AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #81 Skrevet 8. januar 2019 4 timer siden, Nerine_ skrev: Ved ulykker er det ingen vits å fordele skyld. Ulykker skjer, hjemme, i bhg og overalt. Selvsagt fordeles det skyld i ulykker. Det gjøres hele tiden! Folk får til og med fengelsdom for ulykker. Skjer det dødsfall på sykehus som er mistenkelig skal det granskes, og ofte fordeles det skyld. Selvom det var ulykke. Her skal også saken etterforskes, hvor deg kan ende ut med å fordele skyld. Anonymkode: f173c...7a7 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #82 Skrevet 8. januar 2019 I alle bhg mine har gått i har det vært sovevakt. De har like dårlig bemanning og vært kommunale. De bhg som ikke får til dette må se på vaner og rutiner. Bare dårlig drift og holdning som skyldes at noen ikke får det til, mens andre gjør det. Utrolig forskjell fra de forskjellige barnehagene! Anonymkode: f173c...7a7 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #83 Skrevet 8. januar 2019 9 timer siden, Albbas skrev: Den offentlige institusjonen barnehage tjener ikke en døyt på at du betaler for pass. Barnehager er en ren kostnad for kommunene, ikke en inntektskilde. Barnehager er kraftig subsidiert, og nettopp fordi vi, foreldrene og samfunn, har så lav betalingsvilje for barnehager, blir tilbudet deretter. Ressursene strekker ikke til. Du kunne kommet prøvd å betale samme beløp for en barnepasser og se hvor langt du kommer... Barnehagen er en inntektskilde hvis du ser litt større på det. De sørger for at to voksne kan stå i jobb 100%. Uten arbeidskraft hadde ikke kommunen gått rundt. Anonymkode: 8c717...a61 3
Arkana Skrevet 8. januar 2019 #84 Skrevet 8. januar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: I alle bhg mine har gått i har det vært sovevakt. De har like dårlig bemanning og vært kommunale. De bhg som ikke får til dette må se på vaner og rutiner. Bare dårlig drift og holdning som skyldes at noen ikke får det til, mens andre gjør det. Utrolig forskjell fra de forskjellige barnehagene! Anonymkode: f173c...7a7 Du har tydeligvis ikke den fjerneste anelse om barnehagers økonomi. 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #85 Skrevet 8. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange, om ikke de fleste, foreldre lar også barna sove i vogn ute. Det er ingen som sitter og overvåker barna når de sover utenfor huset heller. Anonymkode: 5b160...dbf Jo jeg har overvåket barnet med babycall med videokamera. Det stod alltid foran meg slik at jeg ville oppdage bevegelser. Dessuten varselet den alltid bevegelse eller lyd. I tillegg stod vogna alltid rett utenfor stuevinduet på terrassen. Følte egentlig at jeg hadde veldig god kontroll. Anonymkode: 8c717...a61 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #86 Skrevet 8. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I alle bhg mine har gått i har det vært sovevakt. De har like dårlig bemanning og vært kommunale. De bhg som ikke får til dette må se på vaner og rutiner. Bare dårlig drift og holdning som skyldes at noen ikke får det til, mens andre gjør det. Utrolig forskjell fra de forskjellige barnehagene! Anonymkode: f173c...7a7 Det skjønner jeg faktisk ikke at går an, at en barnehage har kapasitet til det. På avdelingen jeg jobber har vi 9 ettåringer og vi er 3 voksne. I starten før alle var innkjørt hadde første barnet dupp ni og videre hadde noen dupp helt til halv fire (ofte bare en unge i gangen først og sist på dagen). Om en voksen skulle vært ute som sovevakt fra 9 til 15.30 hadde det vært igjen to voksne på 8 barn deler av dagen. Det er faktisk uforsvarlig. Om en voksen itillegg skulle gått fra for å skifte en bleie hadde en voksen stått igjen med 7 ettåringer. På ettermiddagen går tidligvakta 14.30, om en voksen skulle vært ute som sovevakt hadde en voksen stått alene med barnegruppen en hel time. På avdelinga vår er det sjelden noen er henta før 15.15/15.30. Det er ikke nok voksne for de barna som er våkne, det handler om sikkerheten for dem også. Anonymkode: 28083...ce3 8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #87 Skrevet 8. januar 2019 Pause, når man har betalt lunsj ? I vær barnehage er i alle fall arbeidsdagen på 7,5 timer inkludert lunsj, noe som tilsier at lunsjen er betalt, ergo burde det da være mulig å ta med seg matpakka ut for å spise mens man følger med på vognene. Selv har jeg også et yrke med betalt lunsj og jeg kan da absolutt ikke forvente å få sette meg ned og spise matpakka mi uforstyrret. Anonymkode: a3b09...548 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #88 Skrevet 8. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Pause, når man har betalt lunsj ? I vær barnehage er i alle fall arbeidsdagen på 7,5 timer inkludert lunsj, noe som tilsier at lunsjen er betalt, ergo burde det da være mulig å ta med seg matpakka ut for å spise mens man følger med på vognene. Selv har jeg også et yrke med betalt lunsj og jeg kan da absolutt ikke forvente å få sette meg ned og spise matpakka mi uforstyrret. Anonymkode: a3b09...548 Skulle stå «i VÅR» ikke «vær». Anonymkode: a3b09...548
Nerine_ Skrevet 8. januar 2019 #89 Skrevet 8. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo jeg har overvåket barnet med babycall med videokamera. Det stod alltid foran meg slik at jeg ville oppdage bevegelser. Dessuten varselet den alltid bevegelse eller lyd. I tillegg stod vogna alltid rett utenfor stuevinduet på terrassen. Følte egentlig at jeg hadde veldig god kontroll. Anonymkode: 8c717...a61 Babycall med kamera er en relativt ny oppfinnelse, hadde ikke det til noen av mine. Barn har sovet ute i vognene sine i lang tid før det, tviler på at noen satt å passet på ungen hele tiden. 1
Nerine_ Skrevet 8. januar 2019 #90 Skrevet 8. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pause, når man har betalt lunsj ? I vær barnehage er i alle fall arbeidsdagen på 7,5 timer inkludert lunsj, noe som tilsier at lunsjen er betalt, ergo burde det da være mulig å ta med seg matpakka ut for å spise mens man følger med på vognene. Selv har jeg også et yrke med betalt lunsj og jeg kan da absolutt ikke forvente å få sette meg ned og spise matpakka mi uforstyrret. Anonymkode: a3b09...548 Man har fortsatt krav på pause, ergo ett sted uten barn i bhg sammenheng, med betalt lunsj/pause. Betalt har man fordi man ikke kan forlate arbeidsplassen og skal være tilgjengelig ved behov. 9
Gjest Tutte Skrevet 8. januar 2019 #91 Skrevet 8. januar 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Har foreldrene sovevakt hjemme? Er det vanlig at noen sitter og ser på barna mens de sover om natten? Anonymkode: 8f014...671 Den tiden barna mine sov ute i vogn, så turte jeg aldri å forlate vogna nei. Blir litt annet å sove inne i ei seng
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #92 Skrevet 8. januar 2019 I vår barnehage har de alltid hatt sovevakt i småbarnsavdelingen, der de sover i vogner i et skur. Det er en stor barnehage, så det er mange ansatte å fordele på. (I storbarnsavdelingen er jeg ikke sikker, men der har de sovet på madrasser i et rom inne, og da er det ikke så mye galt som kan skje.) Jeg var i utgangspunktet skeptisk til å ha barnet mitt i en av de moderne kjempebarnehagene, men jeg har etterhvert sett flere fordeler med det. Anonymkode: 3bf09...bc6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #93 Skrevet 8. januar 2019 Nå er det ingen hemmelighet at norske barnehager ikke har overflod av voksne, og ved sykefravær er det ikke alltid det er råd til vikar. Så hvor tror dere den største risikoen er i en barnehage da? Sovende i vogna eller ute på lekeplassen? Hvor er behovet for voksne størst? En dag i høst fikk vi ikke vikar, da var vi to voksne på 8 barn. Mener dere da at en av de voksne skal stå ute å se på barn som sover mens en er igjen med resten av barnegruppa på kanskje opptil 7 barn? Dette er hverdagen for barnehagefolk dere. Anonymkode: 28083...ce3 3
Soulless Skrevet 8. januar 2019 #94 Skrevet 8. januar 2019 (endret) . Endret 8. januar 2019 av Soulless
