arinda Skrevet 4. april 2005 #1 Skrevet 4. april 2005 Ehm... er det skikkelig krise om eggene går ut på dato? Kan jeg fortsatt spise de? ...hvis ikke må jeg spise SINNSYKT mye egg de nærmeste dagene... :o
flowerpower Skrevet 4. april 2005 #2 Skrevet 4. april 2005 Bare kos deg med dem, da Så lenge det ikke er veeeldig langt over dato,da? Uansett er jo butikkeggene aldri ferske, men de har kortere dato nå enn tidligere pga EU-regler,- har jeg hørt.
Gjest piaf Skrevet 4. april 2005 #3 Skrevet 4. april 2005 Noen dager over dato går helt fint. Ellers går det også an å fryse rå egg - da må du skille eggene, og fryse hviter og plommer hver for seg.
Dru Skrevet 4. april 2005 #4 Skrevet 4. april 2005 Bare spis. Egg holder seg i ca 3 måneder dersom de oppbevares kjølig. Når datostemplingen går ut har du fremdeles minst en måned, gjerne to før de blir dårlige. Uansett bør en alltid knuse eggene i en kopp/liten skål før man heller de over i stekepanna/pannekakerøren/osv. Så oppdager man i tide om det er noe galt med det.
Gjest borghild Skrevet 4. april 2005 #5 Skrevet 4. april 2005 Det er ekkelt og uhygienisk å spise egg som har gått ut på dato! Farlig kan det også være.
arinda Skrevet 4. april 2005 Forfatter #6 Skrevet 4. april 2005 Det er ekkelt og uhygienisk å spise egg som har gått ut på dato! Farlig kan det også være. Uhygienisk og ekkelt? På hvilken måte? Om man skal tenke sånn, så er egg i seg selv ekkelt... Er jo i utgangspunktet høne-foster....
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2005 #7 Skrevet 4. april 2005 Mye feilkunnskap her ja. Jeg kan garantere at man lukter om et egg er dårlig! Det lukter død og fordervelse. Derfor er det lurt å knekke egg i en kopp før de tilsettes. Og nr 2: egg man spiser er ikke befruktet..så en kylling ville det aldri blitt Og selv i befruktede egg så er det ikke plommen som blir kylling..
arinda Skrevet 4. april 2005 Forfatter #8 Skrevet 4. april 2005 Mye feilkunnskap her ja. Jeg kan garantere at man lukter om et egg er dårlig! Det lukter død og fordervelse. Derfor er det lurt å knekke egg i en kopp før de tilsettes. Og nr 2: egg man spiser er ikke befruktet..så en kylling ville det aldri blitt Og selv i befruktede egg så er det ikke plommen som blir kylling.. Der ser man hvor feil man kan ta :oops: Men, jeg har vel skjønt det sånn at jeg kan spise eggene mine med god samvittighet litt til... Er vant med å kjøpe 12, men var plutselig bare meg som skulle spise de.. Jeg får vel invitere på pannekaker eller noe... NOEN SOM KOMMER??
Gjest KATTAstrofe Skrevet 5. april 2005 #9 Skrevet 5. april 2005 Egg har LANG holdbarhet, ofte flere måneder. Holdbarhetsdatoen er regulert av EU-direktiver, og svært misvisende. Dessuten er eggene sterilt pakket inn i sitt eget skall, såfremst det ikke er sprekk i skallet. Så lenge eggene lukter som de skal, så nøler jeg ikke med å bruke dem!
Dru Skrevet 5. april 2005 #10 Skrevet 5. april 2005 Sterile er de ikke, skallet har masse små porer. Det ser man tydeligst når de kokes. På grunn av dette kan de også ta til seg lukt og smak fra andre matvarer som ligger i nærheten.
tommeline Skrevet 5. april 2005 #11 Skrevet 5. april 2005 Datoen på egg er tilpasset Eu-regler. I andre EU land er salmonella i egg et problem, dette er så godt som et ikke-problem i Norge (i egg). Holdbarheten kunne vært mye lenger. Det var den før, og eggene har ikke forandret seg...
Gjest Catwoman Skrevet 5. april 2005 #12 Skrevet 5. april 2005 Du kan jo også bake en kake el. med egg i som du kan fryse ned.
Arkana Skrevet 5. april 2005 #13 Skrevet 5. april 2005 Du kan enkelt sjekke om et egg er spiselig ved å ta en vanntest. Legg egget i vann, synker det til bunnen er det ferskt og fint. Hvis det vipper litt (kanskje bare den ene enden berører bunnen) er det ikke fullt så ferskt, men kan fremdeles spises. Og om det flyter er det dårlig.
Tuddelidu Skrevet 5. april 2005 #14 Skrevet 5. april 2005 Du kan enkelt sjekke om et egg er spiselig ved å ta en vanntest. Legg egget i vann' date= synker det til bunnen er det ferskt og fint. Hvis det vipper litt (kanskje bare den ene enden berører bunnen) er det ikke fullt så ferskt, men kan fremdeles spises. Og om det flyter er det dårlig. Eller du kan sette tungespissen på begge endene av egget - dersom den ene enden er varmere ennd en andre, er egget i orden :-)
Gjest Fruktfat Skrevet 5. april 2005 #15 Skrevet 5. april 2005 eggene er holdbare minst en mnd etter stemplinga, mener det står skrevet over "stativet" der eggene ligger i butikken, gjorde ihvertfall det før.
arinda Skrevet 5. april 2005 Forfatter #16 Skrevet 5. april 2005 Majoriteten her mener at jeg kan spise eggene mine :D Jeg gir beskjed om jeg blir sjuk...
Fakse Skrevet 5. april 2005 #17 Skrevet 5. april 2005 Det fine med egg er at det er så lett å se om de er dårlige når du knekker dem. Om de er svarte inni og stinker kloakk så skjønner du liksom at dette ikke er noe du bør ha i maten. Og om de ser ut som normale er det heller ikke noe i veien med dem, og du kan trygt bruke selv om datoen er gått ut med flere måneder.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #18 Skrevet 5. april 2005 Egg er holdbare kjempelenge! Hvis du setter dem opp ned varer de lenger har jeg lært av en som kan det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå