Gå til innhold

Barn som sliter med lesing - skolen avfeier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har et barn i 2.klasse, som vi mener sliter med lesingen. Vi har tatt det opp på de 2 siste kontaktmøtene, men saken blir avfeid.

Min mann, altså barnets far har sterk dysleksi og sliter ennå i voksen alder både med lesing og skriving. Og barnet hadde behov for hjelp med språket fra spesialpedagog i barnehage. Dette løste seg imidlertid raskt med rett hjelp.

I høst sendte jeg en mail til kontaktlærer i forkant slik at han skulle være forberedt på at det kom til å bli et tema. I mailen konkretiserte jeg det som vi mere er problemområdene. I forkant av møtet hadde læreren tatt en test, som ga veldig gode resultat. Derfor valgte vi å slå oss til ro med situasjonen, og konkluderte med at vi sannsynligvis hadde tatt feil. Evt var for hysterisk.

I jula hadde vi min svigermor på besøk, hvor hun leste med barnet. Tilbakemeldingen hennes var at hun synes barnet leser dårlig. I tillegg til erfaringen hun har fra min mann startet på skolen er hun lærer.

Nå er vi igjen i villrede. Vi slo oss egentlig til ro med tilbakemeldingen fra læreren i høst, men etter tilbakemeldingen fra svigermor er vi igjen usikre. Noen som har vært i lignende situasjon? Skal vi bare vente å se? Evt hva gjør vi hvis ikke?

Anonymkode: 3d971...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan leser barnet? Leser det hele ord eller leser det bokstaver/stavelser?

Anonymkode: 25425...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn i 2.klasse, som vi mener sliter med lesingen. Vi har tatt det opp på de 2 siste kontaktmøtene, men saken blir avfeid.

Min mann, altså barnets far har sterk dysleksi og sliter ennå i voksen alder både med lesing og skriving. Og barnet hadde behov for hjelp med språket fra spesialpedagog i barnehage. Dette løste seg imidlertid raskt med rett hjelp.

I høst sendte jeg en mail til kontaktlærer i forkant slik at han skulle være forberedt på at det kom til å bli et tema. I mailen konkretiserte jeg det som vi mere er problemområdene. I forkant av møtet hadde læreren tatt en test, som ga veldig gode resultat. Derfor valgte vi å slå oss til ro med situasjonen, og konkluderte med at vi sannsynligvis hadde tatt feil. Evt var for hysterisk.

I jula hadde vi min svigermor på besøk, hvor hun leste med barnet. Tilbakemeldingen hennes var at hun synes barnet leser dårlig. I tillegg til erfaringen hun har fra min mann startet på skolen er hun lærer.

Nå er vi igjen i villrede. Vi slo oss egentlig til ro med tilbakemeldingen fra læreren i høst, men etter tilbakemeldingen fra svigermor er vi igjen usikre. Noen som har vært i lignende situasjon? Skal vi bare vente å se? Evt hva gjør vi hvis ikke?

Tror det er vd utgangen av 3. Klasse? barna skal kunne mestre å lese bra. Noen er raskere enn andre med å knekke lesekodene, uten at de som ikke klarer å knekke lsekoden er unormale. 

Se og på når tid på året barnet er født. Barn født sent på året vil naturlig være yngre enn dem som er født tidlig på året. Sammenligning blir dermed ikke rettferdig overfor barna som er født sent på året. 

Men dette sagt, når der er dysleksi i familien så blir man gjerne mer på vakt enn når man ikke sitter med dysleksierfaringer. Hvor flinke er dere hjemme til å lese for og med barnet? Når pappa sliter med lesing så ligger vel mye av ansvaret her på mamma? Dysleksi i syørre eller mindre utgave krever mye øving. Lån lydbøker og papirbøker i samme utgave. Hør lydbok samtidig som dere følger teksten i papirboka. Tren med å lese skilt, på matvarer og andre steder der tekst dukker opp. Avvent situasjonen til sommeren. Blir det ikke en bedring så kan du begynne å se på muligheter for testing og andre hjelpetiltak. 

Vær og obs på at gutter ofte knekker lesekodene senere enn jentene. 

Anonymkode: 831dd...43d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags kompetanse har svigermor til å vurdere barnets leseferdighet? Jeg ville mye heller stolt på læreren, men passet på å følge opp jevnlig, bedt om tips til hva dere kan gjøre hjemme osv. Ikke stress ovenfor barnet, gjør lesing til noe hyggelig! 

Anonymkode: dc74b...a47

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke gi deg på dette. Av erfaring kan dysleksi komme til kjenne meget seint hos enkelte barn som er dyktige på å skjule problemene...  De er rå på å lage seg mestringssystemer som kan holde helt frem til den dagen tekstene og lesestoffet er så pass vanskelig at det ikke kan memoreres.... Dermed er det vanskelig for lærerne å fange opp før opp i høyere klassetrinn.

Anonymkode: 41bf5...32b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan leser barnet? Leser det hele ord eller leser det bokstaver/stavelser?

Anonymkode: 25425...fbe

En del høyfrekvente ord leses ofte hele ordet, ellers er det bokstavlydering det går i.

En del høyfrekvente ord er ofte feil, fra blir til far og omvendt, med til dem og omvendt, som til sol, hit til hvit. B til d eller p.

Et høyfrekvent ord kan være rett på den ene linja, på neste blir det feil.

Med lengre ord blir det ofte vanskelig å trekke sammen lydene fordi første del av ordet er glemt før siste er lest.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi sleit lenge med å bli hørt, og læreren sendte oss til og med til Bup, som etter et besøk sendte oss til ppt for å sjekke den dysleksien vi hele tiden hadde ment var problemet. Men vi har en smart unge, som lærte seg tekster utenat, og selv med alvorlig dysleksi klarte å score høyt nok på lærerens screening-tester til å være innenfor «normalen». Men du verden som vi sleit med leksene. Og han var alltid totalt utslitt etter skoledagen. Dette var i 5. klasse. 

Anonymkode: 62b45...f7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er vd utgangen av 3. Klasse? barna skal kunne mestre å lese bra. Noen er raskere enn andre med å knekke lesekodene, uten at de som ikke klarer å knekke lsekoden er unormale. 

Se og på når tid på året barnet er født. Barn født sent på året vil naturlig være yngre enn dem som er født tidlig på året. Sammenligning blir dermed ikke rettferdig overfor barna som er født sent på året. 

Men dette sagt, når der er dysleksi i familien så blir man gjerne mer på vakt enn når man ikke sitter med dysleksierfaringer. Hvor flinke er dere hjemme til å lese for og med barnet? Når pappa sliter med lesing så ligger vel mye av ansvaret her på mamma? Dysleksi i syørre eller mindre utgave krever mye øving. Lån lydbøker og papirbøker i samme utgave. Hør lydbok samtidig som dere følger teksten i papirboka. Tren med å lese skilt, på matvarer og andre steder der tekst dukker opp. Avvent situasjonen til sommeren. Blir det ikke en bedring så kan du begynne å se på muligheter for testing og andre hjelpetiltak. 

Vær og obs på at gutter ofte knekker lesekodene senere enn jentene. 

Anonymkode: 831dd...43d

Takk for svar. Barnet er født i mai og er ei jente.

Vi har vært veldig klar over at vi kanskje er veldig på vakt, men som sagt valgte vi i høst å slå oss til ro, helt til svigermor i jula tok det opp. Når det er sagt er det 30-50% sannsynlig at barn av dyslektikere også er det, derfor kanskje ekstra viktig å være på vakt?

Barnet leser høyt 4 ganger i uka, 5-10 minutter hver gang. Vi stopper når barnet er sliten og vi har ikke opplevd å kunne lese over 10 minutt. Vi forsøkte en periode med 5-6 ganger i uka, men det ble for mye. Barnet avskyr i perioder lesing og vi føler at vi balanserer på en knivsegg med hvor mye barnet kan lese før det blir en kamp. For tiden er 4 ganger uka ok.

Vi leser stortsett hver dag. Far får mye god lesetrening i barnebøkene, så enn så lenge deler vi på det.

Takk for tips og at du tok deg tid til å svare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags kompetanse har svigermor til å vurdere barnets leseferdighet? Jeg ville mye heller stolt på læreren, men passet på å følge opp jevnlig, bedt om tips til hva dere kan gjøre hjemme osv. Ikke stress ovenfor barnet, gjør lesing til noe hyggelig! 

Anonymkode: dc74b...a47

Som skrevet i hi så er svigermor også lærer, samt at hun kjenner jenta langt bedre enn læreren. Så jeg ser ikke hvorfor hun skulle ha dårligere evne til å vurdere barnet?

Ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som skrevet i hi så er svigermor også lærer, samt at hun kjenner jenta langt bedre enn læreren. Så jeg ser ikke hvorfor hun skulle ha dårligere evne til å vurdere barnet?

Ts

Ville stolt mye mer på læreren til barnet som ser barnet ditt hver dag i mange timer,enn svigermor som kansje ser barnet en gang i uken.. 

Anonymkode: 65f3a...72f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også stolt mer på lærer enn svigermor. Svigermor er tross alt barnets besteforelder og har nok ikke samme evnen til å ta et skritt tilbake og vurdere objektivt slik en lærer har og det er heller ikke utenkelig at lærers kunnskaper er mer oppdaterte enn svigermors, svigermor er sannsynligvis en del eldre? Ved neste utviklingssamtale kan du jo be om en begrunnelse for hvorfor lærer mener det ikke er grunn til bekymring her, kanskje du kan slå deg til ro med det? Fram til det er det aller beste å lese, lese og atter lese. Hun må lese litt selv hver dag (det gjør ikke noe om hun ikke orker mer enn 10 minutter) og så leser dere for henne, f.eks. om kvelden, i tillegg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dere er bekymret synes jeg dere skal kontakte PPT. Det står dere fritt til å gjøre på egenhånd. Skolen trenger ikke være med på henvisningen. 

Du nevner at far har dysleksi og at jenta deres fikk spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, det er to viktige momenter for at jenta deres muligens har behov for hjelp. De stiller ikke diagnose på dysekeksi før i tidligst fjerde klasse i kommunen jeg jobber i. Jeg er usikker på om det gjelder for alle. 

Et viktig argument er at jo tidligere jenta deres får tilrettelagt undervisning jo bedre. Hun skal gå på skolen i mange år og lystbetont læring er alfa omega for et barn  

Lykke til 💜

Anonymkode: b4f5e...ead

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet synes jeg du burde stole mer på egen magefølelse og svigermor enn på læreren! 

Lærere ser at det er stor forskjell mellom elevene, og mener derfor ofte at det ikke er grunn til bekymring selv om ikke alle leser like raskt, men det er bare du som kjenner ditt barn. 

Vi har vært akkurat der du er nå. Allerede ved slutten av første klasse opplevde vi at yngste slet med å få flyt i lesingen, og leste mye feil. Læreren avfeide igjen og igjen. Etter en stund fikk vi overtalt læreren til å ta en test, og tilbakemeldingen vi fikk var at alt var innenfor normalen, og at mye var veldig bra. Da tenke jeg, som deg, at det sikker var jeg som var hysterisk. Etter en lengre periode uten vesentlig bedring krevde vi  en ordentlig utredning, og ble henvist til PPT. Logos-testing i begynnelsen av femte klasse avdekket sterk dysleksi. 

"Å ikke være så flink til å lese" kan være så mangt, men de lesefeilene du påpeker er veldig typiske for dysleksi. Vi reagerte også tidlig på det med blanding av bokstaver korte, vanlige ord, og ord som vekselvis skrives rett og feil. Blanding av b og d er veldig typisk. Å bruke lang tid på å gjenkjenne ord var en annen ting jeg reagerte på. For eksempel at hun leste en kort bok om en jente som het Tirill, men fortsatt den 15. gangen hun leste navnet så måtte hun mer eller mindre bokstavere det.... 

Hvis jeg var deg hadde jeg krevd en ordentlig utredning (hos PPT) med en gang, hjelpetiltak fungerer best jo tidligere de blir satt i verk. 

Lykke til, og spør hvis du lurer på mer!

PS. Vår datter går nå i 7. klasse og klarer seg fint, bruker lydbøker i enkelte fag og PC/Ipad. Det ordner seg, selv om det skulle være dysleksi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor ønsker du utredning for dysleksi så tidlig? Der jeg jobber tar vi testen absolutt tidligst i tredje, vanligvis fjerde. Dysleksi utløser ingen ressurser. Det eneste man får er fagbøker på lydbånd, og det er ikke nødvendig å ha før i fjerde, da det ikke forventes at de klarer å lese fagtekster før dette. 

Det eneste som vil skje på andre trinn er at dere får beskjed om å lese mer hjemme. 

Anonymkode: 9d477...179

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å få gjort lekser? Ser du skriver at dere leser fire ganger i uken og at det er greit. Hun blir sliten/vegrer seg hvis dere vil lese mer. Kan hun skrive litt? Kan hun bokstavnavn og lydene? På 2.trinn er det et enormt spenn som er innenfor normalen, og noen dysleksi diagnose settes sjeldent så tidlig, fordi "alt" er normalt. Men, barn som arbeider med lesing og skriving skal jo ha en progresjon. Så hvis hun er på stedet hvil, det skjer ingen utvikling, så ville jeg vært mer bekymret. Det er lov å spørre læreren om hvordan han synes utviklingen er. Kanskje dere kan få tips til andre måter å arbeide på som kan være mer motiverende. 

Anonymkode: 8b329...65f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ønsker du utredning for dysleksi så tidlig? Der jeg jobber tar vi testen absolutt tidligst i tredje, vanligvis fjerde. Dysleksi utløser ingen ressurser. Det eneste man får er fagbøker på lydbånd, og det er ikke nødvendig å ha før i fjerde, da det ikke forventes at de klarer å lese fagtekster før dette. 

Det eneste som vil skje på andre trinn er at dere får beskjed om å lese mer hjemme. 

Henger meg på her. Dysleksi krever kun trening, det finns ingen mirakelkur. Å trene på å lese med en som har dysleksi, er som å be en person med skadet bein å gå opp en lang, lang trapp alene. Litt dårlig eksempel, men poenget er at dysleksien går ikke vekk, og det krever mye slit og trening. MYE lesing! Det er urettferdig, fordi «ingen andre» sliter, og de kommer seg opp helt fint uten problemer. Men gjør ikke den med dysleksi noe forsøk på å komme seg opp, da sitter han der da, og ett trinn i uka tar lenger tid enn ett trinn om dagen. 

Leser dere selv bøker i huset? Barn som vokser opp med foreldre som leser mye selv, vil oftere få en interesse for bøker. Ta med jenta på biblioteket, der er det masse spennende bøker! La henne ønske seg bøker, meld henne inn i en bokklubb for barn e.l. Sett dere ned og les selv. Vis at bøker er gøy! Snakk om bøker med henne. «Denne leste jeg da jeg var like gammel som deg» osv. Og les MASSE for henne høyt, det skaper leseglede. 

Leser man mye, blir man bedre til å skrive også. :) 

Anonymkode: a84ba...956

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er uenig- igjen...

Det viktige er ikke at det skal utløse ressurser, men at man skal få en forståelse for utfordringene barnet sliter med, og dermed jobbe/lese på riktig måte. De fleste skoler har spesialpedagoger til enkelttimer, selv om det ikke betyr ressurser eller spesialundervisning.

Her nevnes det fagbøker på lydbånd (som nå heldigvis ikke er lydbånd, men en app..) men det er det som kalles et kompenserende tiltak, og ikke nødvendig før litt senere.

Det som er viktig i starten er å finne ut hvor problemene sitter. Er det fonologiske utfordringer er det vesentlig å trene på nettopp det, trene på å lytte ut lydene, rime, dele opp og kombinere lyder.

Er problemene mer av visuell art, er det viktig å trene på automatisering av ord. Mens "normale barn" gjerne har automatisert et ord ved å lese det noen få ganger, kan det for en dyslektiker kreve veldig mange flere møter med ordet for å gjenkjenne det (kanskje 50 ganger?). Men hvis man da leser i en tekst som er for komplisert, blir det hele tiden forferdelig mange nye ord, slik at man ikke engang kjenner igjen de vanligste. Vi fikk råd fra PPT om å øve spesielt på høyfrekvente ord (kan gjerne gjøres i stedet for leselekse).  Se for eksempel her: http://www.klyve.skole.skien.no/index.php?pageID=660

Høyfrekvente ord kan for eksempel øves med lesing av kort, memory med ordkort eller annet. Bare å bruke fantasien, og kanskje bruke en uke på å øve inn fem ord.

Å trene på denne måten er lettere jo yngre barnet er, i hvert fall etter min mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere er bekymret synes jeg dere skal kontakte PPT. Det står dere fritt til å gjøre på egenhånd. Skolen trenger ikke være med på henvisningen. 

Du nevner at far har dysleksi og at jenta deres fikk spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, det er to viktige momenter for at jenta deres muligens har behov for hjelp. De stiller ikke diagnose på dysekeksi før i tidligst fjerde klasse i kommunen jeg jobber i. Jeg er usikker på om det gjelder for alle. 

Et viktig argument er at jo tidligere jenta deres får tilrettelagt undervisning jo bedre. Hun skal gå på skolen i mange år og lystbetont læring er alfa omega for et barn  

Lykke til 💜

Anonymkode: b4f5e...ead

Men herlighet. Skal ikke skolen få en mulighet til å gi barnet en leseopplæring før dere sier at dette barnets leseutvikling avviker? 2. Klasse er alt for tidlig for en dysleksidiagnose. Det er tiltakene som er viktig her. Om barnet får en diagnose på 2. Eller 4. Trinn spiller ingen rolle, så lenge tiltakene har vært gode. En diagnose på 2. Trinn vil uansett bare være tentativ. 

Jeg ville presset skolen mer på tilrettelegging og tiltak, det trengs det ingen diagnose for å gjøre. 

Jeg ville bare kjøpt meg en stenbråtenkoffert og øvd hjemme selv. 

Anonymkode: 62b9e...b56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...