Gå til innhold

Har deres barnehage «sovevakt»?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Nerine_ said:

Sitter du og ser på barna dine når de sover hjemme? 

Det er ikke normalt å gjøre det hjemme, men det er forskjell på et rom hvor ett barn sover alene eller evt sammen med søsken, og det å sove sammen med f.eks. åtte andre små i en barnehage. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Millimani skrev:

Det er ikke normalt å gjøre det hjemme, men det er forskjell på et rom hvor ett barn sover alene eller evt sammen med søsken, og det å sove sammen med f.eks. åtte andre små i en barnehage. 

Hvorfor skal det ha noe å si? Et barn kan bli kvelt på lik linje om den er alene, med søsken eller 15 andre. 

Anonymkode: 0ef3e...bbb

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

De sover inne med sovevakt. Kun unntaksvis hvis de har personalmangel at de sitter i rommet utenfor og går til og fra. Før sov barna ute, da hadde de sovevakt. Høres kaldt ut å stå stille ute flere timer om vinteren!

Anonymkode: 7bb35...c13

Skrevet
6 minutter siden, Millimani skrev:

Hva tenker du kan skje med åtte barn som sover i barnehagen, som ikke kan skje hjemme? 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg jobber, har vi ikke sovevakt. De fleste dagene går personalet ut og inn for å legge barn, så barna har tilsyn hvert tredje minutt frem til alle sover, og deretter tilsyn hvert tiende minutt til de begynner å våkne. Vi har mange må barn som kaver seg ut av selene både før og etter soving.

Jeg synes ikke det er forsvarlig.

Anonymkode: c2e96...04a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage sover barna i vognskur med sovevakt som sitter mellom vognene. 

Anonymkode: 5ab09...922

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det syns jeg virker uansvarlig, da det kan skje utrolig mye på veldig kort tid. F.eks. kvelningsulykker. 

Anonymkode: d2021...840

Har foreldrene sovevakt hjemme? Er det vanlig at noen sitter og ser på barna mens de sover om natten? 

Anonymkode: 8f014...671

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det syns jeg virker uansvarlig, da det kan skje utrolig mye på veldig kort tid. F.eks. kvelningsulykker. 

Anonymkode: d2021...840

Sitter du å ser på ditt eget barn hele tiden mens det sover?  

Jobber selv i barnehage, og vi skal innføre sovevakt nå, men synes det er for mye hysteri! Ingen barnehage ansatte ønsker at det skal skje noe med de barna som går i barnehagen.. fikk så vondt i meg da jeg leste om barnet i Bergen forrige uke.. både med tanke på foreldre, pårørende og de som jobber i barnehagen! 

Selvsagt burde ikke slike ulykker skje, men de gjør dessverre det.. og det kan liksågod skje hjemme som i barnehagen.. og da er det jo uansvarlig egentlig å få barn i hele tatt, med ting satt helt på spissen! 

Anonymkode: b55e4...9af

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt sovevakt de siste 15 åra.. 

Anonymkode: 86242...956

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage sover barna i vogner ute (med unntak av om det er veldig kaldt. Store deler av sovetiden er vi ute og sjekker barna jevnlig. Ellers står vognene utenfor avdelingene så vi kan se dem fra vinduet når vi er inne på avdelingen. 

Ja, det er mye som kan skje. Men med ofte begrenset med personale vil det å ha en person som sitter og ser på barna mens de sover gå utover andre ting. For å sette det på spissen, de andre barna kan ikke leke uten tilsyn fordi personalet er opptatt med å se på de som sover. 

• Liker 6
Skrevet

Ikke sovevakt i barnehagen, men vognene står ved et stort vindu og de har tilsyn veldig jevnlig. 

Brukte ikke seler på barnet mitt i permisjon, for babycallen var så følsom at den fanget opp når hun begynte å bevege på seg og hun klatret aldri ut. Begynte alltid å skravle før hun bevegde på seg også. Liker ikke egentlig at ungene skal sitte fast i seler mens de sover, men de er vel forskjellige. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja. den har vognrom der alle barna sover og hvor det alltid sitter noen å passer på når der er barn som sover.

Privat barnehage i kjede. 

Anonymkode: 7e158...686

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Surriball skrev:

Ikke sovevakt i barnehagen, men vognene står ved et stort vindu og de har tilsyn veldig jevnlig. 

