Gjest Butterflygirl Skrevet 4. april 2005 #1 Skrevet 4. april 2005 Noen som vet om et billig sted i Oslo? Er det forskjellige priser på forskjellig gull, altså om det er dyrere å smelte 24k enn 14k? Finner ikke øredobber med lang stilk, så får heller smelte et gullkjede og lage et par.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 5. april 2005 #2 Skrevet 5. april 2005 Det er vel ikke akkurat det gullet du leverer inn som blir smeltet, men det blir en slags betaling for det du får laget.
Gjest Sesselja Skrevet 5. april 2005 #3 Skrevet 5. april 2005 Praksisen varierer fra gullsmed til gullsmed. Innbytteprisen på gullet varierer gjerne med karaten. 24 karat (som er altfor mykt til å bruke til smykker man skal bruke...) burde gi mer enn vanlig 14 karat. Ønsker du derimot å ha smykket i en høyere karat, f.eks. 18 karat, må du regne med å betale mer ettersom det da er mer gull i blandingen. Gullsmedene har kataloger med varer som de kan ta innbyttegull for. SKal du lage din egen design, må du nok regne med at det koster mye mer. Da må det lages egne former eller lignenden, mens det andre er standardvarer.
Gjest Butterflygirl Skrevet 5. april 2005 #4 Skrevet 5. april 2005 Tror ikke 24karat er for mykt til å brukes til smykke. I asia får du ikke tak i annet enn 24 karat gull, som er mer verdt enn 14 eller 18 karat. 24 karat er rent gull. Men uansett, jeg skal ikke ha noe spesiell design, de kan godt lage en kopi av det de har, men jeg vil bare ha øredobber med lengre stilk, designen kan godt være et hjerte eller hva fornoe. Vet liksom ikke hvor jeg skal ringe...kan jo prøve å ringe alle gullsmedene i oslo og sjekke pris...
Titti72 Skrevet 6. april 2005 #5 Skrevet 6. april 2005 Som et pris eksempel til deg så har jeg "smeltet" om gull til et armebånd av typen anker/kjetting (hvorfor husker jeg aldri navnet??). Vekten var på ca. 84 gram og jobben kostet ca. 3.500,- for 10 år siden. Så det koster!! Jeg fikk med kvittering på armebåndet til forsikringsselsskapet mitt og der står verdien til rundt 16.000,-
Gjest Sesselja Skrevet 6. april 2005 #6 Skrevet 6. april 2005 Tror ikke 24karat er for mykt til å brukes til smykke. Det jeg mener er at 24 karat er for mykt til smykker du skal bruke, ikke at du ikke kan bruke 24 karat til smykker. Gull er nemlig et veldig mykt metall, og det er noe av grunnen til at det blandes ut med andre metaller. Har du for eksempel en armring i 24 karat som du bruker (ikke bare har som investering/pensjon, slik det gjøres i noen land), tar det ikke lang tid før den er bulkete og stygg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå