AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #141 Skrevet 9. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det har jeg. Kommunal barnehage i en av de store byene. Og som nevnt er jeg ikke spesielt imponert over refleksjonsnivået til de ansatte. Anonymkode: 407a1...3d0 Vi får øke barnehagesatsen da, betale 12000 i mnden for to barn, da kanskje det skjer noe. En annen ting er at folk må roenseg ned noen hakk. Det trengs overhodet ikke vakt for å se til sovende barn. I denne tiden skal det avvikles pauser, møter og litt ekstra oppmerksomhet til de som er våkne. Jeg har aldri hørt om og kommer aldri til å skjønne poenget med sovevakt så sant personalet sjekket barna jevnlig. Og ja, jeg har to i barnehage selv, en som sover og en som ikke sover Anonymkode: 7c1cd...859 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #142 Skrevet 9. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Spør du meg, så er det vel ikke den forelderen som sitter og slapper av i en stol/leser bok mens barnet sover, som framstår mest stressa? Anonymkode: 407a1...3d0 Man er ikke akkurat avslappet om man må tilbringe to timer ute i gangen hver dag fordi man er så hysterisk redd for at barnet skal dø i vognen sin. Anonymkode: 5b160...dbf 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #143 Skrevet 9. januar 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi får øke barnehagesatsen da, betale 12000 i mnden for to barn, da kanskje det skjer noe. En annen ting er at folk må roenseg ned noen hakk. Det trengs overhodet ikke vakt for å se til sovende barn. I denne tiden skal det avvikles pauser, møter og litt ekstra oppmerksomhet til de som er våkne. Jeg har aldri hørt om og kommer aldri til å skjønne poenget med sovevakt så sant personalet sjekket barna jevnlig. Og ja, jeg har to i barnehage selv, en som sover og en som ikke sover Anonymkode: 7c1cd...859 Eller hva med å øke kompetansen til barnehageansatte? Anonymkode: 407a1...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #144 Skrevet 9. januar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man er ikke akkurat avslappet om man må tilbringe to timer ute i gangen hver dag fordi man er så hysterisk redd for at barnet skal dø i vognen sin. Anonymkode: 5b160...dbf Når ble det hysteri å ta vare på barna sine? Følge litt ekstra med den korte tiden de er små? Skjønner at du kanskje får litt dårlig samvittighet nå. Dessverre er det ingen god løsning å reagere med å angripe mødre som prioriterer barna høyt. Anonymkode: 407a1...3d0 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #145 Skrevet 9. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når ble det hysteri å ta vare på barna sine? Følge litt ekstra med den korte tiden de er små? Skjønner at du kanskje får litt dårlig samvittighet nå. Dessverre er det ingen god løsning å reagere med å angripe mødre som prioriterer barna høyt. Anonymkode: 407a1...3d0 De som setter hjelm på barna når de leker normal lek og annen overdreven oppdragelse vil nok også påstå at de gjør det for å ta vare på barna sine. De som er hysteriske ser det dessverre sjelden selv. Du må gjerne fortsette å tro at mødre som sitter sovevakt prioriterer barna høyere enn vi som ikke gjør det, men det gjør det likevel ikke sant. Anonymkode: 5b160...dbf 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #146 Skrevet 9. januar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller hva med å øke kompetansen til barnehageansatte? Anonymkode: 407a1...3d0 Kan ikke svare for din barnehage, men hos oss er alle pedagoger og barne og ungdomsarbeider. Vi er kjempe fornøyd med barnehagen på alle måter. Også har jeg litt innsikt og forstår at en pedagog koster mer enn en barne og ungdomsarbeider. Alle som ansettes skal ha fagbrev eller bachlor er krav hos