Soulless Skrevet 8. januar 2019 #95 Skrevet 8. januar 2019 (endret) 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette kommer jo an på ungen. Små barn som er urolige i vognen kan jo fort falle ut og slå seg alvorlig. Litt større barn med god motorikk kan klatre ut, og det er jo ikke så farlig. Hvis selen er fornuftig utformet, er vel ikke kvelningsfaren særlig stor? Men det kan jo være farlig om barnet kaster opp mens det ligger fastspent på ryggen. Hvis det generelt var farligere med sele enn uten, vilke vel ikke vogner bli produsert med sele? Anonymkode: 8f014...671 Hvis dette hadde vært sant ville det ikke bli produsert fremovervendte bilseter. Endret 8. januar 2019 av Soulless 1
Gjest Albbas Skrevet 8. januar 2019 #96 Skrevet 8. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Barnehagen er en inntektskilde hvis du ser litt større på det. De sørger for at to voksne kan stå i jobb 100%. Uten arbeidskraft hadde ikke kommunen gått rundt. Anonymkode: 8c717...a61 På samfunnsnivå er barnehager lønnsomt ja, med mindre vi får overtalt foreldre til å ta større del av kostnaden selv - da blir de enda mer lønnsomme. Men for barnehagen som økonomisk enhet er hvert barn en ren utgiftspost. Du som betalende forelder er ikke en inntektspost for barnehagen. Så å tro at de 3000 kronene man betaler i måneden er nok til at du kan forvente MER av barnehagen enn av deg selv er drøyt. Det er enklere for en forelder å holde full kontroll på ett barn, enn for 3 voksne å holde full kontroll på 9 barn, så ikke forvent mer enn du kunne forventet av deg selv.
Gjest Albbas Skrevet 8. januar 2019 #97 Skrevet 8. januar 2019 9 minutter siden, Soulless said: Hvis dette hadde vært sant ville det ikke bli produsert fremovervendte bilseter. Eller sengekanter (krybbedød), babynest (krybbedød)...
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #98 Skrevet 8. januar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pause, når man har betalt lunsj ? I vær barnehage er i alle fall arbeidsdagen på 7,5 timer inkludert lunsj, noe som tilsier at lunsjen er betalt, ergo burde det da være mulig å ta med seg matpakka ut for å spise mens man følger med på vognene. Selv har jeg også et yrke med betalt lunsj og jeg kan da absolutt ikke forvente å få sette meg ned og spise matpakka mi uforstyrret. Anonymkode: a3b09...548 Det er ikke alle barnehager som har betalt lunch. Og når jeg har lunch vil jeg være for meg selv. Kan hende varme min lunch i mikro, lese aviser, chatte med venner på Facebook, ha en powernap. Jeg har rett til å være fraværende fra jobb i min pause, og det betyr ikke at jeg skal være sovevakt, fordi da er jeg på jobb! Anonymkode: 0dc2a...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2019 #99 Skrevet 8. januar 2019 1 time siden, Albbas skrev: På samfunnsnivå er barnehager lønnsomt ja, med mindre vi får overtalt foreldre til å ta større del av kostnaden selv - da blir de enda mer lønnsomme. Men for barnehagen som økonomisk enhet er hvert barn en ren utgiftspost. Du som betalende forelder er ikke en inntektspost for barnehagen. Så å tro at de 3000 kronene man betaler i måneden er nok til at du kan forvente MER av barnehagen enn av deg selv er drøyt. Det er enklere for en forelder å holde full kontroll på ett barn, enn for 3 voksne å holde full kontroll på 9 barn, så ikke forvent mer enn du kunne forventet av deg selv. Altså - for «barnehagen som økonomisk enhet» så er barn selve eksistensbetingelsen. Ingen barn, ingen organisasjon. Å snakke om barna som rene utgiftsposter blir bare for dumt. Skulle barnehageprisen gå enda mer i været enn den allerede befinner seg - vil resultatet bli færre fødte barn (det blir for dyrt å få barn nr to og tre) eller færre mødre i jobb (de velger å være hjemme med barna framfor å betale blodpris for barnehagen) - og dermed lavere skatteinntekter. Anonymkode: 407a1...3d0 1
Yuumi Skrevet 8. januar 2019 #100 Skrevet 8. januar 2019 Hva med hjemme? Har dere sovevakt der? Sitter dere og nistirrer på barnevognen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå