Gå til innhold

Har deres barnehage «sovevakt»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er det sovevakt på barna som sover ute i vogn :)

Anonymkode: 23c45...948

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Nerine_ skrev:

Sitter du og ser på barna dine når de sover hjemme? 

Veldig mange i dag bruker babycalll med bilde når barna/babyene er små. Det gjorde vi. 

Og selvsagt sov babyene i sprinkelseng uten mulighet til å falle ut skulle de reise seg opp.

I den ufattelig triste saken fra Bergen er det tydelig at babyen ikke var forsvarlig sikret i vogna. Dette er barnehagens ansvar. Og om barna ikke er forsvarlig sikret, skulle de våkne og forsøke å reise seg opp, er barnehagen naturligvis nødt til å ha en vakt tilstede hele tiden.

Anonymkode: 407a1...3d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Nerine_ skrev:

Akkurat. Ulykker kan skje alle, og det er ikke en ting i verden man kan gjøre for å forhindre enhver ulykke. 

Sovevakt eller forsvarlig sikring av babyen ville hindret ulykken i Bergen, slik jeg forstår den fra media. 

En baby skal ikke ha mulighet til å reise seg opp og falle ut av en vogn. Da kan den naturligvis ikke bli overlatt til seg selv.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange i dag bruker babycalll med bilde når barna/babyene er små. Det gjorde vi. 

Og selvsagt sov babyene i sprinkelseng uten mulighet til å falle ut skulle de reise seg opp.

I den ufattelig triste saken fra Bergen er det tydelig at babyen ikke var forsvarlig sikret i vogna. Dette er barnehagens ansvar. Og om barna ikke er forsvarlig sikret, skulle de våkne og forsøke å reise seg opp, er barnehagen naturligvis nødt til å ha en vakt tilstede hele tiden.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sovevakt eller forsvarlig sikring av babyen ville hindret ulykken i Bergen, slik jeg forstår den fra media. 

En baby skal ikke ha mulighet til å reise seg opp og falle ut av en vogn. Da kan den naturligvis ikke bli overlatt til seg selv.

Er det ikke foreldres ansvar å sende med en sele av god kvalitet? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Nerine_ skrev:

Er det ikke foreldres ansvar å sende med en sele av god kvalitet? 

Kanskje foreldrene ikke er klar over at barna sover uten tilsyn? Kanskje selen er av god kvalitet men barnehagen har festet den feil eller ikke strammet den godt nok?

Barnehagen har uansett et selvstendig ansvar for å gi forldrene beskjed om de mener det er noe i veien med selen. Og et selvstendig ansvar til ikke å gå fra en baby som er dårlig sikret.

• Liker 5
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje foreldrene ikke er klar over at barna sover uten tilsyn? Kanskje selen er av god kvalitet men barnehagen har festet den feil eller ikke strammet den godt nok?

Barnehagen har uansett et selvstendig ansvar for å gi forldrene beskjed om de mener det er noe i veien med selen. Og et selvstendig ansvar til ikke å gå fra en baby som er dårlig sikret.

Ved ulykker er det ingen vits å fordele skyld. Ulykker skjer, hjemme, i bhg og overalt. 

Endret av Nerine_
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags rasjonalisering er dette?? Dere rister på skuldrene fordi "ulykker skjer hjemme også"?! Sykt. Foreldrene til den stakkars gutten har all rett til å være forbanna. Her har noen gjort en skjebnesvanger, grusom feil.

Anonymkode: c3b2d...5d5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Nerine_ skrev:

Ved ulykker er det ingen vits å fordele skyld. Ulykker skjer, hjemme, i bhg og overalt. 

Ulykker skjer hele tiden. Ofte skyldes de menneskelig svikt. Når en etteåring faller ut av vogna - på et tidspunkt der ettåringen er uten tilsyn av voksne - er det nærliggende å peke på menneskelig svikt. En ettåring med muligheter til å reise seg opp/komme seg løs fra selen i vogna, skal ALDRI være alene.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ulykker skjer hele tiden. Ofte skyldes de menneskelig svikt. Når en etteåring faller ut av vogna - på et tidspunkt der ettåringen er uten tilsyn av voksne - er det nærliggende å peke på menneskelig svikt. En ettåring med muligheter til å reise seg opp/komme seg løs fra selen i vogna, skal ALDRI være alene.

En av mine kom seg ut av senge i en alder av 1.5 år. Vi kunne fortsatt ikke sitte å se på at han sov til enhver tid. Er alt sikkerhetsutstyr på plass bør det holde med tilsyn tenker jeg. 

• Liker 4
Skrevet

Har sovevakt - alltid vært det såvidt jeg vet!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nerine_ skrev:

En av mine kom seg ut av senge i en alder av 1.5 år. Vi kunne fortsatt ikke sitte å se på at han sov til enhver tid. Er alt sikkerhetsutstyr på plass bør det holde med tilsyn tenker jeg. 

Er barn som greier å klatre ut av sprinkelseng skal over i annen seng. 

Enig i at det bør holde med tilsyn dersom sikkerhetsutstyr er på plass. Men det var det opplagt ikke i denne aktuelle barnehagen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes forsåvidt det er litt feil å  sammenlikne det med "sitter du å se på barnet ditt når det sover hjemme?". Nei- det gjør jeg ikke, men det finnes heller ingen umiddelbar kvelningsfare rundt senga til barnet mitt. Glad de har sovevakt i bhg vår. Og bare så det er sagt- vår barnehage har ikke bedre bemanning enn andre - men sovevakt har de. Man får det til når man vil - handler jo bare om vaner.

Føler med både foreldrene og de ansatte.  Forferdelig for alle parter. 

Anonymkode: 1e366...764

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes forsåvidt det er litt feil å  sammenlikne det med "sitter du å se på barnet ditt når det sover hjemme?". Nei- det gjør jeg ikke, men det finnes heller ingen umiddelbar kvelningsfare rundt senga til barnet mitt.

Veldig mange, om ikke de fleste, foreldre lar også barna sove i vogn ute. Det er ingen som sitter og overvåker barna når de sover utenfor huset heller. 

Anonymkode: 5b160...dbf

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes forsåvidt det er litt feil å  sammenlikne det med "sitter du å se på barnet ditt når det sover hjemme?". Nei- det gjør jeg ikke, men det finnes heller ingen umiddelbar kvelningsfare rundt senga til barnet mitt. Glad de har sovevakt i bhg vår. Og bare så det er sagt- vår barnehage har ikke bedre bemanning enn andre - men sovevakt har de. Man får det til når man vil - handler jo bare om vaner.

Føler med både foreldrene og de ansatte.  Forferdelig for alle parter. 

Barnet kan gå/krabbe langt på kort tid, og mye kan skje. Flertallet av foreldre (og andre rundt barnet) passer på og gjør det de kan for barnas trygghet, men ulykker skjer før man vet ordet av det. Selvom du trodde du hadde sikret det som sikres kan. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men barnet var jo 1 år, altså det kan ha vært 18-23 måneder. Da klarer man fint å reise seg opp selv, stå og gå. 

Anonymkode: 0e7da...e05

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som tidligere ansatt i både kommunalt og privat barnehage, sett deres krav til eier. Dessverre er barnehagene for dårlig bemannet. Mange, og må jeg si, de fleste, har ikke mulighet til å sette av en ansatt til å være sovevakt. Alt må spares inn, og en ekstra ansatt blir ikke prioritert. Ikke vikarer heller, noe som gjør situasjonen vanskeligere. 

Vi ansatte har prøvd å sette press på kommunen/private eiere, men kommer ingen vei. Vel, untagen å gi opp, finne ett annet yrke, eller få sparkwn. 

Anonymkode: 0dc2a...fa5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det burde vært lovpålagt å ha sovevakt!

Anonymkode: 742e1...e24

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men barnet var jo 1 år, altså det kan ha vært 18-23 måneder. Da klarer man fint å reise seg opp selv, stå og gå. 

Anonymkode: 0e7da...e05

12-23 måneder mener du vel. Og ja - det er jo nettopp poenget mitt. Et barn som greier å reise seg opp/klatre selv, skal ikke sove usikret i en uovervåket vogn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er foreldrenes ansvar at selen er riktig festet, ikke barnehagens. Ansvarsfraskrivelse fra foreldrene, det er ditt barn og det er du som skal sørge for at utstyr er sikkert for ditt barn.

Anonymkode: 28083...ce3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er foreldrenes ansvar at selen er riktig festet, ikke barnehagens. Ansvarsfraskrivelse fra foreldrene, det er ditt barn og det er du som skal sørge for at utstyr er sikkert for ditt barn.

Anonymkode: 28083...ce3

Selvsagt er det den som fester selen som har ansvaret for at den er korrekt festet!

Anonymkode: f173c...7a7

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...