Gå til innhold

Er det vanlig å ha samme kontaktlærer fra 1. til 7. Klasse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har glemt å spørre andre om dette. Har en gutt som går i første klasse nå og lurer på  om det er vanlig å ha samme kontaktlærer i flere år på barneskolen? Det kan man sikkert ikke forvente, det er vel litt utskiftninger blant lærerpersonell vil jeg tro.

Tenkte det hadde vært hyggelig hvis klassen til sønnen vår fikk beholde læreren sin lengst mulig. 

Anonymkode: 63011...90f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke på den skolen jeg jobber

Anonymkode: a85b0...b0f

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å skifte på mellomtrinnet. 

-Lærer

Anonymkode: db22b...b93

AnonymBruker
Skrevet

Jo, på den skolen jeg jobber. 3 til 4 år

Anonymkode: a85b0...b0f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å skifte på mellomtrinnet. 

-Lærer

Anonymkode: db22b...b93

Jeg har så lite peiling (første barnet i skolealder), så jeg må spørre hva mellomtrinnet betyr? 3.-4. Klasse? 

Jeg husker ikke disse begrepene fra da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det vanlig å ha to lærere foresten? Sønnen min går nå i 2.klasse å de har heldigvis to lærere i år også. De er bare 21 elever men min gutt trenger ekstra oppfølging.

Anonymkode: c0158...cd4

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig fra skole til skole og ikke minst lærer til lærer! Har jobbet som vikar på flere skoler over flere år og der var det noen som valgte å gå hele veien med klassen, andre byttet trinn mellom 4. og 5.klasse og noen hadde bare 1.klasser

Anonymkode: 24164...2e3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så lite peiling (første barnet i skolealder), så jeg må spørre hva mellomtrinnet betyr? 3.-4. Klasse? 

Jeg husker ikke disse begrepene fra da jeg gikk på barneskolen på 90-tallet 🙈

Småtrinnet 1-4trinn. Mellomtrinn 5-7.trinn

Anonymkode: 24164...2e3

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har glemt å spørre andre om dette. Har en gutt som går i første klasse nå og lurer på  om det er vanlig å ha samme kontaktlærer i flere år på barneskolen? Det kan man sikkert ikke forvente, det er vel litt utskiftninger blant lærerpersonell vil jeg tro.

Tenkte det hadde vært hyggelig hvis klassen til sønnen vår fikk beholde læreren sin lengst mulig. 

Man bør aldri ha samme lærer mer enn to år, maks tre. Hvis det skjærer seg kan det ødelegge så mye for barnet. Vi hadde en helt udugelig lærer for det ene barnet fra første til sjuende klasse og pinadø overtok hun ikke det ene søskenet da vi omsider trodde vi var kvitt henne. Håper det er siste året til sommeren, da har vi slitt med henne i over ti år! 

Anonymkode: baa0d...7e3

• Liker 2
Skrevet

Datteren min hadde fire kontaktlærere på sju år på barneskolen. En av de andre klassene på trinnet byttet hvert år. Den tredje klassen på trinnet hadde to lærere de samme sju årene...

Tror det er mye mer vanlig å skifte ofte enn å ha den samme i alle årene, men jeg har jo på ingen måte full oversikt...

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør aldri ha samme lærer mer enn to år, maks tre. Hvis det skjærer seg kan det ødelegge så mye for barnet. Vi hadde en helt udugelig lærer for det ene barnet fra første til sjuende klasse og pinadø overtok hun ikke det ene søskenet da vi omsider trodde vi var kvitt henne. Håper det er siste året til sommeren, da har vi slitt med henne i over ti år! 

Anonymkode: baa0d...7e3

Å sønnen min derimot har en helt fantastisk lærer som har klart å få småen til å få selvtillit igjen og troen på seg selv. Hun har klart å få han til å slutte å utagere mot andre barn og mot voksne. Han gjør det bra i fagene og har ikke lenger problemer med å konsentrere seg eller jobbe med det han skal i timene. Alt dette har vi den fantastiske læreren hans å takke for. Så jo jeg håper at de har samme lærer i mange år til,han trenger også tryggheten i å ha samme lærerer å måtte forholde seg til. Han går nå i 2.klasse.

Anonymkode: c0158...cd4

Skrevet

Det er heilt umulig å gje eit svar, for det skiller seg veldig frå skule til skule, og frå år til år. Det kan vere så mange ting som spelar inn, så nokre klasser får ny kontaktlærar annakvart år, andre kvart 3./4.år. Mellomtrinnet er 5.-7.klasse, og på min skule er det som minimum enten bytte før 4.klasse, eller før 5.klasse. Nokre gongar blir det skifte 5 gongar i løpet av 7 år også... Særleg om det er lærarar som vert gravide/sluttar, det er ikkje så lett å planlegge.

AnonymBruker
Skrevet

Begge guttene mine (3 og 6 klasse nå) har hatt èn lærer fra 1 - 4 (yngste skal ha henne ut neste år da), og så byttet til mellomtrinnet ( 5 trinn). Eldste skal ha sin lærer nå til han begynner på ungdomsskolen. Stabilt og fint 😊

Anonymkode: 70a88...e97

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig. Det vanligste er vel å bytte så man får ny kontaktlærer i 5.klasse. Enkelte lærere følger klassen fra 1.-7. Gjerne om det er elever som trenger ekstra oppfølging og har behov for tette relasjoner med lærerne. Da blir det for usikkert med mye utskifting.

Noen klasser bytter ofte kontaktlærer fordi klassen er så utfordrende at «ingen» lærere vil være kontaktlærer der. De slutter etter ett eller to år. Synd, men jeg vet det skjer. Det er typisk sånne klasser som ikke har godt av mye utskifting og..

Ellers kan lærere gå ut i lengre permisjoner, og mange skoler gir de da en annen klasse enn å gå tilbake til den de hadde før permisjonen. 

Du kan jo høre med skolen hvis du lurer da. Hva som er mest vanlig der. :)

Anonymkode: 41f27...ba5

Skrevet

Eldste hadde samme kontaktlærer fra 1-7 klasse, mens mellomste hadde 3, minste har hatt samme lærer fra 1-4.

Skrevet (endret)

Nei, jeg vil heller si det er veldig uvanlig. Min eldste byttet lærer hvert år fram til fjerde klasse, nå går han i femte klasse og har samme lærer han hadde i fjerde. Mellomste går i andre klasse og har hatt samme lærer siden start. Jeg håper de får beholde de samme lærerne så lenge som mulig, jeg synes det er et stort pluss at en lærer blir ordentlig kjent med klassen og at elevene får den stabiliteten.

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...