AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #1 Skrevet 7. januar 2019 Jeg bor i en by der boligprisene har økt. På grunn av helse er jeg uføretrygdet. Har barnebarn i byen, en eldre mor og familie og venner. Problemet er at jeg bor på 30 kvm. og at jeg bor på et sted der det er bakker, og har en uhelbredelig sykdom som fører til svimmelhet. Derfor bør jeg bo et sted der det er flatere terreng. Har prøvd med staver og brodder. Å gå med brodder og staver fører til muskelsmerter og inflammasjon. Å bo på 30 kvm er ikke optimalt for en som er godt voksen og som har barnebarn. Jeg har tenkt å flytte til en to timers togtur unna, med ekstra soverom, jeg kan dele rom med barna når de kommer på besøk. De bruker ellers å være der hver sommer og leie hus for feriene, men det betyr ikke at de vil gjøre det hver sommer. Jeg klarer ikke vintrene mer her jeg bor, og tt-kort er vanskelig å få. Det er så ille ja. Aberet er at jeg ikke vil se barnebarna like ofte, men to ganger i mnd. bør vel være nok? Jeg kan også tilby de flere opplevelser, i den byen jeg har planer om å flytte til. Det største problemet er at jeg ikke kjenner noen der, og jeg er uføretrygdet, men jeg har lett for å komme i kontakt med andre, og vil ikke stresse for å bli kjent. Jeg vil også bli gjeldfri, eller kun litt lån. Hva ville dere gjort? Og hva mener dere som er småbarnsforeldre om en bestemor som flytter? Anonymkode: 6d622...50c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #2 Skrevet 7. januar 2019 Du er voksen og kan gjøre som du vil, du har heller ingen forpliktelser lenger. Men du spør hva jeg hadde gjort. For meg som har barnebarn 2 timer unna fordi de flyttet ikke jeg, så hadde jeg prøvd alt som sto i min makt for å blitt værende. Du tenker sikkert i dag at det ikke er mer enn 2 timer, og at du vil se dem 2 ganger i mnd. Det skal mye til for at det blir slik over tid. Kan du ikke flytte i en annen leilighet der du bor, en leilighet som er større og ligger litt flatere til så du slipper bakker? En annen ting du må tenke på er at når du bor i samme byen har du mulighet til å se dem ofte og ikke så lenge av gangen. Orker du å ha barnebarn og hele familier på besøk i flere dager av gangen? Det er realiteten. Jeg skulle så inderlig ønske at mine bodde nærmere så jeg så dem mye oftere, og ikke så lenge av gangen. Anonymkode: bf089...7f4 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #3 Skrevet 7. januar 2019 Økonomisk er det sikkert lurt, men stor fare for at det blir ganske ensomt. tviler på at du får sett så mye til barnebarna om du flytter, og det er vanskelig å bygge opp nytt nettverk når man er 60 Anonymkode: 517dd...4a5 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #4 Skrevet 7. januar 2019 2 timer er ikke all verden, skjønner ikke hva problemet er. Mannen min pendler til jobb hver dag og bruker 1 time hver vei. Det vil øke din livskvalitet og du vil ha ekstra rom slik at barnebarn kan være på overnatting. Synes det høres flott ut. Anonymkode: a13ea...7f2 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #5 Skrevet 7. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er voksen og kan gjøre som du vil, du har heller ingen forpliktelser lenger. Men du spør hva jeg hadde gjort. For meg som har barnebarn 2 timer unna fordi de flyttet ikke jeg, så hadde jeg prøvd alt som sto i min makt for å blitt værende. Du tenker sikkert i dag at det ikke er mer enn 2 timer, og at du vil se dem 2 ganger i mnd. Det skal mye til for at det blir slik over tid. Kan du ikke flytte i en annen leilighet der du bor, en leilighet som er større og ligger litt flatere til så du slipper bakker? En annen ting du må tenke på er at når du bor i samme byen har du mulighet til å se dem ofte og ikke så lenge av gangen. Orker du å ha barnebarn og hele familier på besøk i flere dager av gangen? Det er realiteten. Jeg skulle så inderlig ønske at mine bodde nærmere så jeg så dem mye oftere, og ikke så lenge av gangen. Anonymkode: bf089...7f4 Jeg fungerer fint sammen med familie noen dager, har vokst opp med det. Har også godt forhold til svigerdatter og - familie. Vet at det skal mye til for at det blir to ganger i måneden, noen ganger kan det bli fire og andre ganger en eller ingen. Vi bor i samme by, men jeg har ikke førerkort på grunn av svimmelhet som er en del av sykdommen, det tar meg tre timer på å reise fra her jeg bor, jeg bruker lengre tid på å gå til nærmeste buss enn en vanlig kvinne på min alder. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Økonomisk er det sikkert lurt, men stor fare for at det blir ganske ensomt. tviler på at du får sett så mye til barnebarna om du flytter, og det er vanskelig å bygge opp nytt nettverk når man er 60 Anonymkode: 517dd...4a5 Jeg tenker ikke på økonomi, men på meg selv og min egen helse. Når jeg har problemer med å gå når det er vinter, vet jeg at jeg vil få et bedre liv hvis jeg kjøper et annet sted. Jeg tror jeg vil klare å bygge opp et nettverk, i alle miljøer på en måte. Jeg jobber litt frivillig, men på vinteren blir jeg isolert her jeg bor. Ts Anonymkode: 6d622...50c 2
Meadow Skrevet 7. januar 2019 #6 Skrevet 7. januar 2019 Jeg synes det høres ut som en fin løsning, som kommer til å ha mye å si for din livskvalitet. 2 timer er ikke langt unna. 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #7 Skrevet 7. januar 2019 To timer er ikke langt nei, men mener du at de skal komme til deg eller omvendt? Jeg bor to timer unna min mor, var der sist på besøk for et år siden. Synes det er altfor langt å kjøre med en liten baby, og forferdelig tungvindt å overnatte med en liten en. Så drar kun på dagsbesøk, og dermed blir det rett og slett ikke tid og ork til fire timer i bil på en dag. Tror ikke min mor så for seg at jeg skulle komme så sjeldent på besøk. Anonymkode: 9aa1e...571 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #8 Skrevet 7. januar 2019 Jeg tror at det blir bra. Du får muligheten til å ha overnatting, bedre økonomi, du blir ikke isolert så hva kan gå galt? Anonymkode: 1dcd4...632 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #9 Skrevet 7. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: To timer er ikke langt nei, men mener du at de skal komme til deg eller omvendt? Jeg bor to timer unna min mor, var der sist på besøk for et år siden. Synes det er altfor langt å kjøre med en liten baby, og forferdelig tungvindt å overnatte med en liten en. Så drar kun på dagsbesøk, og dermed blir det rett og slett ikke tid og ork til fire timer i bil på en dag. Tror ikke min mor så for seg at jeg skulle komme så sjeldent på besøk. Anonymkode: 9aa1e...571 Seriøst? Så trist for alle parter. Man må faktisk gå på akkord med egne behov noen ganger for å opprettholde familiebånd. Anonymkode: 1dcd4...632 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #10 Skrevet 7. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2 timer er ikke all verden, skjønner ikke hva problemet er. Mannen min pendler til jobb hver dag og bruker 1 time hver vei. Det vil øke din livskvalitet og du vil ha ekstra rom slik at barnebarn kan være på overnatting. Synes det høres flott ut. Anonymkode: a13ea...7f2 Det er det jeg også tenker på. Er det en planleggingsdag kan jeg stå opp tidlig eller komme kvelden før, også ved sykdom. Tror ikke barnebarna vil være ekstra mye på overnatting. Men sammen med foreldrene, jeg sover med barna og foreldrene får mitt rom. Med to soverom er det ikke vanskelig. Det vil øke min livskvalitet å slippe å gå i bratte bakker når bruker enormt mye energi på det. For det gjør jeg, og får angst som en tung sky over hodet. Det er en egoistisk tanke, men det er min tanke. Det er også min mor, som er oppe i årene, men hun klarer seg bra. Hun kan flytte etter. Det er ikke jeg som må bli her. Det er deprimerende å bli sittende inne. Det er vel ikke meningen at bestemødre skal lenke seg til barnebarna, hvis de vil slite mer fysisk på grunn av bostedet. Ts Anonymkode: 6d622...50c 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #11 Skrevet 7. januar 2019 Det virker som du har bestemt deg for at dette er best for deg - da ville jeg bare satt i gang, og luftet tankene for familien! Det er jo hva de mener som teller, ikke vi her inne. Og forhåpentligvis er de støttende - de vil sikkert at du skal få en bedre hverdag. Da kan du også høre hva de synes om å komme på besøk i blant, om de synes det er langt og tungvint eller om de tror det går fint. Anonymkode: 84a2f...9c9 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #12 Skrevet 7. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: To timer er ikke langt nei, men mener du at de skal komme til deg eller omvendt? Jeg bor to timer unna min mor, var der sist på besøk for et år siden. Synes det er altfor langt å kjøre med en liten baby, og forferdelig tungvindt å overnatte med en liten en. Så drar kun på dagsbesøk, og dermed blir det rett og slett ikke tid og ork til fire timer i bil på en dag. Tror ikke min mor så for seg at jeg skulle komme så sjeldent på besøk. Anonymkode: 9aa1e...571 Begge deler, men jeg helst de fleste gangene. Vet hva infrastruktur betyr når man har barn. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at det blir bra. Du får muligheten til å ha overnatting, bedre økonomi, du blir ikke isolert så hva kan gå galt? Anonymkode: 1dcd4...632 Alle kan bli isolert, men dette er en by jeg har et godt inntrykk av. Det største faremomentet er å møte byens Don Juan. Ts Anonymkode: 6d622...50c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #13 Skrevet 7. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det virker som du har bestemt deg for at dette er best for deg - da ville jeg bare satt i gang, og luftet tankene for familien! Det er jo hva de mener som teller, ikke vi her inne. Og forhåpentligvis er de støttende - de vil sikkert at du skal få en bedre hverdag. Da kan du også høre hva de synes om å komme på besøk i blant, om de synes det er langt og tungvint eller om de tror det går fint. Anonymkode: 84a2f...9c9 Jeg har luftet tanken, har ikke fått fordømmelser. Ts Anonymkode: 6d622...50c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #14 Skrevet 7. januar 2019 Mine foreldre flyttet til Kanariøyene da de ble pensjonister, de flyttet hovedsaklig p.g.a helse og økonomi men de ville også nyte alderdommen som de ønsket. Nå var de blitt gamle og ønsket å leve litt for seg selv, de hadde tross alt brukt hele sitt voksne liv på å stille opp for barn og barnebarn så de følte det var deres tur til å nyte livet. Avstanden er ikke et problem, det er bare 5-6 timer med fly som er det samme man bruker om man skal ta toget fra Trondheim til Oslo. Barnebarna synes det er eksotisk og stor stas når de besøker besteforeldrene. Anonymkode: cffe5...6ad 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #15 Skrevet 7. januar 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det jeg også tenker på. Er det en planleggingsdag kan jeg stå opp tidlig eller komme kvelden før, også ved sykdom. Tror ikke barnebarna vil være ekstra mye på overnatting. Men sammen med foreldrene, jeg sover med barna og foreldrene får mitt rom. Med to soverom er det ikke vanskelig. Det vil øke min livskvalitet å slippe å gå i bratte bakker når bruker enormt mye energi på det. For det gjør jeg, og får angst som en tung sky over hodet. Det er en egoistisk tanke, men det er min tanke. Det er også min mor, som er oppe i årene, men hun klarer seg bra. Hun kan flytte etter. Det er ikke jeg som må bli her. Det er deprimerende å bli sittende inne. Det er vel ikke meningen at bestemødre skal lenke seg til barnebarna, hvis de vil slite mer fysisk på grunn av bostedet. Ts Anonymkode: 6d622...50c Jeg forstår ikke hvorfor du i det hele tatt skriver om dette her inne. Du har bestemt deg for at du vil flytte, og går i forsvar så fort noen prøver å si noe annet enn det du vil høre. Når du spør hva andre vil gjøre må