AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #181 Skrevet 26. januar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har akkurat lest gjennom tråden og dette er utsikten min imens. Sånn har jeg alltid gjort det, også før jeg visste om ulykken, og jeg er ikke hysterisk. Liker å sitte og slappe av mens barnet sover, med en tekopp og noe lesestoff. Da får jeg også med meg hvis barnet våkner for tidlig, så kan jeg løpe ut og rugge på vogna. Og til den som lurte på det, ja bestemor gjør det samme. Ser ikke på henne om natta, men da sover barnet innendørs i sprinkelseng. For litt siden var det også på nyhetene noe om at en rev med skabb hadde kommet opp i en barnevogn? Det var jo også nettopp en kidnapping av et barn i vogn. Så jeg synyes ikke det er hysterisk i det hele tatt å passe på det kjæreste jeg har, det koster ikke akkurat så veldig mye krefter heller. Anonymkode: 3bbe0...0f0 Ser fint ut det, men jeg ville hatt på insektsnett i tillegg mtp. katter og andre dyr som kan hoppe opp i vogna. Kan hende du har det, bare at jeg ikke så det på bildet Barnet mitt sover også ute slik at jeg stadig vekk enkelt ser til det, men vi bruker babycall i tillegg... Anonymkode: 215e4...47f 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #182 Skrevet 26. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser fint ut det, men jeg ville hatt på insektsnett i tillegg mtp. katter og andre dyr som kan hoppe opp i vogna. Kan hende du har det, bare at jeg ikke så det på bildet Barnet mitt sover også ute slik at jeg stadig vekk enkelt ser til det, men vi bruker babycall i tillegg... Anonymkode: 215e4...47f Jeg har det på sommeren pga insekter, hvis en katt kommer nå så ser jeg det jo. Anonymkode: 3bbe0...0f0
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #183 Skrevet 26. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi trenger dere foreldre til å presse på kommuner og eiere av private barnehager for økt bemanning! Ansatte prøver og prøver, men alt skal spares på. Vi gjør vårt beste, men mangler ofte den ekstra personen. Ta en familiebarnehage for eksempel. 8 barn, to assistenter, ped leder en dag i uka. Tre barn sover inne, 4 barn sover ute, ett barn sover ikke. Hvordan skal vi fordele oss når vi bare er to voksne? Og pause, planlegging, rengjøring, matlaging? Vi trenger hjelp fra dere foreldre for å legge press på slik at det blir økt bemanning i alle barnehagene! Anonymkode: 0dc2a...fa5 Dette her er så riktig! Jeg har selv to barn i barnehagen, men de skal snart videre på skolen. Mange her i Norge tar det for gitt at de som jobber med omsorg, om det er i barnehage eller på sykehus, har nok folk på jobb og har nok midler til å utføre den jobben de skal forvsvarlig. Fordi av den enkle grunn at det MÅ jo være slik pga arbeidets art. Slik er det IKKE!! Jeg jobber selv i helsevesenet og vi har det på samme måte. Det er så frustrerende og til å grine av noen ganger. Vi løper rundt dagen lang og gjør så godt vi kan, men vi kan ikke klone oss selv og vi får ikke gjort mer enn det vi får gjort. Det går utover liv og helse og fører i verste fall til dødsfall som ikke burde hendt. Dette er ingen overdrivelse, det er den harde realiteten! Jeg mener; drit i økt lønn og alt mælet om økt lengde på utdanning osv, det er ØKT BEMANNING vi først og fremst trenger! Anonymkode: 58c33...afd 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #184 Skrevet 26. januar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom personalet i barnehagen mener at en vogn er i uforsvarlig stand, får de gi beskjed om dette til foreldrene. Og dersom foreldrene likevel insisterer på å bruke vogna, har barnehagen et selvstendig ansvar enten for å legge barnet et annet sted, eller for å ha tilsyn med barnet når det sover. Barnehagen har ansvar for sikkerheten i barnehagetiden. Anonymkode: 407a1...3d0 Du vil ikke tro all dritten av klær og utstyr jeg har sett i løpet av min tid i barnehage, eller alt foreldre ikke tar med av klær og utstyr til barnehagen. Vi kan faktisk ikke gjøre foreldrenes jobb med å sørge for at barna har bra nok klær og utstyr. Jeg har forklart foreldre at vogner er for dårlige (feks velter lett, uforsvarlige seler), hvorfor man må ha insektsnett i et område med mange katter og i verste vepsesesongen, hvorfor man trenger mer enn et fleecepledd når man skal sove ute i 8 minus, forskjellen på joggesko og vintersko +++ Barna er vårt ansvar i barnehagen, men det er jammen ikke alle foreldre som gjør den jobben lett for oss. Det er ikke alle som skjønner hvorfor det er et problem at vogna velter lett, hvorfor barna trenger andre klær på vinteren enn på høsten, hvorfor en katt i vogna kan være farlig. Nei det hender at jeg blir sett på som litt hysterisk. I barnehagen vår har vi ikke så mange alternativ til hvor vi kan legge barna om de ikke har med en trygg vogn fra hjemme, vi har ikke ekstravogner eller lov/økonomi til å kjøpe vogner. Anonymkode: 28083...ce3 5
Diamant20 Skrevet 26. januar 2019 #185 Skrevet 26. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det på sommeren pga insekter, hvis en katt kommer nå så ser jeg det jo. Anonymkode: 3bbe0...0f0 Poenget var nok at katten kan klore før du kommer ut. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #186 Skrevet 26. januar 2019 På 7.1.2019 den 21.58, Nerine_ skrev: Sitter du og ser på barna dine når de sover hjemme? Men kjære vene, hjemme sover de jo i sengen sin. Samtidig er det kun én unge, din egen, som du følger med på. Anonymkode: 1f331...185 2
Nerine_ Skrevet 26. januar 2019 #187 Skrevet 26. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kjære vene, hjemme sover de jo i sengen sin. Samtidig er det kun én unge, din egen, som du følger med på. Anonymkode: 1f331...185 Nei mine sove i vogn, ute og alene. Med babycall. Bare en unge? Vi er da mange i verden som har flere barn å passe på. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #188 Skrevet 26. januar 2019 10 minutter siden, Nerine_ skrev: Nei mine sove i vogn, ute og alene. Med babycall. Bare en unge? Vi er da mange i verden som har flere barn å passe på. Ærlig talt, du skjønner vel forskjellen på å passe på egne unger, i forskjellige aldre, mot å passe på 12-14 ulike ettåringer samtidig? Ikke gjør deg dum, det er så respektløst. Anonymkode: 58c33...afd 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #189 Skrevet 26. januar 2019 På 8.1.2019 den 20.28, Nerine_ skrev: Babycall med kamera er en relativt ny oppfinnelse, hadde ikke det til noen av mine. Barn har sovet ute i vognene sine i lang tid før det, tviler på at noen satt å passet på ungen hele tiden. Da jeg fikk mitt første barn for 14 år siden hadde jeg babycall uten kamera men hun lå alltid slik at jeg kunne se henne gjennom vindu. Dvs på terrassen eller så satt jeg ute å leste i en bok. Hun lå ute uten at jeg hadde full kontroll. Hva andre gjorde og gjør bryr jeg meg ikke noe om men jeg var like opptatt av sikkerhet da jeg fikk barn i 2005 som nå i 2019. Anonymkode: 8c717...a61
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2019 #190 Skrevet 26. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da jeg fikk mitt første barn for 14 år siden hadde jeg babycall uten kamera men hun lå alltid slik at jeg kunne se henne gjennom vindu. Dvs på terrassen eller så satt jeg ute å leste i en bok. Hun lå ute uten at jeg hadde full kontroll. Hva andre gjorde og gjør bryr jeg meg ikke noe om men jeg var like opptatt av sikkerhet da jeg fikk barn i 2005 som nå i 2019. Anonymkode: 8c717...a61 Hun lå ALDRI ute uten at jeg hadde full kontroll skulle det stå. Anonymkode: 8c717...a61 1
Nerine_ Skrevet 27. januar 2019 #191 Skrevet 27. januar 2019 (endret) På 27.1.2019 den 0.01, AnonymBruker skrev: Hun lå ALDRI ute uten at jeg hadde full kontroll skulle det stå. Anonymkode: 8c717...a61 Hvis ikke du satt på terrassen, sto du konstant i vinduet og så på babyen? Altså HELE tiden? For med mindre du gjorde det, kan du ikke påstå at du hadde full kontroll til enhver tid. Endret 28. januar 2019 av Nerine_ 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #192 Skrevet 27. januar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Men kjære vene, hjemme sover de jo i sengen sin. Samtidig er det kun én unge, din egen, som du følger med på. Anonymkode: 1f331...185 Jo. Men har du hørt om krybbedød? Det skjer oftere ukykker i hjemmet enn i en barnevogn som står stille mens ungen sover. Hysteri er dette. Intet annet enn hysteri. Skal vi slutte å kjøre bil også?? Slutte å ferdes i trafikken?? Slutte helt å leve? Dette blir bare for dumt altså. Om man skal beskytte mot alt som KAN skje fordi det har skjedd 1 gang eller to, så må man bare låse seg inn i et mørkt rom og bli der. Seriøst. Anonymkode: e02a9...1cd 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #193 Skrevet 27. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo. Men har du hørt om krybbedød? Det skjer oftere ukykker i hjemmet enn i en barnevogn som står stille mens ungen sover. Hysteri er dette. Intet annet enn hysteri. Skal vi slutte å kjøre bil også?? Slutte å ferdes i trafikken?? Slutte helt å leve? Dette blir bare for dumt altså. Om man skal beskytte mot alt som KAN skje fordi det har skjedd 1 gang eller to, så må man bare låse seg inn i et mørkt rom og bli der. Seriøst. Anonymkode: e02a9...1cd Krybbedød har ingen forklaring. Vi snakker her om ulykker. Ulykker kan forebygges. Anonymkode: 407a1...3d0
Millimani Skrevet 28. januar 2019 #194 Skrevet 28. januar 2019 23 hours ago, Nerine_ said: Hvis ikke du satt på terrassen, sto du konstant i vinduet og så på babyen? Altså HELE tiden? Du da, gjorde du det? Du gjør deg dum. En baby som sover mer i døgnet enn den er våken trenger ikke overvåkes konstant. Tilsyn skal de jo ha, men det er ikke nødvendig å overdrive.
Nerine_ Skrevet 28. januar 2019 #195 Skrevet 28. januar 2019 (endret) 3 minutter siden, Millimani skrev: Du da, gjorde du det? Du gjør deg dum. En baby som sover mer i døgnet enn den er våken trenger ikke overvåkes konstant. Tilsyn skal de jo ha, men det er ikke nødvendig å overdrive. Nei det gjorde jeg absolutt ikke. Ser heller ikke behovet for at et menneske skal sitte å se på barna som sover i bhg. Tilsyn bør holde der også. Utifra kommentaren din tenker jeg at du ikke har lest mine tidligere meninger i denne tråden. Endret 28. januar 2019 av Nerine_ 1
Luckiness Skrevet 30. januar 2019 #196 Skrevet 30. januar 2019 (endret) Når mitt barn sover hjemme sover han enten i vogn på terrassen (ikke mulig for uvedkommende å komme til unntatt med stige da...) eller på rommet. Bor i en liten leilighet. Sover barnet ute oppholder jeg meg våken i stue/kjøkken. Her har jeg oversikt ut vinduet slik jeg kan følge med innimellom + hører lyder. Det samme gjør jeg om barnet sover på rommet, men har da døren til rommet på gløtt slik jeg fortere hører hvis det er noe. Ser til jevnlig. Er ikke slik at jeg nistirrer ut vinduet, ikke tør å gå på toalettet eller ha på støvsugeren en liten stund. Men gjør det jeg kan for å fortest mulig oppdage dersom barnet har behov for meg eller jeg hører lyder som skulle tilsi at barnet har behov for hjelp på ulike vis. Jeg forventer at når barnet mitt begynner i barnehage at det er personale i omtrent umiddelbar nærhet. Neida de trenger ikke å stå i ro ute i kulden om de sover ute. Men da bør minst et personale oppholde seg inne med vindu ut mot plassen hvor vognene står og se ut jevnlig. Er vinduet noe i fra slik man ikke hører lyd gjennom bør det stå på gløtt/brukes babycall i tillegg. Sover de inne bør de også ha jevnlige tilsyn hvor minst en ansatt er tilstede hele tiden i rom ved siden av, døren bør være på gløtt for å høre lyd eller brukes babycall. Selvsagt må det personalet som passer på under soving kunne gå ut å hente inn et barn som har våknet f.eks. Men da bør babycall være med med mindre de kan gå direkte inn i rommet vedsiden av/med utsikt ut mot soveplass ute. Om ikke bør annen ansatt komme til for å hjelpe med tilsyn/den som har våknet og skal inn. Dette gjelder også om den ansatte må forlate rommet for å bytte bleie/hjelpe på toalettet. Joda kanskje man regner med det tar 3 minutter, men plutselig går det mer tid av ulike grunner. Jeg betaler for barnehageplass og forventer at barnet er like trygg der som hjemme. Ulykker kan skje, men det er viktig de har rutiner som forebygger at ulykker skjer f.eks. ved å sørge for nok tilsyn ved soving. Hvis det først skjer en ulykke kan man gå tilbake å