barnehagen. Anonymkode: 7c1cd...859 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #147 Skrevet 9. januar 2019 https://www.nrk.no/hordaland/toaringen-sitter-alene-og-grater-i-ti-minutter-_-sa-faller-han-rett-i-bakken-1.14369765 Anonymkode: b9b6d...b08 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #148 Skrevet 9. januar 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/hordaland/toaringen-sitter-alene-og-grater-i-ti-minutter-_-sa-faller-han-rett-i-bakken-1.14369765 Anonymkode: b9b6d...b08 Klikk på lenken alle dere i tråden her som iler til for å forsvare barnehageansatte. I videoen NRK har publisert ligger en toåring ute i vogna og hyler i to minutter før han faller ut med et dunk. Nabo til barnehagen har filmet. Barnehagen skylder beleilig på en vikar - som altså hadde glemt å feste selen. Anonymkode: 407a1...3d0 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #149 Skrevet 9. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klikk på lenken alle dere i tråden her som iler til for å forsvare barnehageansatte. I videoen NRK har publisert ligger en toåring ute i vogna og hyler i to minutter før han faller ut med et dunk. Nabo til barnehagen har filmet. Barnehagen skylder beleilig på en vikar - som altså hadde glemt å feste selen. Anonymkode: 407a1...3d0 Det er klart dette er en tragisk sak, og slik skal ikke skje. MEN, dette er jo ikke vanlig, det er jo en grunn til at det kommer i nyhetene. Dette representerer ikke en normal sovesituasjon i en barnehage. Vi fester selene, og er i nærheten eller triller/rugger vogna til barnet har sovnet. Skal barnehagene ha sovevakt må vi faktisk få mer personale. Anonymkode: 28083...ce3 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #150 Skrevet 9. januar 2019 Litt interessert i å høre med dere som sitter og ser på barna sove fastspent i vogn, får dere besteforeldre/andre som skal passe barnet til å gjøre det samme? Anonymkode: 249de...b60 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #151 Skrevet 9. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er klart dette er en tragisk sak, og slik skal ikke skje. MEN, dette er jo ikke vanlig, det er jo en grunn til at det kommer i nyhetene. Dette representerer ikke en normal sovesituasjon i en barnehage. Vi fester selene, og er i nærheten eller triller/rugger vogna til barnet har sovnet. Skal barnehagene ha sovevakt må vi faktisk få mer personale. Anonymkode: 28083...ce3 Du har rett. Det er én grunn til at dette kommer på nyhetene. Nemlig at naboen har filmet hendelsen! Selvsagt skjer ikke dette ofte. Men det skal ALDRI skje. Anonymkode: 407a1...3d0 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #152 Skrevet 9. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt interessert i å høre med dere som sitter og ser på barna sove fastspent i vogn, får dere besteforeldre/andre som skal passe barnet til å gjøre det samme? Anonymkode: 249de...b60 Så det er ikke interessant å høre fra folk som er opptatt av sikkerhet? Kun interessant å høre fra de som lar ungen ligge ute alene i to timer i strekk, og satser på at det får bra? Mye slepphendte damer her inne, må jeg si. Anonymkode: 407a1...3d0 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #153 Skrevet 9. januar 2019 På 8.1.2019 den 0.48, AnonymBruker skrev: Synes du det er hysteri med bilseler også? Barnesikring på skapet med vaskemidler? Det er forskjell på et hjem, og en barnehage, hvor vi foreldre faktisk betaler for at barnet skal ha det trygt. Hvis bhg ikke har bemanning nok til å passe barna også når de sover gjør de ikke jobben sin og bør finne en måte å omfordele ressursene sine på. Anonymkode: 9ef30...9b4 Sa aldri at sovevakt var hysteri, men at det generelt er mye hysteri rundt det å ha barn! Selvsagt skal barna festes skikkelig i bil, og vaskemidler fjernes fra barns rekkevidde.. men så er det ikke alle barnehager som bestemmer hvor mye midler de skal ha, det er det som regel noen høyere som gjør.. og som jeg skrev først så er det nok ingen barnehage ansatte som vil at det skal skje noe negativt med barna som går i barnehagen, jeg bryr meg genuint om hvert eneste barn, og OM barna skulle slå seg eller falle, så trøster jeg på samme måte som om det var mitt eget barn, eller barn i nær familie! Barnehagene gjør sitt beste, og jeg er glad vi får så mye tilbakemeldinger i vår barnehage om at foreldrene er trygge på å levere barna sine til oss.. Anonymkode: b55e4...9af
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #154 Skrevet 9. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare slo fast at de ansatte har en plikt til å reagere når de merker at barnas sikkerhet er i fare. Jeg har ikke hevdet at det ikke finnes ansatte som gjør det. Min erfaring med barnehagepersonell er at de ofte oppfører seg som en form for «barn» selv - og ikke tar sitt selvstendige ansvar for andres barn på alvor. Det er ikke til å stikke under en stol at det ikke akkurat er de skarpeste blant voksne som jobber i barnehage. De er ofte gode nok på kos og omsorg. Men ansvar på et overordnet nivå blir for komplisert for dem. Anonymkode: 407a1...3d0 For noen forferdelige holdninger du har til de ansatte i barnehagen, og jeg kjenner meg ikke i igjen i det du skriver om de ansatte, hverken blant egne erfaringer, erfaringer hos venner eller hos venner/familie som jobber i barnehage. Heldigvis er de ansatte i vår kommunale barnehage opptatt av det barnehagefaglige, de følger med og er oppdatert og er svært bevisst på sitt ansvar. Det vil i alle bransjer alltid finnes råtne epler, men barnehageansatte på generelt grunnlag er ikke råtne epler. Anonymkode: 215e4...47f 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 #155 Skrevet 9. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det er ikke interessant å høre fra folk som er opptatt av sikkerhet? Kun interessant å høre fra de som lar ungen ligge ute alene i to timer i strekk, og satser på at det får bra? Mye slepphendte damer her inne, må jeg si. Anonymkode: 407a1...3d0 For enten skal man se på barna sove eller så legger man de ut og glemmer de i to timer? Ingen nyanser i dette nei. Men spørsmålet var faktisk om dere får andre til å se på barnet sove, i stol i gangen med døren åpen. Anonymkode: 249de...b60 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #156 Skrevet 10. januar 2019 Tenker at denne saken heller burde handle om vognens utforming, eller hvorvidt personalet har tatt på selen riktig.( for jeg regner med det var en sele barnet kveltes i?) det skal være helt trygt at et barn sover i en vogn så lenge den er brukt riktig. Anonymkode: 9e6d2...973 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #157 Skrevet 10. januar 2019 På 8.1.2019 den 20.21, AnonymBruker skrev: Pause, når man har betalt lunsj ? I vær barnehage er i alle fall arbeidsdagen på 7,5 timer inkludert lunsj, noe som tilsier at lunsjen er betalt, ergo burde det da være mulig å ta med seg matpakka ut for å spise mens man følger med på vognene. Selv har jeg også et yrke med betalt lunsj og jeg kan da absolutt ikke forvente å få sette meg ned og spise matpakka mi uforstyrret. Anonymkode: a3b09...548 Betalt lunsj? Det har vi ikke i min barnehage (kommunal). Men sovevakt hadde vi i forrige kommunale barnehage jeg jobbet i, nåværende barnehage sover de på madrasser inne, det er alltid minst 1 voksen i tilstøtende rom (som har vindu i døren). Så, ja jeg vil også påstå at det handler om organisering. Anonymkode: 5244d...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2019 #158 Skrevet 10. januar 2019 På 9.1.2019 den 17.15, Thyra skrev: Selvsagt kan man få det til, mar du tenkt på at det å prioritere sovevakt kan gå utover sikkerheten på andre områder? Kanskje betyr en sovevakt at en annen ansatt er alene med 10-15 andre barn. At den ene ansatte både skal aktivere barna, gi dem et pedagogisk tilbud, passe på at ingen stikker av, at ingen skader seg, at ingen blir mobbet eller holdt utenfor i leken, skifte bleier, trøste de som gråter osv. Barnehageansatte har ikke blekksprutarmer og 360° synsfelt. Det skjer langt flere uhell med barn i lek enn med barn som sover. 10 -15 småbarn og kun 2 voksne? Da er det bare til å melde fra til kommunen eller eier. Det er faktisk ikke lov! Minst 4 voksne på et så stort antall barn under 3 år. I sovetiden er det mest sannsynlig at de fleste i barnegruppen sover. Det pedagogiske tilbudet er selvsagt redusert i sovetiden. Igjen det handøer om organisering og prioritering. Og ikke minst samarbeid mellom avdelingene. Er det mange små som er våkne, og få igjen som sover, er gjerne storbarnsgruppene ute og da kan voksne følge med på de som sover (det betyr ikke å nistirre på vognene), men man ser om det er bevegelse og lytter etter lyder. Er også enig i at foreldre må sende med vogner som har forsvarlige seler, om ikke plikter barnehagen å gi beskjed. Anonymkode: 5244d...4d5
Thyra Skrevet 10. januar 2019 #159 Skrevet 10. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: 10 -15 småbarn og kun 2 voksne? Da er det bare til å melde fra til kommunen eller eier. Det er faktisk ikke lov! Minst 4 voksne på et så stort antall barn under 3 år. I sovetiden er det mest sannsynlig at de fleste i barnegruppen sover. Det pedagogiske tilbudet er selvsagt redusert i sovetiden. Igjen det handøer om organisering og prioritering. Og ikke minst samarbeid mellom avdelingene. Er det mange små som er våkne, og få igjen som sover, er gjerne storbarnsgruppene ute og da kan voksne følge med på de som sover (det betyr ikke å nistirre på vognene), men man ser om det er bevegelse og lytter etter lyder. Er også enig i at foreldre må sende med vogner som har forsvarlige seler, om ikke plikter barnehagen å gi beskjed. Anonymkode: 5244d...4d5 Alle barnehager har ikke småbarnsavdelinger. Noen har barn fra 1-6 år på samme avdeling. Da varierer antallet barn etter alder. Det er kanskje bare 2-5 barn på avdelingen som sover. Dersom avdelingen har sovevakt den dagen, blur det to voksne igjen på resten av barna, dersom alle er på jobb. Ved sykefravær blir det kanskje bare en. Bemanningsnormen sier noe om hvor mange ansatte det er pr barn. Ikke hvor mange som faktisk er til stede til enhver tid. Barnehagens åpningstid er lengre enn de ansattes arbeidsdag. I tillegg er det ofte møter og andre ting som foregår. Ved sykefravær får vi gjerne ikke vikar før etter 16 dager. Så store deler av tiden er det i praksis ferre voksne til stede enn det du skisserer her. Ved personalmangel må man også noen ganger ta imot barn fra andre avdelinger. 3
Thyra Skrevet 10. januar 2019 #160 Skrevet 10. januar 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Når ble det hysteri å ta vare på barna sine? Følge litt ekstra med den korte tiden de er små? Skjønner at du kanskje får litt dårlig samvittighet nå. Dessverre er det ingen god løsning å reagere med å angripe mødre som prioriterer barna høyt. Anonymkode: 407a1...3d0 Følger dere med når barna sover om natten også? Er det støree sjanse for at det skal skje noe med barnet mens det sover på dagtid enn på natten? Synes desduten det er ufint av deg å antyde at de som ikke tenker som deg ikke prioriterer barna sine høyt. Ting kan alltid skje. Men det handler om sannsynlighetsberegning. Av de barna som omkommer eller blir alvorlig skadet i løpet av barndommen, hvor ofte skjedde det mens barnet sov i vognen sin? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå