Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt opp jobben min, og starter i ny jobb 1.april. Før den tid skal jeg ta ut 10 dager ferie, men har da 20 dager til gode i tillegg, pluss noen dager avspasering... 

Hva lønner seg for meg? Feriepenger fra 2018 blir utbetalt som normalt i sommer, og jeg har krav på 3 uker (ubetalt)ferie i sommer uansett fra ny arbeidsgiver... 

Anonymkode: 528f4...3bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lønner seg og lønner seg. Med mindre du har annen betalt aktivitet i tidsrommet du vurderer mer ferie, så lønner det seg jo å ta det, eventuelt å få betalt for det du ikke har tatt ut. Du har jo allerede blitt trukket for (og dermed i realiteten betalt for) de resterende ferieukene, så det er lurt å bruke dem til noe: Enten ferie eller at du får refundert de ukene du ikke har fått brukt. 

Anonymkode: 74e8b...1e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg vel sjelden? Feriepengene får du utbetalt og kan bruke dem når du må ta ubetalt ferie i neste jobb? Evt overføres ferien hvis du jobber i staten.

Anonymkode: e1af9...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene for 2018 blir jo det samme uansett, og påvirkes ikke uansett hva du velger.

Jeg antar at du har fast månedslønn og at feriedagene blir trekt i juli? 
Hvis du ikke jobber de 20 dagene, får du bare den vanlige månedslønnen. Dersom du jobber de 20 dagene, får du tilbakebetalt det du allerede har blitt trukket for feriedagene, i tillegg til vanlig månedslønn.

Så om det lønner seg eller ikke, kommer jo an på om du verdsetter penger eller fritid mest.

Da jeg sluttet i min forrige jobb, hadde jeg ikke noen ny jobb å gå til. Jeg valgte å ikke ta ut feriedagene jeg hadde til gode, og fikk det heller utbetalt da jeg sluttet. Jeg visste at jeg kom til å få mer en nok fritid, men alt for lite penger fremover

Anonymkode: dc496...5a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men feriepengene mine er opptjent i fjor. Kan ta ferien utbetalt men tror det 1uke(5dager)=3,75 dager eller noe sånt utbetalt... ellers så er det på den femte ferieuken... jobber ikke i staten..

ts

AnonymBruker
Skrevet

Sånn til informasjon: alle feriepengene du har tjent opp, både for 2018 og 2019 hos nåværende arbeidsgiver skal utbetales sammen med siste lønn. Det står i ferieloven og kan ikke fravikes. 

Men om det lønner seg... vel, du har like mange feriedager i løpet av året uansett. 

Anonymkode: f2144...8c7

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men feriepengene mine er opptjent i fjor. Kan ta ferien utbetalt men tror det 1uke(5dager)=3,75 dager eller noe sånt utbetalt... ellers så er det på den femte ferieuken... jobber ikke i staten..

ts

Feriepengene dine er opptjent ja, men ferien er ikke betalt. Feriepengene skal dekke manglende lønn i ferien.  Normalt får man feriepenger i juni, samtidig som juni-lønna trekkes. Enkelte steder får du både lønn + feriepenger i juni, men da trekkes du i lønn den mnd du tar ut ferien din i. 

Så om du tar 20 dager ferie i februar, så trekkes du 20 dager i lønn, men du får utbetalt feriepenger. Og hvis du veit du skal ha tre uker ferie i sommer, så bør jo disse feriepengene spares til det.

Tar du ingen ferie hos din nåværende arbeidsgiver, får du vanlige månedslønninger i oppsigelsestiden, og feriepengene du har spart deg opp kommer i tillegg. Avspasering derimot, bør du ta ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Dette skjønte jeg ikke helt. Ja, feriepengene dine ble opptjent i fjor. Det er derfor feriepengene som du kommer til å få utbetalt, ikke påvirkes av hva du velger nå. Det er en fast sum som ligger klar og venter på deg.

Mener du at dersom du jobber 5 dager (av de 20 feriedagene du har), så får du bare lønn for 3,75 av dem? Det kan ikke stemme. Du ble trekt i lønna i fjor, altså du fikk rett og slett ikke betalt for 20 av dagene du jobbet i fjor, du jobbet gratis. Til gjengjeld så får du rett til å ta fri 20 dager i år uten å miste månedslønna di. Det går opp i opp. De fridagene du har rett til nå, jobbet du egentlig inn i fjor, på samme måte som avspaseringstimer.

Derfor; hvis du ikke benytter deg av retten til å ta fri, så skal du på en måte få utbetalt lønna for de dagene du jobbet i fjor. Og det skal være ordinær, full lønn, ikke redusert lønn. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjønte jeg ikke helt. Ja, feriepengene dine ble opptjent i fjor. Det er derfor feriepengene som du kommer til å få utbetalt, ikke påvirkes av hva du velger nå. Det er en fast sum som ligger klar og venter på deg.

Mener du at dersom du jobber 5 dager (av de 20 feriedagene du har), så får du bare lønn for 3,75 av dem? Det kan ikke stemme. Du ble trekt i lønna i fjor, altså du fikk rett og slett ikke betalt for 20 av dagene du jobbet i fjor, du jobbet gratis. Til gjengjeld så får du rett til å ta fri 20 dager i år uten å miste månedslønna di. Det går opp i opp. De fridagene du har rett til nå, jobbet du egentlig inn i fjor, på samme måte som avspaseringstimer.

Derfor; hvis du ikke benytter deg av retten til å ta fri, så skal du på en måte få utbetalt lønna for de dagene du jobbet i fjor. Og det skal være ordinær, full lønn, ikke redusert lønn. 

