? 

Jeg har veiedag på mandager og har vært sur i hele dag fordi vekta ikke har rikket seg, og jeg har hatt en "killer" uke, gjort alt rett, logget alt, vært aktiv og styrt unna alle fristelser selv om skapet er irriterende fullt av godterier som er igjen etter jul. 

Åååååh! 

Der har du ulempen med veiedag én gang i uka. Det er bare tull. Det kan være en feilmargin på +- 1 kg. Det du sitter igjen med, er ødelagt motivasjon kanskje på feil grunnlag. Hadde du regna snittet etter innveing hver dag, så kunne du brukt tallet som et verktøy. Da kan det hende du teller kaloriene dine feil, det kan hende du forbrenner mindre enn du tror osv. Akkurat nå vet du ikke... Det blir bare gjetning, og det er klart det tærer på motivasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide meg en periode hver dag, men da fikk jeg fokus på vekta og merket at jeg tenkte tanker som å ikke drikke hele glasset med vann før leggetid fordi jeg måtte ha minst mulig vekt til neste dag, i tillegg til at jeg gjerne veide meg før jeg la meg, for å ikke få en stygg overraskelse neste morgen. Med andre ord, så tok det litt overhånd. 

Så for meg fungerer det egentlig best med hverdag og det hele, å bare ha én veiedag i uken. 

Men nå veide jeg meg igjen og var 200 gram mindre enn i går. Jeg bare måtte. 

Jeg aner ikke hva som skjer, men i følge kalenderen er jeg ca en uke fra mensen. Jeg vet jeg pleier å veie litt mer akkurat dagene før og de første dagene, men når jeg får i underskudd med 800-1200 kalorier om dagen (aktivitet medregnet, jeg spiser nok) så føles det umulig å stå stille. 

Og jeg tror ikke jeg teller feil? Jeg bruker app og fitbit. Jeg veier mat og har ikke direkte lavkarbo for ketose, men velger protein over karbo hele veien. Jeg registrerer alt inn - bortsett fra vann og sort kaffe.

Tusen takk for alle svar og støtte. Jeg skal i alle fall ikke bruke det som unnskyldning til å dykke inn i den skumle hylla i skapet. Og vekta skal få hvile til mandag. Da skal jeg være litt mer mentalt forberedt på stillestand pga syklus. 

AnonymBruker
Skrevet

Kroppsvekt er ikke et tall, men et område, som hos de fleste svinger innenfor en kilo fra dag til dag. Uansett hvor ofte du velger å veie deg, ikke la tilbakemeldingen fra vekta styre humøret ditt. 

Vinnere baserer seg ikke på motivasjon eller resultater av faktorer de ikke kan kontrollere, men setter seg atferdsmål fordi de kan kontrollere sin egen atferd. Så hvis du virkelig har spist og trent som du har planlagt, og du har fett å ta av, vil du se nedgang på vekta, kanskje neste uke, eller neste der igjen.

Anonymkode: 7a91a...515

Gjest Rossin
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg veide meg en periode hver dag, men da fikk jeg fokus på vekta og merket at jeg tenkte tanker som å ikke drikke hele glasset med vann før leggetid fordi jeg måtte ha minst mulig vekt til neste dag, i tillegg til at jeg gjerne veide meg før jeg la meg, for å ikke få en stygg overraskelse neste morgen. Med andre ord, så tok det litt overhånd. 

Så for meg fungerer det egentlig best med hverdag og det hele, å bare ha én veiedag i uken. 

Men nå veide jeg meg igjen og var 200 gram mindre enn i går. Jeg bare måtte. 

Jeg aner ikke hva som skjer, men i følge kalenderen er jeg ca en uke fra mensen. Jeg vet jeg pleier å veie litt mer akkurat dagene før og de første dagene, men når jeg får i underskudd med 800-1200 kalorier om dagen (aktivitet medregnet, jeg spiser nok) så føles det umulig å stå stille. 

Og jeg tror ikke jeg teller feil? Jeg bruker app og fitbit. Jeg veier mat og har ikke direkte lavkarbo for ketose, men velger protein over karbo hele veien. Jeg registrerer alt inn - bortsett fra vann og sort kaffe.

Tusen takk for alle svar og støtte. Jeg skal i alle fall ikke bruke det som unnskyldning til å dykke inn i den skumle hylla i skapet. Og vekta skal få hvile til mandag. Da skal jeg være litt mer mentalt forberedt på stillestand pga syklus. 

Vil ikke én innveing bare akkumulere de samme følelsene, som f.eks. gjør at du unngår å drikke vann kvelden før innveing osv?

Alt det du skriver i denne tråden, oppsummerer jo egentlig problemet med én innveing. Jeg skjønner bare ikke at folk blir anbefalt én innveing. Det blir som å følge en sti i blinde. Stien er der, men du velger å se bort, bare føle deg fram, uten muligheten til å foreta justeringer underveis.

Én innveing i uka (SPESIELT FOR KVINNER) har så mye rom for feilmargin at du risikerer å la være å gjøre de nødvendige grepene, eller motsatt, altså at du endrer ting som egentlig fungerer. Hvis du veier deg hver morgen etter at du har vært på do, skriver det ned, regner snitt hver en gang i uka, så kan du allerede etter én uke foreta de nødvendigve justeringene. Spiser mer/mindre, bevege deg mer/mindre, alt ettersom.

For å oppsummere tror jeg at dersom man er så resultatorientert at man ikke takler å veie seg hver dag, f.eks. fordi man forventer en nøyktig lineær reduksjon, så takler man egentlig ikke innveing i det hele tatt. Man er altfor styrt av resultatet, og ikke prosessen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok blant de som ikke helt takler linær nedgang og lar meg kontrollere og bli litt manisk med tallene. Derfor synes jeg ukentlig virker litt bedre for meg. 

Det får på en måte samme resultat, men i stedet for at jeg blir nervøs og overtenker hver kveld, så blir det én kveld i uka med denne nervøsiteten/spenningen og tankene som jeg prøver å bryte ut av. 

Jeg prøver også å spille denne psyken til å spille på lag med meg, og har derfor lagt veiedag til mandag, for da er det litt vanskeligere å skeie ut i helgene. Helgene er litt tøffere enn ukedagene, da jeg har en jobb som ikke tillater småspising.

Men jeg skal ikke lukke meg helt for å tenke nytt. Så lenge jeg veier mat, velger sunt, og rene råvarer og logger alt jeg spiser hver dag - hvilke justeringer er det du tenker jeg kan gjøre fra dag til dag? 

Jeg spiser grove knekkebrød og med rent kylling eller kalkunpålegg, uten smør. Frisker med tomat og agurk. Spiser aldri mer enn maks 4 knekkebrød om dagen fordelt på to måltid. Jeg spiser mye skyr, ren fisk, kylling (aldri skinn og helst hvitt kjøtt), lite ris/potet/brød og masse grønt. Jeg har kuttet i sauser og dressing til nesten ikke-eksisterende. Jeg spiser hardkokt egg - ikke stekt. Jeg unngår å salte dem. Myfitnesspal og matvekt hjelper meg å nå daglig proteinnivå, samt holde styring på salt og karbohydrater. 

Jeg bare lurer på hvordan daglig veiing kan hjelpe når jeg tidligere har opplevd at det har gjort meg litt for "manisk" og dermed gjør dietten mer altoppslukende (noe som for meg øker sjanse for at jeg sprekker). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får inntrykk av at det ikke er daglig veiing, men matvalget ditt, som gjør deg litt for "manisk". Du bekymrer deg over enkeltmatvarer og kutter ned og ut, til det nesten ikke blir noe igjen. Ingen matvarer gjør deg feit (eller stopper nedgangen), det er sprekkene som får det til å skje. Hvis rene råvarer og feilfritt og fettfritt får deg til å sprekke, er det verdt det?

Anonymkode: 7a91a...515

Skrevet (endret)

En vekt sier ingenting om hva som har skjedd i kroppen din iløpet av en uke. Du kan ha økt i muskelmasse og mistet fett, du kan ha gått opp i vannvekt i følge syklus eller høyere inntak av karbohydrater.... Start med målebånd og fettklype isteden så få du oversikt på hva du driver med. Man skal jo ikke alltid absolutt neeeeed i vekt, men bli kvitt fett :)

Endret av Raggy
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere har rett. Jeg bruker målebånd, men annenhver uke. Kanskje bruke det oftere. 

Hva er fettklype og hvordan fungerer dette? 

Tusen takk for svar, forresten, jeg mener ikke å påstå at jeg er ekspert, jeg er jo overvektig og på vei ned, så mye galt må jeg ha gjort. :)

Gjest Rossin
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok blant de som ikke helt takler linær nedgang og lar meg kontrollere og bli litt manisk med tallene. Derfor synes jeg ukentlig virker litt bedre for meg. 

Det får på en måte samme resultat, men i stedet for at jeg blir nervøs og overtenker hver kveld, så blir det én kveld i uka med denne nervøsiteten/spenningen og tankene som jeg prøver å bryte ut av. 

Jeg prøver også å spille denne psyken til å spille på lag med meg, og har derfor lagt veiedag til mandag, for da er det litt vanskeligere å skeie ut i helgene. Helgene er litt tøffere enn ukedagene, da jeg har en jobb som ikke tillater småspising.

Men jeg skal ikke lukke meg helt for å tenke nytt. Så lenge jeg veier mat, velger sunt, og rene råvarer og logger alt jeg spiser hver dag - hvilke justeringer er det du tenker jeg kan gjøre fra dag til dag? 

Jeg spiser grove knekkebrød og med rent kylling eller kalkunpålegg, uten smør. Frisker med tomat og agurk. Spiser aldri mer enn maks 4 knekkebrød om dagen fordelt på to måltid. Jeg spiser mye skyr, ren fisk, kylling (aldri skinn og helst hvitt kjøtt), lite ris/potet/brød og masse grønt. Jeg har kuttet i sauser og dressing til nesten ikke-eksisterende. Jeg spiser hardkokt egg - ikke stekt. Jeg unngår å salte dem. Myfitnesspal og matvekt hjelper meg å nå daglig proteinnivå, samt holde styring på salt og karbohydrater. 

Jeg bare lurer på hvordan daglig veiing kan hjelpe når jeg tidligere har opplevd at det har gjort meg litt for "manisk" og dermed gjør dietten mer altoppslukende (noe som for meg øker sjanse for at jeg sprekker). 

Du gjør ikke justeringer fra dag til dag, men du vurderer ukessnittet og foretar valg deretter.

La meg illustrere. Si at dette er en uke, som rundes av med en bacalao til middag på søndag.

Mandag: 79,9 kg (snittvekt fra forrige uke er 80)

Tirsdag: 79,6 kg
Onsdag: 80 kg
Torsdag 79,3 kg
Fredag: 78,9 kg
Lørdag: 79,0 kg
Søndag: 79,2 kg
Mandag: 79,8 kg

Ny snittvekt: 79,4 (netto minus 600 g)

Som du ser førte et salt måltid på søndagen til økt vannvekt den ene dagen. Hadde du bare veid deg på mandagen, ville du trodd at du "kun" gikk ned 0,2 kg, mens du i realiteten har gått ned ca 0,6 kg. Her trenger du ikke å foreta noen justering, men du hadde kanskje gjort det dersom du kun veide deg på mandag.

Hadde du derimot stått helt stille, kunne du vurdert justering av aktivitetsnivå eller matinntak, f.eks. med et par hundre kalorier.

I tillegg vil du å lære deg å kjenne din egen kropp og hvor mye ekstra vann den trekker til seg på pga menstruasjonssyklus.

For øvrig enig i at vekt ikke er alt, men er du overvektig og ønsker en endring av kroppsammensetning, så vil vekta i lengden peke nedover. Fettklype og målebånd er greie verktøy det også, som kan brukes som supplement til veiing.

Endret av Rossin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...