Gå til innhold

Har deres barnehage «sovevakt»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt forferdelig å lese om den ulykken men jeg har aldri sittet og overvåket barna mine når de sover i vogn, og har sånn sett aldri forventet at en voksen sitter standby hele tiden. Men jevnlig tilsyn har det da vært, og vognene har stått lett synlig fra der de andre er.

Anonymkode: d3f52...e7e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvordan det går med ett-åringen i Bergen? Har tenkt så mye på den ulykken. Så utrolig tragisk... 

Anonymkode: 8762e...b61

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna sover i vogner  i "garasjer", innbygget på 3 sider og med garasjedør, vindu mellom soveskuret og stellerommet. Alltid sovevakt.

Anonymkode: 3122f...5cd

Gjest Albbas
Skrevet

De har verken sovevakt, babycall eller stort vindu så de ser vognene. Kun små vinduer som står på gløtt så de hører gråt. 

Gjest BearMama
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne ulykken bør være en tankevekker til foreldre om at det er viktig at barn har bra utstyr i barnehagen. Ikke send med den gamle utslitte dårlige vogna med tvilsomme seler i barnehagen.

Anonymkode: 28083...ce3

👆🏻

Nå skal det liksom bli massehysteri fordi en baby på 1 år ble kvalt av en stropp i egen vogn. Dette kunne like godt skjedd hjemme. Mange lar barna sove i vognen alene utenfor huset mens foreldrene ser til av og til eller har babycall. Da er det viktig at vogn og utstyr ikke har noe som henger løst og i dag må en være obs på skabbrev også 🙈

Hvor mange barn har ikke bli kvelt i eget hjem av disse persienne tauene?

Ulykker skjer. Og det er selvsagt bra at det settes inn ekstra tiltak og at en blir mer obs når slikt skjer. Men i det store og det hele så skjer det mer ulykker hjemme enn i barnehagene. 

Endret av BearMama
Skrevet

Nei, det har de ikke, men de sjekker de sovende barna jevnlig. Det er ingen som sitter og ser på egne barn som sover hjemme så jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være nødvendig i barnehagen. Det som skjedde i den barnehagen kunne like godt skjedd hjemme hos noen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen sovevakt hos oss heller. Men de sover inne i skur slik at de har oversikt over barna. De høres og sees veldig lett pga store vinduer og lite isolasjon. 

Anonymkode: 7c1cd...859

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen til barnet mitt er de ute til alle barna har sovnet. Når alle har sovnet har de babycall samt at de går ut og sjekker hvert 5 minutt.

Anonymkode: 215e4...47f

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Nerine_ skrev:

Sitter du og ser på barna dine når de sover hjemme? 

Godt spørsmål.

Det er skikkelig tragisk denne ulykken i Bergen, men det kalles ulykke fordi det er en ulykke. Det kunne skjedd hvem Som helst og hvor som helst.

Hvis foreldre er villige til å betale mer for plass i barnehage, ja da hadde de hatt råd til å ansette flere også.

Anonymkode: f25a9...868

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål.

Det er skikkelig tragisk denne ulykken i Bergen, men det kalles ulykke fordi det er en ulykke. Det kunne skjedd hvem Som helst og hvor som helst.

Hvis foreldre er villige til å betale mer for plass i barnehage, ja da hadde de hatt råd til å ansette flere også.

Anonymkode: f25a9...868

Akkurat. Ulykker kan skje alle, og det er ikke en ting i verden man kan gjøre for å forhindre enhver ulykke. 

• Liker 3
Skrevet

Ja de har sovevakt. For de som sover ute i vognen.

Vet ikke for de som sover inne. Forskjellige avdelinger. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har en slags sovevakt, fordi barna som sover i vogner blir plassert rett utforbi store vinduer vent inn mot avdelingen. Så vi har god oversikt, MEN en slik ulykke kunne likevel skjedd her, hvis et barn våknet mens jeg skiftet en bæsjebleie f. eks. 

Anonymkode: 0e7da...e05

• Liker 2
Skrevet

Nå er det en del år siden hun gikk i barnehage, men da hun gikk der, sov barna inne på madrasser på gulvet. Og jeg regner med at personalet passet på barna mens de sov.

Men det er vel så viktig at barna blir passet på, når de leker ute og inne. Ulykker kan skje både hjemme og borte, men noen ulykker kan også unngåes.

Jeg tenker på snorer til persienner og rullegardiner, hoppetau og hoppestrikk.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke spvevakt i vår barnehage barna sover ute i vogn mens de voksne er inne, stort sett i en annen etasje...

Anonymkode: a3b09...548

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter du å ser på ditt eget barn hele tiden mens det sover?  

Jobber selv i barnehage, og vi skal innføre sovevakt nå, men synes det er for mye hysteri! Ingen barnehage ansatte ønsker at det skal skje noe med de barna som går i barnehagen.. fikk så vondt i meg da jeg leste om barnet i Bergen forrige uke.. både med tanke på foreldre, pårørende og de som jobber i barnehagen! 

Selvsagt burde ikke slike ulykker skje, men de gjør dessverre det.. og det kan liksågod skje hjemme som i barnehagen.. og da er det jo uansvarlig egentlig å få barn i hele tatt, med ting satt helt på spissen! 

Anonymkode: b55e4...9af

Foreldre betaler barnehagen for å passe på barna. Der har du forskjellen. Når man får betalt for å passe på barna, så forventes det også at barna passes på! 

At jeg ikke ser på barnet når det sover hjemme har ingen relevans siden jeg ikke er hyret inn av barnehagen til å passe et barn for dem med betaling. Hva jeg gjør hjemme skal selvsagt ikke sammenlignes med en offentlig instutisjon som tjener penger på å tilby pass. 

Anonymkode: 48d82...7b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Foreldre betaler barnehagen for å passe på barna. Der har du forskjellen. Når man får betalt for å passe på barna, så forventes det også at barna passes på! 

At jeg ikke ser på barnet når det sover hjemme har ingen relevans siden jeg ikke er hyret inn av barnehagen til å passe et barn for dem med betaling. Hva jeg gjør hjemme skal selvsagt ikke sammenlignes med en offentlig instutisjon som tjener penger på å tilby pass. 

Så når skal da pauser skje? Avdelingsmøter? 

Ja, jeg er enig i at det er forferdelig at slikt skjer, og ja, at bemanningen i barnehager generelt er for dårlig. Vi har prøvd, Gud bede hvor vi har prøvd !, å få opp bemanningen i barnehager! Men det skjer ikke. Kommunene sparer penger, private barnehager vil tjene penger. For å unngå slikt, må bemanningen økes, slik at vi faktisk kan ha en sovevakt! 

Anonymkode: 0dc2a...fa5

• Liker 5
Gjest Albbas
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Den offentlige institusjonen barnehage tjener ikke en døyt på at du betaler for pass. Barnehager er en ren kostnad for kommunene, ikke en inntektskilde. Barnehager er kraftig subsidiert, og nettopp fordi vi, foreldrene og samfunn, har så lav betalingsvilje for barnehager, blir tilbudet deretter. Ressursene strekker ikke til. 

Du kunne kommet prøvd å betale samme beløp for en barnepasser og se hvor langt du kommer... 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis bhg ikke har bemanning nok til å passe barna også når de sover gjør de ikke jobben sin og bør finne en måte å omfordele ressursene sine på. 

Anonymkode: 9ef30...9b4

Velkommen til realiteten i barnehagehverdagen. De færreste barnehagene har tilstrekkelig bemanning 

Anonymkode: 39838...a19

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke egen sovevakt, men stor avdeling begynner utetiden samtidig som de små begynner leggingen. Så de som er ute med de store holder øye med vognene.

Anonymkode: 00e31...60e

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobbet før var det sovevakt. Sovevakten skulle sjekke alle barna i vognene hvert tiende minutt, og ellers passe på at alt var bra. Likevel kunne faktisk en slik ulykke skjedd der også. F.eks dersom sovevakten gikk inn med noen våkne barn og så måtte gi eller motta noen beskjeder fra noen inne. Slike ulykker skjer raskt, og det skal ikke mange minuttene til før et barn er kvalt. 

Der jeg jobber nå er det ikke sovevakt. Det skyldes hovedsaklig at her er det bare en småbarnsavdeling, og dermed blir det vanskeligere å kombinere med pauser. Pga hendelsen i Bergen har vi tatt en ny vurdering av sikkerheten, og kommet fram til at med babycall, jevnlig tilsyn og vindu har vi god nok kontroll.

Anonymkode: 735d2...4f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...