du også tåle å høre deres mening. Dette innlegget skrev du tydeligvis fordi du ønsket kun positive tilbakemeldinger på avgjørelsen din. Jeg tror du vil oppleve mye mindre kontakt med familie hvis du flytter. Det bør ikke komme som en overraskelse på deg. Det er lett å tenke nå at det ikke blir slik, men 2 timer en vei er såpass langt at besøkene vil bli færre. Og hva med den egen mor? Du har ikke bil og kjører ikke selv, hvordan skal du få sett henne da? Og det at hun klarer seg selv nå kan forandre seg fort. Hvordan har du tenkt å løse det da? Og det kan da ikke være at hver eneste leilighet der du bor, er i en bakke du ikke klarer å gå i? Det er jo lite logisk. Det må da finnes steder i nærheten du kan bo som har det du leter etter. Når dette er sagt, så har du ikke små barn å ta hensyn til, du kan gjøre akkurat som du vil. Og hvis du mener at du vil få det mye bedre på et nytt sted såpass langt unna familie så er det faktisk et valg du har. Ingen kan kreve at du blir der du er for dem. Men jeg hadde ikke gjort det, og det var faktisk det du spurte om. Anonymkode: bf089...7f4 1
Majott Skrevet 7. januar 2019 #16 Skrevet 7. januar 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: To timer er ikke langt nei, men mener du at de skal komme til deg eller omvendt? Jeg bor to timer unna min mor, var der sist på besøk for et år siden. Synes det er altfor langt å kjøre med en liten baby, og forferdelig tungvindt å overnatte med en liten en. Så drar kun på dagsbesøk, og dermed blir det rett og slett ikke tid og ork til fire timer i bil på en dag. Tror ikke min mor så for seg at jeg skulle komme så sjeldent på besøk. Anonymkode: 9aa1e...571 Et år siden, faktisk? Fordi det er langt å kjøre og tungvint å overnatte? Jaja! Du legger ikke mye i å opprettholde bånd med din mor! Datteren min bor langt unna sin fars familie, men hun tar fly 3-4 ganger i året, med to småbarn for å være der i flere dager. Ja, det er upraktisk for henne, men hun gjør det fordi hennes bestemor ikke klarer å reise. 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #17 Skrevet 7. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: To timer er ikke langt nei, men mener du at de skal komme til deg eller omvendt? Jeg bor to timer unna min mor, var der sist på besøk for et år siden. Synes det er altfor langt å kjøre med en liten baby, og forferdelig tungvindt å overnatte med en liten en. Så drar kun på dagsbesøk, og dermed blir det rett og slett ikke tid og ork til fire timer i bil på en dag. Tror ikke min mor så for seg at jeg skulle komme så sjeldent på besøk. Anonymkode: 9aa1e...571 Wow, du hadde kanskje ikke foreldre som var greie med deg som barn? Forstår ikke at det er vanskelig å overnatte et sted med en liten baby, baby er fornøyd så lenge du og puppen er der den. Og når du har lappen og bil så er ikke to timer mye å kjøre. Noen leter etter unnskyldninger for å slippe... Anonymkode: 855ed...eba 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #18 Skrevet 7. januar 2019 To timer er jo kjempelangt! Anonymkode: 517dd...4a5 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #19 Skrevet 7. januar 2019 Hva med å flytte utenlands til et varmere sted med gode flyforbindelser og lave boligutgifter? Anonymkode: 517dd...4a5 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #20 Skrevet 7. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: To timer er ikke langt nei, men mener du at de skal komme til deg eller omvendt? Jeg bor to timer unna min mor, var der sist på besøk for et år siden. Synes det er altfor langt å kjøre med en liten baby, og forferdelig tungvindt å overnatte med en liten en. Så drar kun på dagsbesøk, og dermed blir det rett og slett ikke tid og ork til fire timer i bil på en dag. Tror ikke min mor så for seg at jeg skulle komme så sjeldent på besøk. Anonymkode: 9aa1e...571 Hva er så forfedelig tungvindt med overnatting?? Anonymkode: 131c8...6c9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå