Gå til innhold

Hvorfor er leiemarkedet så dårlig i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I andre land er det helt vanlig å leie en leilighet i en bygård, hvor alle de andre beboerne også leier. Her i Norge må man komme med lua i hånden til en eller annen huseier som har hybel i kjelleren... Hvorfor er det sånn? Er det dårlig business å kjøpe en stor blokk og leie ut alle leilighetene?

Anonymkode: 89485...a9f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange fine leiligheter som leies ut, men de er dyrere enn å leie i kjelleren til Hansen

Anonymkode: 902df...72a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I andre land er det helt vanlig å leie en leilighet i en bygård, hvor alle de andre beboerne også leier. Her i Norge må man komme med lua i hånden til en eller annen huseier som har hybel i kjelleren... Hvorfor er det sånn? Er det dårlig business å kjøpe en stor blokk og leie ut alle leilighetene?

Jeg trodde faktisk det var ganske vanlig her i landet også, i alle fall i byene? (Men nå bor jeg på landet, da, og har ikke vært ute på leiemarkedet på noen år.) 

Her: 1 492 leiligheter til leie i Oslo. De fleste ser ut til å være i bygårder, i alle fall etter en kjapp titt.

Anonymkode: 3e92e...5b1

Skrevet (endret)

Jeg har ikke gode nok kunnskaper om dette til å si noe sikkert. Men i mange år var prisreguleringen på leie slik at det var umulig å leie ut, uten å gå i tap, om eiendommen skulle vedlikeholdes. Dette hjalp ikke dårlig stilte, om noen skulle tro det. Det var kjendiser og annet fintfolk (eller folk med bekjentskaper) som fikk leie til underpris.

I dag er det jo ikke sånn, men leietakere har så stort vern at mange heller lar en bolig stå tom enn å risikere å få inn problemfolk. Og de som ikke er problemfolk, er stort sett i stand til å kjøpe eget. På den måten blir det en ond sirkel. Jeg setter det på spissen her, bevisst. Og for ordens skyld: jeg er ikke utleier.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trodde faktisk det var ganske vanlig her i landet også, i alle fall i byene? (Men nå bor jeg på landet, da, og har ikke vært ute på leiemarkedet på noen år.) 

Her: 1 492 leiligheter til leie i Oslo. De fleste ser ut til å være i bygårder, i alle fall etter en kjapp titt.

I Oslo...

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Oslo...

Ja, det sier seg jo selv at det bør være en by før det er et brukbart utvalg av bygårder å leie ut i. Men jeg kan nesten garantere at du vil finne en del bygårdsleiligheter i f.eks. Trondheim, Bergen, Drammen, Kristiansand etc. også, selv om det vil snike seg inn en del flere eneboliger i Finn.no-søket jo mindre byen er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norge har få institusjonelle utleiere. Noe som er svært vanlig i andre land. I Norge er leiemarkedet totalt dominert av private amatører som leier ut ekstraleiligheten sin.

Grunnen til det, er at det ikke er lønnsomt i Norge å drive stor-skal utleie. Fordi det er for få leietakere. Det er for få leietakere fordi Norge har en politikk som i ekstrem grad favoriserer å eie bolig. Problemet er de få som ikke klarer å komme seg inn på markedet eller utlendinger som er i Norge for kort tid.

Privatpersoner med ekstra penger velger i stor grad å kjøpe en 2-3-4 bolig fremfor å putte pengene i aksjemarkedet som er vanlig i andre land. Og grunnen er de gode skatteordningene for bolig samt at nordmenn er besatt av bolig, så kjøp og salg av boliger er blitt en erstatning for verdipapirer.

Anonymkode: ffc6b...10b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man slipper å betale skatt når man leier ut hybelen, så det er mer lønnsomt å kjøpe et stort hus med utleiedel enn et lite hus og en utleieleilighet. Siden det er mange økonomiske incentiver i Norge for å eie egen bolig blir det mange flere slike hybler enn i andre land.

Anonymkode: f035c...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...