Brukte ikke seler på barnet mitt i permisjon, for babycallen var så følsom at den fanget opp når hun begynte å bevege på seg og hun klatret aldri ut. Begynte alltid å skravle før hun bevegde på seg også. Liker ikke egentlig at ungene skal sitte fast i seler mens de sover, men de er vel forskjellige. 

Dette kommer jo an på ungen. Små barn som er urolige i vognen kan jo fort falle ut og slå seg alvorlig. Litt større barn med god motorikk kan klatre ut, og det er jo ikke så farlig. 

Hvis selen er fornuftig utformet, er vel ikke kvelningsfaren særlig stor? Men det kan jo være farlig om barnet kaster opp mens det ligger fastspent på ryggen. 

Hvis det generelt var farligere med sele enn uten, vilke vel ikke vogner bli produsert med sele? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært ringe vikar i 5 år og alle Bhg jeg har vært i har de hatt sovevakt. Både voksne som sitter ute i skuret med de som liggi vogn eller inne i seng og vogn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i barnehage (kommunal) for 10-15 år siden, på avdeling med bare barn under 3 år. De sov inne på et eget rom, på tynne madrasser på gulvet. En voksen pleide å være inne på rommet der de sov mesteparten av tiden. Når noen av barna begynte å stå opp siden de hadde litt forskjellige sovetider så tok vi dem med ut, men vi var da i rommet rett ved siden av og tittet inn iblant. Klarer ikke helt å se hvordan de skulle klare å skade seg der inne da. Fryktelig trist å lese om ulykken :(

Anonymkode: 6ee65...7b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobbet for fem år siden hadde vi ikke sovevakt. Det var en familiebarnehage og vi hadde rett og slett ikke bemanning nok. De dagene vi hadde førskolelærer innom brukte vi tiden til planlegging. Vi hadde også barn som ikke sov, så det var alltid en voksen med dem. Skulle en av oss være sovevakt i tillegg hadde vi ikke hatt mulighet til å avvikle noe pauser, siden den andre var opptatt av de våkne barna. 

Anonymkode: 0dc2a...fa5

• Liker 4
Skrevet

Har foreldrene sovevakt hjemme? Er det vanlig at noen sitter og ser på barna mens de sover om natten? 

Ja, når mitt barn sov ute i vognen så stod vognen plassert utenfor stuevinduet mitt og jeg hadde vinduet litt åpent. Hadde full kontroll. Noe annet hadde ikke vært aktuelt. Heller ikke i en barnehage hvor man har ansvar for andre sine barn. 

Sover barna i grindseng med bare dyne er det ganske sikkert og ikke sammenlignbart. Har barnet feber så sjekker vel foreldre barnet oftere enn når det er feberfri. Man er på 'vakt' kan du si. Forventer det samme av personale i bhg.

I mine barn sin bhg har det heldigvis alltid vært sovevakt. 

Skrevet

Der mitt barn går, står vognene rett utenfor vinduet med vinduet åpent. Vinduet er så lavt at man ser vognene og alt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sitter du å ser på ditt eget barn hele tiden mens det sover?  

Jobber selv i barnehage, og vi skal innføre sovevakt nå, men synes det er for mye hysteri! Ingen barnehage ansatte ønsker at det skal skje noe med de barna som går i barnehagen.. fikk så vondt i meg da jeg leste om barnet i Bergen forrige uke.. både med tanke på foreldre, pårørende og de som jobber i barnehagen! 

Selvsagt burde ikke slike ulykker skje, men de gjør dessverre det.. og det kan liksågod skje hjemme som i barnehagen.. og da er det jo uansvarlig egentlig å få barn i hele tatt, med ting satt helt på spissen! 

Anonymkode: b55e4...9af

Synes du det er hysteri med bilseler også? Barnesikring på skapet med vaskemidler? Det er forskjell på et hjem, og en barnehage, hvor vi foreldre faktisk betaler for at barnet skal ha det trygt. Hvis bhg ikke har bemanning nok til å passe barna også når de sover gjør de ikke jobben sin og bør finne en måte å omfordele ressursene sine på. 

Anonymkode: 9ef30...9b4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kun babycall. Men mitt barn sover ute ved vinduet slik at de kan se han innenfra. Det ga jeg tydelig beskjed om at jeg ønsket ved barnehagestart. 

Stakkars lille 1-åring :’(

Anonymkode: 7e939...314

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...