Gå til innhold

Hvordan endrer man rutiner for barn to år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Dattera mi på to år tuller så med dagduppen. Hun står opp ca halv ni, ni, er selvfølgelig ikke trøtt i 11,12,13 eller 14 tiden, blir grinete i 16 tiden. Det har noen ganger gått fint å holde henne våken til 1930, men i det siste har hun blitt veldig gretten stakkars. Jeg lar henne sove en halv time, men da er hun sint og lei seg lenge etter på. Det blir selvfølgelig vanskelig å legge henne klokka 20. Hun går ikke i bhg. Jeg vil få tilbake rutinene Hvor Hun våkna 0730, og sov klokka 11...men hun vil jo ikke det lenger. Hun vil ikke sove på dagen. Og det hadde jo vært greit, men hun blir jo trøtt på et ubeleilig tidspunkt, og det er jo tortur å bli holdt våken i flere timer når man vil sove..

Hva skal jeg gjøre..?:( 

Anonymkode: ab3e9...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En toåring er på grensen til å kunne avslutte dagsoving. 

At barnet blir surt og grinete en periode er noe vi voksne må tilpasse oss i en overgangsperiode. 

Anonymkode: 0554c...ef1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke «bare» å begynne å stå opp 7.30 sånn at hun blir trøtt tidlig nok til en dupp? Vi merker at vi nærmer oss å droppe duppen i helgene, sliter ikke mini nok ut til at han trenger dupp på samme måte som i barnehagen.

Anonymkode: 01d31...76d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå opp tidligere, og legg henne tidligere. Og ja, det kan bli litt grining, men det må du nesten bare ta. 

Anonymkode: ac9ad...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde kuttet duppen og justerr leggetidene etter henne. Hvis hun sover til 9, bør hun klare å være våken til 19:00. Begynn å legge henne da og gi kvelds mellom 18:00-18:30. Funker hvertfall godt på våre (1&4år). Eldste sluttet med sovingen ved 2 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg henne tidligere! Ha henne våken og legg henne i 18.30-19.00tiden. 

Anonymkode: c5ff1...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vekker henne når det passer familielivet at hun skal stå opp (f.eks klokka 7) og gjennomfører dagen selv om ungen er sur og trøtt. Så legger du henne tidlig nok til at hun får den søvnen hun trenger (f.eks kl. 18.30-19). Om nødvendig legger du henne så tidlig som klokka 18, men ikke la henne sove på dagen. Legg heller inn en rolig hvilestund midt på dagen så hun får en timeout uten å sovne, f.eks kan dere lese bok en halvtime eller se barne-tv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Surriball skrev:

Du vekker henne når det passer familielivet at hun skal stå opp (f.eks klokka 7) og gjennomfører dagen selv om ungen er sur og trøtt. Så legger du henne tidlig nok til at hun får den søvnen hun trenger (f.eks kl. 18.30-19). Om nødvendig legger du henne så tidlig som klokka 18, men ikke la henne sove på dagen. Legg heller inn en rolig hvilestund midt på dagen så hun får en timeout uten å sovne, f.eks kan dere lese bok en halvtime eller se barne-tv. 

Høres fornuftig ut:) jeg er hjemmeværende, så klokka 7 blir i tidligste laget, og hun sover ofte lenger enn 8, så 8 er perfekt:) takk for tips ♡

Anonymkode: ab3e9...8b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...