Godt poeng. Takk.

håper jeg får disse tre måneders opptjente feriepenger (til neste år) utbetalt neste år så jeg slipper skatt. Kan vel avtales med arbeidsgiver å få de utbetalt til «vanlig» til dersom de ser ok..?

ts

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, lalaB skrev:

Så om du tar 20 dager ferie i februar, så trekkes du 20 dager i lønn, men du får utbetalt feriepenger. Og hvis du veit du skal ha tre uker ferie i sommer, så bør jo disse feriepengene spares til det.

Tar du ingen ferie hos din nåværende arbeidsgiver, får du vanlige månedslønninger i oppsigelsestiden, og feriepengene du har spart deg opp kommer i tillegg. Avspasering derimot, bør du ta ut.

Dette kommer jo an på praksisen hos TS sitt firma. Som du skriver så trekkes de fleste i lønn i juni, og dette trekket utgjør egentlig de feriedagene man har rett på. (Man kan faktisk be om å bli trekt færre dager i juni, hvis man ikke ønsker å ta ut all ferien uansett) 

Feriepenger utbetales normalt om sommeren, uavhengig av når man faktisk tar ut ferie. Man kan altså fint ta ut ferie i februar, men få feriepenger i juni. TS derimot, siden hun skal slutte, skal få utbetalt både feriepenger for 2018, og de feriepengene hun har opptjent for 2019 når hun slutter.

De 20 dagene har hun jo allerede blitt trukket for, slik jeg har forstått det. Ergo skal hun ikke trekkes for dem på nytt hvis hun tar dem i ut i februar. Hun får vanlig månedslønn hele oppsigelsestiden uansett. Spørsmålet er egentlig om hun vil jobbe 20 dager for å få mer lønn, eller om hun vil ta fri i 20 dager og "ta til takke" med vanlig månedlønn.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer jo an på praksisen hos TS sitt firma. Som du skriver så trekkes de fleste i lønn i juni, og dette trekket utgjør egentlig de feriedagene man har rett på. (Man kan faktisk be om å bli trekt færre dager i juni, hvis man ikke ønsker å ta ut all ferien uansett) 

Feriepenger utbetales normalt om sommeren, uavhengig av når man faktisk tar ut ferie. Man kan altså fint ta ut ferie i februar, men få feriepenger i juni. TS derimot, siden hun skal slutte, skal få utbetalt både feriepenger for 2018, og de feriepengene hun har opptjent for 2019 når hun slutter.

De 20 dagene har hun jo allerede blitt trukket for, slik jeg har forstått det. Ergo skal hun ikke trekkes for dem på nytt hvis hun tar dem i ut i februar. Hun får vanlig månedslønn hele oppsigelsestiden uansett. Spørsmålet er egentlig om hun vil jobbe 20 dager for å få mer lønn, eller om hun vil ta fri i 20 dager og "ta til takke" med vanlig månedlønn.

Dette er feil. Dagene er opptjent i fjor. Når du avvikler ferie i år så trekkes du i lønn og får feriepenger i stedet. De fleste arbeidsgivere praktiserer dette ved å bare betale feriepenger i juni, samt trekke fra de dagene som ikke dekkes av en månedslønn 2-4 dager alt ettersom), og man får da ikke ordinær lønn i juni. Om man tar ferie i oppsigelsestiden så vil dette trekket sannsynligvis skje da og ikke i juni. 

Pengemessig så vil det ikke lønne seg å ta ut ferie nå kontra seinere, det har ingenting og si når du tar ferien. Du har også ikke krav på full ferie i ny jobb dersom du allerede har avvikla ferie i gammel jobb, du kan bare kreve det som er hjemlet i ferieloven totalt. Dette vet jeg fordi jeg skifta jobb i fjor. Det er ikke sikkert din nye arbeidsgiver spør deg om du har avviklet ferie før du starter, min gjorde ikke det, men det kan skje. Jeg benyttet anledningen til å ta ut noen ekstra ferieuker i fjor fordi jeg fikk tatt noe i oppsigelsestid, men de siste ukene var da ubetalt siden feriepenger bare dekker lovpålagt ferie. Pluss min nye arbeidsgiver lot meg ta ut det jeg ville uten å spørre hva jeg hadde gjort tidligere. 

Anonymkode: 5df5c...e9b

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser nå at jeg kanskje misforsto ts sitt innlegg. Hvis disse 20 dagene er ferie som hun har til gode fra i fjor, altså at hun ble trekt i juni 2018 og ikke tok disse dagene ferie i løpet av 2018, så blir de jo noe litt annet. Jeg trodde hun skulle bruke 20 dager ferie for i år (2019), for å "bruke opp" retten hun har til ferie. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg har 4feriedager overført fra 2018. Jeg har 25 feriedager i år, inkludert den femte ferieuken. Jeg skal ta ut 10 dager i februar, og starter hos ny arbeidsgiver 1.april. 

Den femte ferieuken blir jeg «automatisk» trukket for på julilønna, hvor ei uke=3,75 (eller noe deromkring). Ergo jeg har opptjent ferie, etter februarferien= 19 dager. 

Godt poeng over her, at jeg fort kan «bruke» opp retten min til ferie. Mulig jeg bare kjører halvt om halvt, tar ei ukes tid ferie mellom jobber, og får resten utbetalt... pluss avspasering ca 5 dager... 

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt å ta ferie eller jobbe i sommer? Hvis du tenker å ta ferie i sommer  bør du ikke ta ut ferie nå. 

Vær også klar over at du vil få mindre feriepenger neste år, siden du får utbetalt feriepengene for de første tre månedene av 2019 når du slutter. Det lønner seg å spare dem til neste år.

Anonymkode: 48487...f67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...