Gå til innhold

Har deres barnehage «sovevakt»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Emblja skrev:

Hva med hjemme? Har dere sovevakt der? Sitter dere og nistirrer på barnevognen?

Våre barn sov aldri i barnevogn hjemme. Alltid i sprinkelseng med babycall m/bilde. Ville aldri latt barna sove ute i vogna mens jeg var inne. Det kan komme en nabokatt og legge seg oppå hodet - hva som helst. 

Anonymkode: 407a1...3d0

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Altså - for «barnehagen som økonomisk enhet» så er barn selve eksistensbetingelsen. Ingen barn, ingen organisasjon. Å snakke om barna som rene utgiftsposter blir bare for dumt. 

Skulle barnehageprisen gå enda mer i været enn den allerede befinner seg - vil resultatet bli færre fødte barn (det blir for dyrt å få barn nr to og tre) eller færre mødre i jobb (de velger å være hjemme med barna framfor å betale blodpris for barnehagen) - og dermed lavere skatteinntekter.

Du vet det ble født flere barn i Norge da prisen på barnehager VAR høyere? Så det regnestykket er ikke så enkelt. Det er jo ikke akkurat lenge siden. 

Når man bruker økonomisk profitt som argument for at man forventer at barnehagen følger opp barna bedre enn en forelder er det klart det gir mening å snakke om barnehagen som økonomisk enhet. Som forelder kan du ikke anse barnehagen som en tjeneste du betaler for, men som en tjeneste du mottar. Ditt økonomiske bidrag er mindre enn belastningen til barnehagen.

Jeg er helt enig i at barnehager er lønnsomt for samfunnet, og at de bør være rimelige - muligens omså gratis. Men jeg er bare sterkt uenig i argumentet "dette betaler jeg for, ergo forventer jeg mer av dere enn meg selv". 

Til sammenligning betaler man langt mer for en plass på sykehjem, og kan likevel kreve og forvente enda mindre. Tror du du kunne prøvd samme argument der? At du er økonomisk fortjeneste for sykehjemmet? 

Barnehagene har ikke 1-1 ressurser for å passe ditt barn. Man må justere forventningene. Mitt barn går hvertfall ikke i barnehage fordi jeg tror de har bedre kontroll for han enn meg. Jeg vet det er en tjeneste jeg bare betaler en bittebitteliten del av kostnaden av, og kunne aldri prøvd meg på "dette betaler jeg for, så derfor...". 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Albbas skrev:

Du vet det ble født flere barn i Norge da prisen på barnehager VAR høyere? Så det regnestykket er ikke så enkelt. Det er jo ikke akkurat lenge siden. 

Når man bruker økonomisk profitt som argument for at man forventer at barnehagen følger opp barna bedre enn en forelder er det klart det gir mening å snakke om barnehagen som økonomisk enhet. Som forelder kan du ikke anse barnehagen som en tjeneste du betaler for, men som en tjeneste du mottar. Ditt økonomiske bidrag er mindre enn belastningen til barnehagen.

Jeg er helt enig i at barnehager er lønnsomt for samfunnet, og at de bør være rimelige - muligens omså gratis. Men jeg er bare sterkt uenig i argumentet "dette betaler jeg for, ergo forventer jeg mer av dere enn meg selv". 

Til sammenligning betaler man langt mer for en plass på sykehjem, og kan likevel kreve og forvente enda mindre. Tror du du kunne prøvd samme argument der? At du er økonomisk fortjeneste for sykehjemmet? 

Barnehagene har ikke 1-1 ressurser for å passe ditt barn. Man må justere forventningene. Mitt barn går hvertfall ikke i barnehage fordi jeg tror de har bedre kontroll for han enn meg. Jeg vet det er en tjeneste jeg bare betaler en bittebitteliten del av kostnaden av, og kunne aldri prøvd meg på "dette betaler jeg for, så derfor...". 

Det argumentet er det vel ingen i tråden som har kommet med?

Jeg forventer i alle fall ikke mer av de barnehageansatte enn meg selv. De er ikke akkurat overmennesker, for å si det mildt. Men jeg forventer at de ikke tar unødvendige sjanser med sikkerheten til mitt barn.

Ja - mulig barnehageprisen var høyere da det ikke var full dekning og det var færre kvinner i jobb. Det regnestykket der er ganske umulig. Det er så uendelig mange faktorer som spiller inn.

Gjest Albbas
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Foreldre betaler barnehagen for å passe på barna. Der har du forskjellen. Når man får betalt for å passe på barna, så forventes det også at barna passes på! 

At jeg ikke ser på barnet når det sover hjemme har ingen relevans siden jeg ikke er hyret inn av barnehagen til å passe et barn for dem med betaling. Hva jeg gjør hjemme skal selvsagt ikke sammenlignes med en offentlig instutisjon som tjener penger på å tilby pass. 

Anonymkode: 48d82...7b3

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det argumentet er det vel ingen i tråden som har kommet med?

Jo, se sitatet. Det er jo nettopp derfor jeg kom med argumentet mitt. Det er sammenhengen. :)

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Våre barn sov aldri i barnevogn hjemme. Alltid i sprinkelseng med babycall m/bilde. Ville aldri latt barna sove ute i vogna mens jeg var inne. Det kan komme en nabokatt og legge seg oppå hodet - hva som helst. 

Det løses enkelt med myggnetting😉 begge mine har sovet ute i vogn, ene likte det bedre enn den andre. Sjekker de med jevne mellomrom

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Nerine_ skrev:

Ved ulykker er det ingen vits å fordele skyld. Ulykker skjer, hjemme, i bhg og overalt. 

Enig.

Så synes jeg dette med sovevakt høres på kanten til hysterisk ut jeg da. Ulykker skjer uansett. Skal man skjerme barna for alt? Det går ikke. 

Man kjører da bil med barna i baksetet, noe som blir sett på som høyrisiko og større sjans for ulykker enn å sove i en vogn! Skal man slutte å kjøre bil også da eller? Eller ha kjørevakter plassert rundtomkring som passer på at folk kjører bilen sin forsvarlig?

Anonymkode: e02a9...1cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Nerine_ skrev:

Babycall med kamera er en relativt ny oppfinnelse, hadde ikke det til noen av mine. Barn har sovet ute i vognene sine i lang tid før det, tviler på at noen satt å passet på ungen hele tiden. 

Samme her. Syns denne påpassingen har gått ALT for langt. Folk er jo redde for alt! 

• Liker 5
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ulykker skjer hele tiden. Ofte skyldes de menneskelig svikt. Når en etteåring faller ut av vogna - på et tidspunkt der ettåringen er uten tilsyn av voksne - er det nærliggende å peke på menneskelig svikt. En ettåring med muligheter til å reise seg opp/komme seg løs fra selen i vogna, skal ALDRI være alene.

Da må man jo ha en sovevakt pr vogn. Dersom ungen reiser seg opp og faller mens sovevakten ser til et annet barn, rekker man jo ikke å forhindre at ungen faller. Det sier seg selv at det ikke er mulig å gardere seg 100 %mot slike ting. 

• Liker 8
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om myggnetting? 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Albbas skrev:

Jo, se sitatet. Det er jo nettopp derfor jeg kom med argumentet mitt. Det er sammenhengen. :)

Du skrev at noen hadde hevdet at barnehagepersonellet burde passe på barna bedre enn foreldrene gjør. Og det kan jeg fortsatt ikke se.

Gitt at det er jobben til barnehagepersonellet å ta vare på barna - må det være mulig å ha en forventning til dem at de gjør jobben sin. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hørt om myggnetting? 

Selvsagt. Men vi har aldri hatt behov for å forlate barna sovende i vogn. Når barna sov i vogn, trillet jeg tur. Ellers sov de inne.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt. Men vi har aldri hatt behov for å forlate barna sovende i vogn. Når barna sov i vogn, trillet jeg tur. Ellers sov de inne.

Ok, men da hadde du ikke behøvd å bekymre deg for at en katt skulle lagt seg i vogna. 

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage står barnevog rett foran en litt åpent vindu, og der sitter vakten. Hun/han kan en slags pause, dvs. spise, drikke kaffe, lese litt på mobilen, men sitter der og ser og hører hva som skjer ute.

