Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #1 Del Skrevet 4. april 2005 Som jeg har forstått har arbeidsgiver rett til å bestemme hvordan de ansatte skal gå kledd (tenker ikke på uniform). Der jeg jobber må vi gå i "kontorantrekk". Dvs ikke olabukser feks. Dette er noe som ikke blir opplyst om på jobbintervju. Jeg synes regelen er helt håpløs, da vi ikke har kundekontakt, men det jeg lurer på er om det er noe krav til at arbeidsgiver må dekke noe av dette økonomisk? Det er jo ikke alle som går i sånne klær til vanlig og de må jo da ha to garderober. Ikke alle som har råd til det på en vanlig lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 5. april 2005 #2 Del Skrevet 5. april 2005 Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hva du hisser deg opp for her. Om kleskoden krever en bukse som ikke er en olabukse, kan da ikke det være et stort problem? Det er mye som kan kjøpes på H&M som gjør at kleskoden oppfylles. Ingen tvinger deg til å handle dyre merkeklær . Kjøp enkle, klassiske snitt på skjorter, bukser, topper og gensere i farger som f eks hvit, sort, blått og så noen sprekere farger som oppdaterer klær til dagens farger i motebildet. Du kan ikke kreve at arbeidsgiver dekker dine utgifter for å oppfylle dresskoden så lenge det ikke er snakk om uniform. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 5. april 2005 #3 Del Skrevet 5. april 2005 Jeg hadde akkurat samme problemet i en tidligere jobb jeg hadde. Jobben krevde som regel pent tøy/drakt, mens jeg etter jobbtid kler meg meget casual(vide bukser, jeans, joggesko, hettejakker etc). Har aldri interessert meg for skjorter, pen-bukser osv, men var da tvunget til å bruke penger på dette. Endte meg at jeg tynn-slitte en penbukse og blazer jeg fant i Køben engang...orka ikke gå å handle mer sånne gørre klær....Nå sitter jeg her på jobben i joggesko, hettegenser og jeans. DEILIG!!!!!! tror jeg glemte å smiinke meg idag også! hahaha..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #4 Del Skrevet 5. april 2005 Jeg trodde bare arbeidgiver kunne bestemme arbeidsklær ved at de ansatte faktisk fikk arbeidstøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest igjen Skrevet 5. april 2005 #5 Del Skrevet 5. april 2005 Kjøp enkle, klassiske snitt på skjorter, bukser, topper og gensere i farger som f eks hvit, sort, blått og så noen sprekere farger som oppdaterer klær til dagens farger i motebildet. Problemet er at jeg ikke liker den stilen. Jeg har ikke råd til å ha både en jobbgarderobe og en privat garderobe. Dvs at jobben på en måte bestemmer hvordan jeg skal gå kledd på fritiden. Stort sett alle andre ansatte reagerer på samme måte. Hadde vi hatt kundekontakt så skulle jeg ikke sagt noe, men jeg forstår liksom ikke poenget med å innføre sånne regler uten noen spesiell grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 5. april 2005 #6 Del Skrevet 5. april 2005 Jeg trodde bare arbeidgiver kunne bestemme arbeidsklær ved at de ansatte faktisk fikk arbeidstøy. Det stemmer ikke. Selv sykepleiere og kjøkkenfolk må bekoste størstedelen selv, man kan få et lite tilskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 5. april 2005 #7 Del Skrevet 5. april 2005 hmm... min mor er sykepleier og hun har ikke betalt for noe klær, og kokkene på jobben får hele jobbantrekket, så de betaler ikkeno de heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #8 Del Skrevet 5. april 2005 Nordmenn er håp,løse når det kommer til stil, høflighet og etikette. Svært få nordmenn sier ofte "takk" og ikke mange kler seg anstendig og pent på jobben. Jeg har vært heldig, både i bedriften jeg jobber i nå og avdelingen i en kommune jeg jobbet i, så kledde folk seg klassisk og fint. Det blir ikke noe fint når folk går subbete og sjuskete på jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #9 Del Skrevet 5. april 2005 hm, jeg er enig med deg i at det virker litt rart med dress-code på et sted uten kundekontakt. På min jobb har vi kundekontakt, og dress-coden er svart bukse/skjørt og hvit skjorte/bluse, evt med sort jakke over, evt sort høyhalset genser. På nattevakt kan jeg "skeie ut" med en enkel, farget genser som ikke er utringet. Iflg tariffen skal vi ha kr 85,- i måneden for å holde eget tøy. Jeg har tre bukser jeg kan bruke på jobb, og fem hvite bluser. Ingen av kollegaene kan klage på at jeg er kjedelig i klesveien, for vi er jo alle pukka nødt. Jeg vil tippe at sjefen din mener at alle skal vere anstendig kledd og rene og pene i tøyet, ikke at du nødvendigvis må gå i fine drakter og pumps. Unngå dongeri, nagler, alt for korte skjørt, dinglende pynt og utringinger, så tror jeg du kommer langt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå