Gå til innhold

Bedre mor 2019


janeikanskje

Anbefalte innlegg

Det er mitt nyttårsforsett. Bare så det er helt klart: jeg er ikke en dårlig mor. Jeg er nok snarere en helt gjennomsnittlig, sliten småbarnsmor, med et ganske standard familieliv.

Å bli en bedre mor handler for meg i første omgang om å ta grep for at jeg selv har det bedre, fordi jeg merker at det er når jeg selv er trøtt og lei at jeg får mindre tålmodighet med ungene. Dessuten vet jeg, selv om det gjør vondt å innrømme det, at jeg er for mye på telefonen. Derfor: mindre telefontid generelt, ingen telefon mellom barnehageslutt og barnas leggetid. Jeg vil også bli flinkere til å faktisk ta meg tid til å leke sammen med barna - ikke bare la dem leke med hverandre eller på egen hånd. Jeg gjør det altfor sjeldent, men når jeg gjør det så koser vi oss skikkelig. Mer av det. Og så vil jeg bli mer konsekvent. Det hører litt sammen med "mindre sliten", fordi det er når jeg er sliten og lei at jeg har lettere for å gi etter. Og da blir jo barna forvirra, da, når det er veldig tilfeldig hva som er lov og ikke lov, for eksempel. Til slutt vil jeg bli en bedre partner, som tar mer hensyn til at også den andre forelderen er sliten og trøtt og lei, og som klarer å ikke la det gå utover ham på dårlige dager. Det er selvfølgelig alfa omega for et velfungerende familieliv, det også.

Noen flere som har lignende tanker og mål? Det hadde vært fint å kunne bruke en tråd som denne til å oppmuntre hverandre og få tips til en enda bedre familiehverdag.

🙂

Endret av janeikanskje
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også tenkt jeg burde bli bedre, ta noen grep. Lett for å bare bli med tanken, så jeg kan prøve å bli med i tråden. Er lett å tenke at nå vil jeg bli bedre, men hva konkret man skal gjøre for det er ikke alltid enkelt synes jeg. Jeg merker også som deg TS at det er når jeg er sliten og lei at jeg har mindre tålmodighet, og lettere for å gi etter, og lettere for å heve stemmen unødvendig. Egentlig har jeg tenkt at jeg skal gjøre mer ting jeg liker, for det er en av tingene som har gjort at jeg har mistet humøret litt. Alltid latt barnets behov og langt mer enn det, gå foran meg. Er som jeg trenger å finne litt meg selv igjen for å komme i en slags balanse. Og jeg ønkser å være mer tilstede når jeg er tilstede. OG det med å legge mobilen vekk etter henting til etter legging skal jeg faktisk innføre fra idag! Takk for konkret tips. Håper flere blir med her.

Anonymkode: b961f...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...