Gå til innhold

Har deres barnehage «sovevakt»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meget spesielt. Jeg har aldri hørt om foreldre som sitter vakt på den måten du beskriver. 

Greit nok å ha en dør eller vindu åpent for å sjekke jevnlig, men å sitte å glo nedi vognen sånn under hele sovestunden høres ut som noe stressede og hysteriske foreldre holder på med, og ikke folk flest. 

Anonymkode: e02a9...1cd

Spør du meg, så er det vel ikke den forelderen som sitter og slapper av i en stol/leser bok mens barnet sover, som framstår mest stressa?

Anonymkode: 407a1...3d0

• Liker 3
Skrevet
På 7.1.2019 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Denne ulykken bør være en tankevekker til foreldre om at det er viktig at barn har bra utstyr i barnehagen. Ikke send med den gamle utslitte dårlige vogna med tvilsomme seler i barnehagen.

Anonymkode: 28083...ce3

Hva vet du om tilstanden denne vognen var i?

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev at noen hadde hevdet at barnehagepersonellet burde passe på barna bedre enn foreldrene gjør. Og det kan jeg fortsatt ikke se.

Gitt at det er jobben til barnehagepersonellet å ta vare på barna - må det være mulig å ha en forventning til dem at de gjør jobben sin. 

Selvsagt må man forvente at de gjør jobben sin. Ulykker vil alltid kunne skje. Men det skjer langt flere ulykker hjemme enn i barnehagen. 

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det argumentet er det vel ingen i tråden som har kommet med?

Jeg forventer i alle fall ikke mer av de barnehageansatte enn meg selv. De er ikke akkurat overmennesker, for å si det mildt. Men jeg forventer at de ikke tar unødvendige sjanser med sikkerheten til mitt barn.

Ja - mulig barnehageprisen var høyere da det ikke var full dekning og det var færre kvinner i jobb. Det regnestykket der er ganske umulig. Det er så uendelig mange faktorer som spiller inn.

Foreldrene har gjerne ett eller to barn å passe på hjemme. I barnehagen har vi mange barn. Mange ulike behov som skal ivaretas. Det er obben vår å passe på barna. Men det er også mange andre oppgaver som må gjøres. Likevel skjer det flere uhell hjemme enn i barnehagen. 

Noen foreldre har også urealistiske forventninger. De forventer at vi skal passe på at barna ikke faller og slår seg når de leker, at de ikke skal falle av huska eller akebrettet. 

Ingen ønsker vel å ta unødige sjanser med barns sikkerhet. Men det er alltid en vurderingssak hva som er "unødvendig" risiko, og hvordan man skal prioritere ressursene. Og selv om man sjekker ofte og er rett i nærheten, kan ting skje veldig fort. Og når man minst venter det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, The Kitten skrev:

Hva vet du om tilstanden denne vognen var i?

Det man ser på diverse salgsgrupper og Finn er at de dårligste vognene som selges betegnes som "barnehagevogner".

Så jeg skjønner godt innspillet til -ce3.

Anonymkode: 8602c...878

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Men vi har aldri hatt behov for å forlate barna sovende i vogn. Når barna sov i vogn, trillet jeg tur. Ellers sov de inne.

Og når de sover om natta, hvem passer på dem da? 

• Liker 3
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

I alle bhg mine har gått i har det vært sovevakt. De har like dårlig bemanning og vært kommunale. De bhg som ikke får til dette må se på vaner og rutiner. Bare dårlig drift og holdning som skyldes at noen ikke får det til, mens andre gjør det. Utrolig forskjell fra de forskjellige barnehagene!

Anonymkode: f173c...7a7

Selvsagt kan man få det til, mar du tenkt på at det å prioritere sovevakt kan gå utover sikkerheten på andre områder? Kanskje betyr en sovevakt at en annen ansatt er alene med 10-15 andre barn. At den ene ansatte både skal aktivere barna, gi dem et pedagogisk tilbud, passe på at ingen stikker av, at ingen skader seg, at ingen blir mobbet eller holdt utenfor i leken, skifte bleier, trøste de som gråter osv. Barnehageansatte har ikke blekksprutarmer og 360° synsfelt. Det skjer langt flere uhell med barn i lek enn med barn som sover. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Thyra skrev:

Foreldrene har gjerne ett eller to barn å passe på hjemme. I barnehagen har vi mange barn. Mange ulike behov som skal ivaretas. Det er obben vår å passe på barna. Men det er også mange andre oppgaver som må gjøres. Likevel skjer det flere uhell hjemme enn i barnehagen. 

Noen foreldre har også urealistiske forventninger. De forventer at vi skal passe på at barna ikke faller og slår seg når de leker, at de ikke skal falle av huska eller akebrettet. 

Ingen ønsker vel å ta unødige sjanser med barns sikkerhet. Men det er alltid en vurderingssak hva som er "unødvendig" risiko, og hvordan man skal prioritere ressursene. Og selv om man sjekker ofte og er rett i nærheten, kan ting skje veldig fort. Og når man minst venter det. 

I den grad det skjer flere uhell hjemme enn i barnehagen, så skyldes dette åpenbart at barna i løpet av et år tilbringer langt flere timer (våkne og sovende) hjemme enn i barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Thyra skrev:

Selvsagt kan man få det til, mar du tenkt på at det å prioritere sovevakt kan gå utover sikkerheten på andre områder? Kanskje betyr en sovevakt at en annen ansatt er alene med 10-15 andre barn. At den ene ansatte både skal aktivere barna, gi dem et pedagogisk tilbud, passe på at ingen stikker av, at ingen skader seg, at ingen blir mobbet eller holdt utenfor i leken, skifte bleier, trøste de som gråter osv. Barnehageansatte har ikke blekksprutarmer og 360° synsfelt. Det skjer langt flere uhell med barn i lek enn med barn som sover. 

Om barnehagepersonell mener at sikkerheten ikke er tilstrekkelig ivaretatt der de jobber, har de en plikt til å melde det videre.

Ansvarsfraskriving er gjennomgangstonen ei barnehagen mitt barn går. Er så utrolig lite imponert.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om barnehagepersonell mener at sikkerheten ikke er tilstrekkelig ivaretatt der de jobber, har de en plikt til å melde det videre.

Ansvarsfraskriving er gjennomgangstonen ei barnehagen mitt barn går. Er så utrolig lite imponert.

Hvordan vet du at de ikke har meldt det videre? Kanskje de ikke har blitt hørt? De ansatte gjør så godt de kan med de ressursene de har, men det er de som faktisk er på jobb og sliter seg ut som får dritten fra foreldrene fordi de er for dårlig bemannet. Foreldrene kan også klage høyere opp når bemanningen er for dårlig i stedet for å kjefte på de ansatte som er på jobb. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Thyra skrev:

Hvordan vet du at de ikke har meldt det videre? Kanskje de ikke har blitt hørt? De ansatte gjør så godt de kan med de ressursene de har, men det er de som faktisk er på jobb og sliter seg ut som får dritten fra foreldrene fordi de er for dårlig bemannet. Foreldrene kan også klage høyere opp når bemanningen er for dårlig i stedet for å kjefte på de ansatte som er på jobb. 

Det er sant. Vi melder og melder fra, men møter veggen. Vi gjør så godt vi kan, men det er dessverre ikke godt nok. Noen av oss har sluttet jobben fordi vi ikke mener at barnehagen blir drevet forsvarlig. Enkelte har prøvd hardere og fått sparken. Lojalitet til arbeidsgiver. 

Anonymkode: 0dc2a...fa5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg bare slo fast at de ansatte har en plikt til å reagere når de merker at barnas sikkerhet er i fare. Jeg har ikke hevdet at det ikke finnes ansatte som gjør det.

Min erfaring med barnehagepersonell er at de ofte oppfører seg som en form for «barn» selv - og ikke tar sitt selvstendige ansvar for andres barn på alvor.

Det er ikke til å stikke under en stol at det ikke akkurat er de skarpeste blant voksne som jobber i barnehage. De er ofte gode nok på kos og omsorg. Men ansvar på et overordnet nivå blir for komplisert for dem.

AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage sover noen barn allerede litt over 08, og noen barn sover helt til 1530. Det er alltid noen som sover, men ikke alle samtidig. Noen sover ute i vogn, noen sover på madrass inne. Vi bruker babycall og sjekker jevnlig ungene, men sovevakt har vi ikke. 

Anonymkode: 507d1...d06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.1.2019 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Hva slags rasjonalisering er dette?? Dere rister på skuldrene fordi "ulykker skjer hjemme også"?! Sykt. Foreldrene til den stakkars gutten har all rett til å være forbanna. Her har noen gjort en skjebnesvanger, grusom feil.

Anonymkode: c3b2d...5d5

Vet du, da foreslår jeg at vi endrer på lovej. Alle barn som dør eller skader seg må ha tilsyn hele tiden og dermed bør foreldre stå til ansvar ved bla.a krybbedød, ulykker i hjemmet osv. 

For om barnet har tilsyn 24/7 skjer ikke slike ting. 

Vi får også heve bhg prisen. Den er uforvarlig lav nå. La oss heve den til 10.000 mnd så er vi i hvert fall inne på noe. 

Anonymkode: 2d3f6...42e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare slo fast at de ansatte har en plikt til å reagere når de merker at barnas sikkerhet er i fare. Jeg har ikke hevdet at det ikke finnes ansatte som gjør det.

Min erfaring med barnehagepersonell er at de ofte oppfører seg som en form for «barn» selv - og ikke tar sitt selvstendige ansvar for andres barn på alvor.

Det er ikke til å stikke under en stol at det ikke akkurat er de skarpeste blant voksne som jobber i barnehage. De er ofte gode nok på kos og omsorg. Men ansvar på et overordnet nivå blir for komplisert for dem.

Wow. Håper ikke at du har barn i bhg for å si det slik. 

For en unødvendig og ikke minst svært usann kommentar. 

• Liker 14
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du de skal gjøre med de få midlene de har? De får ikke gjort noe, uansett hva de sier, for vi betaler de nemlig skammelig lite for å passe barna våre. Det vi betaler er jo knapt nok nok til å drifte leie av bhg bygg.. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har høye tanker om de som passer på barna dine, skjønner jeg. 

Det er faktisk begrenset hva de ansatte får gjort med bemanningssituasjonen. De kan melde fra om behov. Men de kan ikke overprøve ledernes avgjørelser. Styrerne i barnehagene har også sjefer over seg, og et budsjett å forholde seg til. De kan ikke bare pøse på med vikarmidler, selv om de ser behovet. Det er også begrenset hvor mange ukjente vikarer man kan ha og samtidig ivareta sikkerheten. Foreldrene klager gjerne, enten vi er for få på jobb, eller om vi har for mange vikarer. Og det er gjerne de som er på jobb som får kjeften. 

Det er ikke bare i barnehager det til tider er dårlig bemanning og hvor bemanningssituasjonen går utover kvaliteten. De ansatte som er på jobb får uansett gjort lite med det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I den grad det skjer flere uhell hjemme enn i barnehagen, så skyldes dette åpenbart at barna i løpet av et år tilbringer langt flere timer (våkne og sovende) hjemme enn i barnehagen.

Hvor mange barn har dødd av å sove ubevoktet i vogn i Norge egentlig, siden dette tydeligvis er så forferdelig farlig?

Anonymkode: 5b160...dbf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør du meg, så er det vel ikke den forelderen som sitter og slapper av i en stol/leser bok mens barnet sover, som framstår mest stressa?

Jo, når man må sitte på vakt 10 cm unna vognen fordi man er hysterisk redd for at noe skal skje så er det det. 

Anonymkode: e02a9...1cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Håper ikke at du har barn i bhg for å si det slik. 

For en unødvendig og ikke minst svært usann kommentar. 

Jo, det har jeg. Kommunal barnehage i en av de store byene. Og som nevnt er jeg ikke spesielt imponert over refleksjonsnivået til de ansatte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...