Skrevet
15 hours ago, Emblja said:

Hva med hjemme? Har dere sovevakt der? Sitter dere og nistirrer på barnevognen?

Ja, det gjorde jeg. Barnevog ble parkert på terrasen rett ved åpent vindu, og jeg sat der (om sommeren sat jeg ute) med kaffe og noe å lese og så på.

Ville aldri la barnet mitt sitte ute uten tilsyn.

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, evelynn skrev:

Ja, det gjorde jeg. Barnevog ble parkert på terrasen rett ved åpent vindu, og jeg sat der (om sommeren sat jeg ute) med kaffe og noe å lese og så på.

Ville aldri la barnet mitt sitte ute uten tilsyn.

Jeg forstår. Da er det jo ikke så unaturlig med sovevakt.
Har ikke barn selv så vet ikke helt hva som er vanlig og ikke.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Emblja skrev:

Jeg forstår. Da er det jo ikke så unaturlig med sovevakt.
Har ikke barn selv så vet ikke helt hva som er vanlig og ikke.

Kan bare si at det ikke er VANLIG å sitte å se på barnevognen....

jeg kjenner ingen, vennene mine kjenner ingen og familien min kjenner ingen som gjør eller har gjort det. Har heller ikke hørt om folk som gjør det før jeg leste denne tråden. Det er ikke normalt. Selv om enkelte brukere her inne sikkert vil ha det til at det er det 

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan bare si at det ikke er VANLIG å sitte å se på barnevognen....

jeg kjenner ingen, vennene mine kjenner ingen og familien min kjenner ingen som gjør eller har gjort det. Har heller ikke hørt om folk som gjør det før jeg leste denne tråden. Det er ikke normalt. Selv om enkelte brukere her inne sikkert vil ha det til at det er det 

rart, for ALLE mine venniner gjør/gjorde det. 

en av dem har en sånn hage der hun ikke kan ta barnegovn og det må stå på et sted uten vinduer ved siden, men foran inngangsdør og da lar hun døra stå åpent - selv om om vinter, hun har en lenestol i gangen og sitter der

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du skrev at noen hadde hevdet at barnehagepersonellet burde passe på barna bedre enn foreldrene gjør. Og det kan jeg fortsatt ikke se.

Gitt at det er jobben til barnehagepersonellet å ta vare på barna - må det være mulig å ha en forventning til dem at de gjør jobben sin. 

Vedkommende selv ser ikke på barnet mens det sover, men forventer at barnehagen gjør det, fordi hun betaler. Hvis ikke det faller under passe bedre på vet ikke jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Albbas skrev:

Vedkommende selv ser ikke på barnet mens det sover, men forventer at barnehagen gjør det, fordi hun betaler. Hvis ikke det faller under passe bedre på vet ikke jeg. 

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg fulgte alltid med på barna mine på babycall med bilde da de sov på dagtid som babyer.  Og selvsagt sov de trygt i sprinkelseng, uten mulighet til å falle ut.

Slik jeg ser det, har barnehager to valg: Enten må de ha kontinuerlig tilsyn med de sovende barna, eller så må de sørge for at barna ikke har mulighet til å trille ned på gulvet mens de sover/om de våkner. Det er jo bud 1 omtrent vi lærer på barsel også. Babyene skal IKKE ha mulighet til å trille ned på gulvet etc. Det samme må da gjelde i barnehagen - at de ikke skal ha mulighet til å falle ut av en vogn. Temmelig elementært spør du meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, evelynn skrev:

rart, for ALLE mine venniner gjør/gjorde det. 

en av dem har en sånn hage der hun ikke kan ta barnegovn og det må stå på et sted uten vinduer ved siden, men foran inngangsdør og da lar hun døra stå åpent - selv om om vinter, hun har en lenestol i gangen og sitter der

Meget spesielt. Jeg har aldri hørt om foreldre som sitter vakt på den måten du beskriver. 

Greit nok å ha en dør eller vindu åpent for å sjekke jevnlig, men å sitte å glo nedi vognen sånn under hele sovestunden høres ut som noe stressede og hysteriske foreldre holder på med, og ikke folk flest. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...