sjekke hva som er rutine og om det ble fulgt. Alle ansatte må melde avvik dersom ulike rutiner ikke følges, dette gjelder jo alle arbeidstakere uansett hvilken arbeidsplass. Dette er bare hva jeg mener. Jeg har ingen anelse om hva som var rutinen i barnehagen hvor denne stakkers gutten mistet livet og om rutinene ble fulgt eller ei. Må legge til at barnet fortsatt sover inne med oss om natten. Vi sover selvsagt om natten, vi holder oss ikke våken. Er da i samme rom. Når barnet etterhvert flytter inn på eget rom vil vi nok ha vår dør og barnets dør på gløtt så lenge barnet er såpass liten (rommene er rett ovenfor hverandre). Endret 30. januar 2019 av Luckiness skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #197 Skrevet 30. januar 2019 Og nå kan noen stilles til rettslig ansvar dersom etterforskningen videre viser det. Så dette temaet er på ingen måte hysterisk eller noe å kimse av. Ulykker kan skje selv om alle ting er gjort riktig, derfor er så viktig med hyppig/konstant tilsyn av små barn. Om man slapper mer av som mor ift eget barn, det er en ting. Men det kan man ikke gjøre ift andres små barn som man er på jobb for å passe på. Nå sier jeg IKKE at det et det som er skjedd, men synes denne sakens utvikling viser hvor utrolig viktig dette temaet er. Anonymkode: 58c33...afd 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #198 Skrevet 31. januar 2019 Min erfaring med barnehager i Bergen er ekstremt stort arbeidspress, dårlige miljøer, får ikke vikar, har drevet brannslukking i mange år. Jeg var alltid ute og sjekket barn som sov ute ekstra, enkelte hadde seler som ikke var gode ( lange, tynne ) jeg gikk med en klump i magen når jeg måtte legge et barn i slike seler, sa fint fra til foreldrene da, så det ordnet seg. Barns sikkerhet først, det er også en av årsakene til at jeg sluttet å arbeide i barnehager.. for få voksne på slike grupper med barn, en skal være rimelig "skarp" for å takle/ yte god nok omsorg. Må innrømme jeg er litt "skremt" over tingenes tilstand i barnehager..det MÅ være nok voksne på arbeid, det er snakk om veldig små barn. Mitt hjerte blør for foreldrene til den lille gutten, og den lille Anonymkode: b45e8...5b8 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #199 Skrevet 31. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring med barnehager i Bergen er ekstremt stort arbeidspress, dårlige miljøer, får ikke vikar, har drevet brannslukking i mange år. Jeg var alltid ute og sjekket barn som sov ute ekstra, enkelte hadde seler som ikke var gode ( lange, tynne ) jeg gikk med en klump i magen når jeg måtte legge et barn i slike seler, sa fint fra til foreldrene da, så det ordnet seg. Barns sikkerhet først, det er også en av årsakene til at jeg sluttet å arbeide i barnehager.. for få voksne på slike grupper med barn, en skal være rimelig "skarp" for å takle/ yte god nok omsorg. Må innrømme jeg er litt "skremt" over tingenes tilstand i barnehager..det MÅ være nok voksne på arbeid, det er snakk om veldig små barn. Mitt hjerte blør for foreldrene til den lille gutten, og den lille Anonymkode: b45e8...5b8 Og i de private barnehagene er det ofte værst. De har fine bygninger, fint utstyr, alt ser så flott ut. Men de de kutter på er bemanningen. Barnehagelærere og de andre fagansatte og assistenter burde gjøre opprør, streik, gå i tog. Anonymkode: 58c33...afd
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #200 Skrevet 31. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og i de private barnehagene er det ofte værst. De har fine bygninger, fint utstyr, alt ser så flott ut. Men de de kutter på er bemanningen. Barnehagelærere og de andre fagansatte og assistenter burde gjøre opprør, streik, gå i tog. Anonymkode: 58c33...afd Tro meg, vi prøver! Det eneste vi oppnår er å få sparken. Lojalitet til arbeidsgiver er det de tar oss på. Nå har jeg sluttet å jobbe i barnehage på grunn av blant annet dårlig bemanning. Jeg var en god ansatt, faktisk veldig god. Elsket jobben min, eller...elsket å jobbe med barn. Men jeg kunne ikke gå god for hvor dårlig vi var bemannet. Anonymkode: 0dc2a...fa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå