Gå til innhold

Å anmelde falskt om voldtekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå leste jeg tidligere i dag om en advokat som mente at de som anmeldte falskt om voldtekt burde få like lang straff som voldtektsmenn. Desverre finner jeg ikke tilbake til artikkelen, men det går jo uansett an å si sin mening om det.

Jeg er enig i det. Det er lite som provoserer meg mer enn de som gjør dette. En ting er at som noe av den nedrigste forbrytelsen en kan utføre, så ser jeg lett for meg at det kan ødelegge mange år, om ikke resten av livet til en som blir falskt anmeldt. Bare å bli anmeldt gjør at andre blir mistenksomme, at en får rykte og blir ekskludert. Det blir å gå redd rundt hele tiden for hva andre vet, hva de tror, og hva eventuelle arbeidsgivere vil tenke. Om en får jobb, om arbeidskollegaene vet. Jeg kan så utrolig godt tenke hvordan det må føles. Voldtekt er noe av det verste en gjør mot andre. Selv om anmrldelsen er falsk, så tror jeg de fleste som får vite at en er anmeldt vil tro at "noe" er det. Ikke sant? Enda det viser seg at grunnen til anmeldelsen var sjalusi, hevn, anger eller hva som helst. 

Så er det de av oss som faktisk er blitt utsatt for det. De som anmelder falskt har ingen idé om hva det faktisk kan gjøre med en å bli utsatt for det. De gir også faktiske voldtektsofre problemer med å bli trodd i flere situasjoner. Å anmelde falskt er utrolig stygt og respektløst mot andre faktiske ofre.

Så ja. Jeg har skrevet det før her inne : de som anmelder falskt må få alvorlig straff! Like lenge som en voldtektsforbryter får. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, SoWhat? said:

Nå leste jeg tidligere i dag om en advokat som mente at de som anmeldte falskt om voldtekt burde få like lang straff som voldtektsmenn. Desverre finner jeg ikke tilbake til artikkelen, men det går jo uansett an å si sin mening om det.

Jeg er enig i det. Det er lite som provoserer meg mer enn de som gjør dette. En ting er at som noe av den nedrigste forbrytelsen en kan utføre, så ser jeg lett for meg at det kan ødelegge mange år, om ikke resten av livet til en som blir falskt anmeldt. Bare å bli anmeldt gjør at andre blir mistenksomme, at en får rykte og blir ekskludert. Det blir å gå redd rundt hele tiden for hva andre vet, hva de tror, og hva eventuelle arbeidsgivere vil tenke. Om en får jobb, om arbeidskollegaene vet. Jeg kan så utrolig godt tenke hvordan det må føles. Voldtekt er noe av det verste en gjør mot andre. Selv om anmrldelsen er falsk, så tror jeg de fleste som får vite at en er anmeldt vil tro at "noe" er det. Ikke sant? Enda det viser seg at grunnen til anmeldelsen var sjalusi, hevn, anger eller hva som helst. 

Så er det de av oss som faktisk er blitt utsatt for det. De som anmelder falskt har ingen idé om hva det faktisk kan gjøre med en å bli utsatt for det. De gir også faktiske voldtektsofre problemer med å bli trodd i flere situasjoner. Å anmelde falskt er utrolig stygt og respektløst mot andre faktiske ofre.

Så ja. Jeg har skrevet det før her inne : de som anmelder falskt må få alvorlig straff! Like lenge som en voldtektsforbryter får. 

Det gjør de jo. Hva er det du prøver på?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner lyver ikke om voldtekt.

Anonymkode: 79c6d...a02

Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Vet du om noen eksempler på det? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet at du skriver det bare for å provosere, men likevel, jo det gjør de! Siste, og den seneste tidens mest omtalte eksempel, er Brett Kavanaugh saken.

Anonymkode: e8686...aa9

• Liker 4
Skrevet

Ikke de som faktisk er blitt voldtatt. Jeg snakker om de som anmelder falskt. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet at du skriver det bare for å provosere, men likevel, jo det gjør de! Siste, og den seneste tidens mest omtalte eksempel, er Brett Kavanaugh saken.

Anonymkode: e8686...aa9

Hvilken straff ble det? Har ikke hørt om den saken...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nåja. Ikke alltid at en anmeldelse i det hele tatt rokker ved noen. Han som voldtok meg (IKKE en løgn), og jeg anmeldte, jobber i dag på stortinget og lever det glade familieliv. Ingen skade skjedd bortsett fra da han ødela MITT liv. Men nå var ikke dette en falsk anmeldelse da... Tenker bare at anmeldelse generelt ikke trenger å ha en dritt å si for hvordan livet til den personen blir. 

