Gå til innhold

Bosette oss i Nairobi, Kenya eller Wellington, New Zealand?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal bosette oss ned hele familien i et annet land, ca 4-5 mndr. Vi skal gjøre noe spesifikt her og alternativene vi har er kenya eller New Zealand.

Begge deler frister. 

Hva ville du valgt og hvorfor? 

Takknemlig for innspill.

Anonymkode: 3a10a...4df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

New Zealand. Der snakker alle engelsk :) 

Anonymkode: ba9d9...c89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

New Zealand. 

Enklere kommunikasjon, tilgang til sykehus og skoler, veinett osv. 

Anonymkode: cdbd7...ff3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I Nairobi har de en norsk skole ihvertfall. Men en må hele tiden passe på hverandre og eiendeler, og ha personlige sjåfører, mye kriminalitet der. Aldri vært i New Zealand så det kan jeg ikke uttale meg om dessverre. 

Anonymkode: 303f2...1a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

New Zealand, ingen tvil.

Anonymkode: d6615...3e0

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

New Zealand. Der snakker alle engelsk :) 

Anonymkode: ba9d9...c89

Nå er engelsk et offisielt språk i Kenya også da...

Anonymkode: 7a975...4cc

• Liker 11
Skrevet

Nai-robbery eller Wellington? Du kødder nå?

Nairobi er jo en av de farligste byene i verden, dere må bli eskortert overalt. Det er ekstrem mye svindel, korrupsjon og kriminalitet, mye væpnet ran og carjacking. Pluss masse trafikkulykker, de kjører som svin. Høy terrortrussel. Hadde aldri dratt med barn dit. Ja, man kan ta haugevis med forholdsregler, men altså.. vil du bo et sted hvor du ikke kan ta ut penger i en minibank alene?

Ja, jeg har vært der, det er ikke bare fordommer fra en lite bereist pyse.

New Zealand har jeg aldri vært, men det er høyt på lista, hører det er beste plassen på jord.

Så for meg spør du om du skal dra til himmel eller helvete.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Siden du sier familien så regner jeg med at det er barn inkludert og da ville jeg valgt Wellington 😊

Anonymkode: 32c98...daf

Skrevet

Jeg har ikke hatt anledning til å besøke Kenya eller NZ så dette blir bare synsing 😉 Du har valget mellom NZ som mest sannsynligvis ligner en god del på vår egen kultur. Kristne verdier, du kan kommunisere med alle uten problemer, jobb opplegg er mer eller mindre likt, Værmessig vil det også ligne litt på Norge.

Nairobi og Kenya vil nok være en helt annen greie med en helt forskjellig kultur, kommunikasjon som kan være en utfording, været, kriminalitet etc. 

Jeg ville helt klart satset på Kenya for det vil være en mer spennende destinasjn der du kan lære mest. Det vil nok også være den destinasjonen som er mest utfordrende og slitsom - men jeg tror det vil være det mer spennende alternativet. Lykke til - gleder mer til å høre hva resultatet blir!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Glemte legge til at både jeg og mannen har bodd i Afrika tidligere og er godt kjent med kulturen der.  Vi frykter ikke Nairobi som by, sånn i utgangspunktet. 

Denne gang er det fire barn i bildet fra 6-14 år. 

NZ har vi derimot aldri vært. 

Ts

Anonymkode: 3a10a...4df

Skrevet

Jeg har vært begge steder. Dvs. ikke i Wellington, men andre steder på Nordøya i NZ. Og jeg er helt enig med Cuntzilla, NZ er definitivt beste alternativ! Afrikanske byer er generelt skitne, forsøplede og farlige. Og jeg har besøkt et titalls av disse hølene.  NZ er jævla langt unna Afrika, og det er en bra ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, gard skrev:

Jeg har ikke hatt anledning til å besøke Kenya eller NZ så dette blir bare synsing 😉 Du har valget mellom NZ som mest sannsynligvis ligner en god del på vår egen kultur. Kristne verdier, du kan kommunisere med alle uten problemer, jobb opplegg er mer eller mindre likt, Værmessig vil det også ligne litt på Norge.

Nairobi og Kenya vil nok være en helt annen greie med en helt forskjellig kultur, kommunikasjon som kan være en utfording, været, kriminalitet etc. 

Jeg ville helt klart satset på Kenya for det vil være en mer spennende destinasjn der du kan lære mest. Det vil nok også være den destinasjonen som er mest utfordrende og slitsom - men jeg tror det vil være det mer spennende alternativet. Lykke til - gleder mer til å høre hva resultatet blir!

Angående det du sier om kristendom så er det veldig mange kristne i Kenya. De fleste religiøse der er kristne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

*I Nairobi, ihvertfall. Hilsen ab_1a4

Skrevet

New Zealand siden dere er en familie.

Har vært i Nairobi og det er mye kriminalitet der. Folk som bor og er oppvokst der var redde for å gå ute etter mørkets frembrudd liksom. Jeg følte meg ikke direkte utrygg der, men ville nok ikke bodd der med små barn

Skrevet

Wellington. Veldig trivelig by i et veldig trivelig land. Har bodd i NZ selv og kunne godt slått meg ned der for godt. Lett å anbefale.

AnonymBruker
Skrevet

Med barn ville jeg uten tvil valgt NZ.

Anonymkode: f268f...c15

AnonymBruker
Skrevet

Skulle jeg flyttet for godt, ville jeg valgt Wellington for å få det mest behagelig og likt hjemme.

For 4-5 måneder, ville jeg klart valgt det som gir barna møte med en helt annen kultur, opplevelser på relativt kort tid som blir sittende lenge i minnet. Altså Nairobi.

Anonymkode: f5c4e...814

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når på året er det?

Anonymkode: 08950...1a1

Skrevet

Et besøk i Afrika, enten det nå er i Nairobi eller Marokko, kan fort bli et minne for livet. Som man reder, så ligger man.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...