Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte hus for 1 og et halvt år siden. Har sammen med samboer huslån på til sammen 2,1 millioner. Samboer har også et billån på 200 000. Samt at vi har vært vårt studielån jeg på 180 000 og han på 150 000. 

Jeg har spart opp 150 000 på sparekonto. Og samboer har spart 100 000. 

Jeg trenger sårt en ny bil. Vi må ha 2 biler for å få ting til å gå rundt.  Bor på landet samt at jeg er gravid. 

Vi må fikse kjelleren da det kommer vann inn der. Ser ut til at vi må drenere. Vi må hvertfall gjøre noe som koster mye penger. 

Bilen jeg har nå er om jeg er heldig verdt 10000om noen i det hele tatt vil kjøpe den. 

Lurer egentlig på om jeg skal kjøpe ny bil for pengene jeg har spart eller ta opp billån? 

Jeg og samboer ble egentlig enig om å spare til å få gjort noe med kjelleren, men vi kan ta opp mer lån på huset for å få dette gjort. Litt usikker på hva det vil koste og drenere. 

Deretter koster det jo med barn og kamskje må en av oss ta ulønnet permisjon om vi ikke får barnehageplass. 

Mest rettferdig er jo kanskje at jeg også tar opp et billån, men det blir så utrolig mye lån. Og boliglån er jo billigere enn et billån? 

Jeg finner kanskje en grei bil for 80. 000-100.000?

Huff føler alt er kaos. Hva bør vi gjøre med oppsparte midler og lån og alt mulig? 

Anonymkode: 329dd...da1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva om med å sette av 100 000 til bil, 100 000 til drenering (og resten lån på huset) og 50 000 igjen som buffer? 🙂

Tror jeg ville gjort det sånn, aner ikke om det er lurt🙈 Lykke til med oppussing og baby😊🎉

Anonymkode: beb8e...556

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke så mye i boliglån hvis dere har 2.1 sammen. Hadde jeg vært deg så hadde jeg lånt 200.000 på boliglånet til bil, drenering og ting til babyen. Du får en bra brukt bil til 50-70.000kr. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får flott bil til ca 50.000 også, dreneringa er jeg dog usikker på hva kan koste. Naboene måtte drenere i fjor og det ble DYRT for det viste seg at vannet kom over et helt jorde og alt samla seg nede mot husveggen deres. Se om du får økt lånet til dreneringa og fiksing av kjeller eventuelt, og bruk litt sparepenger på bilen. Om bilen din er i god stand kan du se om feks en bilforhandler vil kjøpe den for en 8-10.000, de fikser jo litt på de og drar på en 10.000 til i prisen, men bedre det enn at den ruster hos deg?

Anonymkode: 3314f...f7a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd :) Bare tenker at samboer ikke se kal måtte betale fpr min bil gjennom huslån som er begge sitt. Han har jo tatt billån. Så det blir urettferdig på en måte? Selv om ting egentlig ikke er mitt og han sitt, men vårt så er vi ikke gift. Så skulle vi gå fra hverandre blir det vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd :) Bare tenker at samboer ikke se kal måtte betale fpr min bil gjennom huslån som er begge sitt. Han har jo tatt billån. Så det blir urettferdig på en måte? Selv om ting egentlig ikke er mitt og han sitt, men vårt så er vi ikke gift. Så skulle vi gå fra hverandre blir det vanskelig. 

Ordne dere med en samboerkontrakt.

Anonymkode: 6782c...740

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...