Anonymkode: 2ec44...2f3

• Liker 7
Skrevet
Just now, SoWhat? said:

Vet du om noen eksempler på det? 

Du kom med påstanden.

Saken er jo at voldtektssaker er vanskelige. Det er påstand mot påstand. Det er noen få tilfeller der klare løgner fra kvinner, som har beskyldt for voldtekt, har blitt påvist. Som oftest har det dreiet seg om psykiatri. Da blir saken behandlet som det.

Jeg skal ikke benekte at det finnes drittkvinner. Men ingen av de kvinnene jeg kjenner godt, ville finne på å anklage noen urettmessig for voldtekt. Jeg tar utgangspunkt i det, når jeg sier at de fleste anklager er begrunnet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Anmelde falskt? Hvordan skal du vurdere det? Jeg anmeldte en voldtekt. Ble ikke trodd og/eller var ikke nok bevis. Hva vet vel jeg. Det skjedde, det er helt sikkert. Saken er henlagt. Skal jeg straffes for det mener du? De fant ikke noen bevis. Jeg vet jævlig godt at det skjedde. Men jeg er eneste vitne. 

Anonymkode: 37ec9...4ae

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Anmelde falskt? Hvordan skal du vurdere det? Jeg anmeldte en voldtekt. Ble ikke trodd og/eller var ikke nok bevis. Hva vet vel jeg. Det skjedde, det er helt sikkert. Saken er henlagt. Skal jeg straffes for det mener du? De fant ikke noen bevis. Jeg vet jævlig godt at det skjedde. Men jeg er eneste vitne. 

Du er iallefall ikke alene om å ha det sånn. Jeg ble dog trodd av politiet selv om de ikke kunne gå videre pga mangel på tekniske bevis. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Å anmelde faskt blir ofte straffet likedan som voldtekt. Så den advokaten du sikter til har sovet i timen slik du referer han. 

Anonymkode: 8875c...69a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er iallefall ikke alene om å ha det sånn. Jeg ble dog trodd av politiet selv om de ikke kunne gå videre pga mangel på tekniske bevis. 

Jeg ble også trodd av politiet.  Men det hjalp ikke (Jeg er den du siterte)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ikke de som faktisk er blitt voldtatt. Jeg snakker om de som anmelder falskt. 

Det har det vært noen saker på som har havnet i domstolene. 

Skrevet
2 minutter siden, T-Rex skrev:

Du kom med påstanden.

Saken er jo at voldtektssaker er vanskelige. Det er påstand mot påstand. Det er noen få tilfeller der klare løgner fra kvinner, som har beskyldt for voldtekt, har blitt påvist. Som oftest har det dreiet seg om psykiatri. Da blir saken behandlet som det.

Jeg skal ikke benekte at det finnes drittkvinner. Men ingen av de kvinnene jeg kjenner godt, ville finne på å anklage noen urettmessig for voldtekt. Jeg tar utgangspunkt i det, når jeg sier at de fleste anklager er begrunnet.

Jeg har ikke kommet med noen påstand. Jeg skrev at de som anmelder falskt bør ha like lang straff som en voldektsforbryter. Det er heller ikke snakk om flest anklager. Jeg snakket om de som gjorde, og jeg tviler da ikke på at de er i fåtall.

Så du kom med en påstand; ikke jeg. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å anmelde faskt blir ofte straffet likedan som voldtekt. Så den advokaten du sikter til har sovet i timen slik du referer han. 

Det var en "hun". Vet du om noen? 

Skrevet

Det har det vært noen saker på som har havnet i domstolene. 

Den skjønte jeg ikke. 

Skrevet
8 minutter siden, T-Rex skrev:

Tror du at friske menneasker lyver om sånt? De trenger hjelp innenfor psykiatrien. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, lille humla said:

Tror du at friske menneasker lyver om sånt? De trenger hjelp innenfor psykiatrien. 

Jeg er ikke så full.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, T-Rex skrev:

Du kom med påstanden.

Vet ikke hvordan andre kvinner tenker. Har selv blitt utsatt for tre overgrep og har valgt å anmelde det siste. Men det førte ingen vei. Den saken er henlagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...