Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #1 Skrevet 4. april 2005 Har dere noe å si om hormonspiralen ? Hva er fordelen med å bruke den, og hvilke ulemper fins? Er det noe "tall" på hvor ofte et befruktet egg blir avvist gr. denne?
Gjest Xavia Skrevet 4. april 2005 #2 Skrevet 4. april 2005 Jeg har hatt hormonspiral, og har disse erfaringene: Ulemper: *Vektøkning *Uren hud *Gikk i flere måneder med småblødninger *Var konstant bekymret for å ha blitt gravid, da mensen totalt uteble. Fordeler: *Mensen uteble (Men for meg ble dette altså en ulempe/bekymring.) *Trengte ikke huske på p-pille hver dag. Reultat: Spiralen ble fjernet etter halvannet år. Startet på p-piller etter det, og har vært kjempefornøyd med det.
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2005 #3 Skrevet 4. april 2005 Lurer på om du blander sammen kobberspiral og hormonspiral. Sistnevnte utløser hormoner lokalt. Kobberspiral gjør at befruktede egg ikke fester seg.
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 4. april 2005 #4 Skrevet 4. april 2005 Jeg har min andre hormonspiral nå, og er storfornøyd. Jeg har få eller ingen bivirkninger. http://www.lommelegen.no/art/art2029.asp
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #5 Skrevet 4. april 2005 Foruten å virke på sædcellenes bevegelse, fører spiralen også til at færre eggløsninger inntreffer. Hvis det nå likevel skulle skje en befruktning, er også livmorslimhinnen forandret, slik at det blir vanskeligere for en befruktet eggcelle å feste seg der. Hvis den ikke får festet seg, vil den heller ikke kunne vokse videre til et foster. Altså samme virkningsmekaninsme som p-piller, angrepiller og vanlig spiral. Har ikke lest noen statestikk på hvor mange tidlig SA'er (Altså at et befruktet egg dør, ikke alle regner det som en SA) som blir forårsaket av hormonspiral.
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2005 #6 Skrevet 4. april 2005 Er nå på min andre hormonspiral og er kjempefornøyd. Da jeg først fikk satt inn, blødde jeg nesten hele tiden i 6 mnd. Bare småblødninger, men allikevel, det var en smule irriterende. Men etter det har det vært null problemer! Har knapt nok mens, ca 1-2 dager ett par ganger i året. Har ikke vondt, trenger ikke huske piller ( en kjempefordel for meg...) og den varer lenge (5 år). Jeg har ikke merket noen bivirkninger verdt å nevne, er gangke enkelt fornøyd!
Gjest Tiny i.i. Skrevet 4. april 2005 #7 Skrevet 4. april 2005 Jeg har min første hormonspiral, og er kjempefornøyd. Ulemper er at den er relativt dyr om du bare skal ha den en liten stund (jeg skal bare ha den i et års tid, men syns det er verd prisen likevel), og at en småblør litt i begynnelsen. Men fem-seks uker (som jeg hadde) med bittesmå blødninder er ok når jeg slipper mensen og menssmerter. Jeg har ikke fått noen bivirkninger. Og for oss om er litt distre, er det deilig å slippe piller som må tas hver dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå