Gå til innhold

Et helvete å få dem av gårde til faren sin- men jeg tror ikke nødvendigvis de mistrives der

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble litt inspirert av en annen tråd her. Barna mine slår seg helt vrange når jeg skal kjøre dem til faren for samvær annenhver helg. Om jeg er heldig så er det full baluba fordi de heller skulle ønske å være "hjemme", de vil besøke venner osv. Eller så blir det styr fordi de ikke liker å dra et annet sted annenhver helg, de liker ikke å pakke osv, og synes det er stress. 

Jeg pleier å si at dette kan vi ikke gjøre noe med, det er slik det er og pappa vil gjerne se dere. Men det blir et helvetes styr annenhver fredag (og kvelden før). Det er ikke på samme måte når vi drar på hyttetur o.l. selv om det er det samme vi pakker da og vi pakker/drar på samme tider.

Jeg forbereder dem noen dager før, sier at de kan legge frem ting de vil ha med og at jeg kan vaske det som må være klart. Far har ikke fullt sett med klær hjemme hos seg, og det er 1,5 timer å kjøre dit.

Tips til hvordan å få dette til på en mer hyggelig måte?

Anonymkode: 3c745...0cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje far kan ha flere klær hjemme hos seg, så slipper dere styret med å pakke hvertfall. Hvis far har flere klær og toalettsaker hos seg så er det jo ingenting dere trenger å pakke. Bortsett fra eventuelle leker/spill barna ønsker å ha med. Hvis barna har flere ting der, så vil de kanskje føle seg mer hjemme der og ikke at de bare er på besøk annenhver helg.

Anonymkode: d05cd...011

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva om far kommer og henter dem hos deg isteden?

Anonymkode: 31b1f...ccd

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke det er så mye å gjøre med det, annet enn å fortsette å forberede dem på forhånd og la det "gå seg til". Har alltid tenkt at jeg ville blitt stresset og mislike det noe helt forferdelig dersom jeg hadde hatt skilte foreldre og måtte reise bort annen hver helg eller skifte bosted hver uke da jeg var liten. Høres ut som at ungene dine er av samme typen som jeg var. De er sannsynligvis bare typene som liker å "være i fred" og ikke begeistret for påtvungne forandringer i tilværelsen. Hyttetur blir noe annet, det er sannsynligvis noe lystbetont som de ikke føler de "må" gjøre.

Men de overlever nok helt sikkert :) 

AnonymBruker
Skrevet
På 7.1.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev:

Kanskje far kan ha flere klær hjemme hos seg, så slipper dere styret med å pakke hvertfall. Hvis far har flere klær og toalettsaker hos seg så er det jo ingenting dere trenger å pakke. Bortsett fra eventuelle leker/spill barna ønsker å ha med. Hvis barna har flere ting der, så vil de kanskje føle seg mer hjemme der og ikke at de bare er på besøk annenhver helg.

Anonymkode: d05cd...011

De har litt klær og leker der. Men han krever at jeg betaler for det, og jeg har ikke så god råd. Og når jeg kjøper noe nytt så vil de gjerne ha det med hjem igjen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.1.2019 den 14.38, AnonymBruker skrev:

Hva om far kommer og henter dem hos deg isteden?

Anonymkode: 31b1f...ccd

Ja det hadde vært fint. Men jeg må både levere og hente for ellers blir det sjeldent samvær

AnonymBruker
Skrevet
På 7.1.2019 den 14.39, ti10 skrev:

Tror ikke det er så mye å gjøre med det, annet enn å fortsette å forberede dem på forhånd og la det "gå seg til". Har alltid tenkt at jeg ville blitt stresset og mislike det noe helt forferdelig dersom jeg hadde hatt skilte foreldre og måtte reise bort annen hver helg eller skifte bosted hver uke da jeg var liten. Høres ut som at ungene dine er av samme typen som jeg var. De er sannsynligvis bare typene som liker å "være i fred" og ikke begeistret for påtvungne forandringer i tilværelsen. Hyttetur blir noe annet, det er sannsynligvis noe lystbetont som de ikke føler de "må" gjøre.

Men de overlever nok helt sikkert :) 

Jeg forstår det veldig godt. Men det har vært slik i tre år, og det blir bare verre. De blir eldre og er mer sammen med venner. Og hos far har de ikke venner. 

Vil jo at det skal fungere, men det blir så mye styr. Men når jeg henter dem så har de alltid hatt det gøy, funnet på masse ting osv. Så jeg tror jo at de egentlig liker å være der. Han er mye flinkere til å ta dem med på ting enn jeg er. (Er selvsagt litt lettere når han slipper alt hverdagsstress, men likevel)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har litt klær og leker der. Men han krever at jeg betaler for det, og jeg har ikke så god råd. Og når jeg kjøper noe nytt så vil de gjerne ha det med hjem igjen. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det hadde vært fint. Men jeg må både levere og hente for ellers blir det sjeldent samvær

Høres ikke som en veldig engasjert og interressert far da... kanskje ungene føler på det? At det ikke er så nøye for han om de kommer,så de kan like gjerne være hjemme hos deg og treffe venner?

Hvor gamle er de? Har du prøvd å sette deg ned og virkelig prate med dem om hva som skjer?

Anonymkode: 3bbf8...62c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke som en veldig engasjert og interressert far da... kanskje ungene føler på det? At det ikke er så nøye for han om de kommer,så de kan like gjerne være hjemme hos deg og treffe venner?

Hvor gamle er de? Har du prøvd å sette deg ned og virkelig prate med dem om hva som skjer?

Anonymkode: 3bbf8...62c

Han er ganske engasjert, som sagt, han tar de alltid med på spennende ting som svømmehall, lekeland osv. Han har heller ikke så god råd, og har lest seg opp på at han ikke skal betale noe ekstra for klær og utstyr siden han betaler bidrag. (Som ikke er så voldsomt mye egentlig). Og han mener at jeg må kjøre for ellers blir det en uforholdsmessig belastning på ham. Veien vi kjører har mye bompenger. 

De er 7-14 år. Har snakket med dem ja. Når det er noen dager til de skal dra dit så er de negative. Når de nettopp har vært der så er de positive. Tror bare det er veldig annerledes når de er hos ham. Han tar de med på alt mulig, men det blir liksom bare med ham, ikke så rart når han ser dem så sjelden. Når de er her så er de stort sett med venner, det blir lekser og alt det der. Når de er her i helgen kan jeg kanskje ta dem med på noen ting men stort sett så drar de til venner eller har besøk her. 

AnonymBruker
Skrevet
På 7.1.2019 den 14.39, ti10 skrev:

Hyttetur blir noe annet, det er sannsynligvis noe lystbetont som de ikke føler de "må" gjøre.

Jo egentlig er det jo påtvunget fordi det er jeg som bestemmer om vi skal dit eller ikke. Men de klager aldri på det, jeg skjønner at de synes det er gøy å være der. Men det er en enda lenger kjøretur enn til far og vi drar dit ca en helg annenhver måned og blir der lenger i ferier. Siden det ikke er så ofte er det kanskje derfor de ikke synes det er noe problem?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ganske engasjert, som sagt, han tar de alltid med på spennende ting som svømmehall, lekeland osv. Han har heller ikke så god råd, og har lest seg opp på at han ikke skal betale noe ekstra for klær og utstyr siden han betaler bidrag. (Som ikke er så voldsomt mye egentlig). Og han mener at jeg må kjøre for ellers blir det en uforholdsmessig belastning på ham. Veien vi kjører har mye bompenger. 

De er 7-14 år. Har snakket med dem ja. Når det er noen dager til de skal dra dit så er de negative. Når de nettopp har vært der så er de positive. Tror bare det er veldig annerledes når de er hos ham. Han tar de med på alt mulig, men det blir liksom bare med ham, ikke så rart når han ser dem så sjelden. Når de er her så er de stort sett med venner, det blir lekser og alt det der. Når de er her i helgen kan jeg kanskje ta dem med på noen ting men stort sett så drar de til venner eller har besøk her. 

Jeg ser hva du skriver om at ungene i prinsippet trives når de er der, men når det gjelder det uthevede så bør du og lese deg opp. Der ikke annet er avtalt er det faktisk samværsforelders ANSVAR å hente/bringe barna. Kostnadene (som bompenger) skal deles mellom foreldrene, mener etter bidragsbrøken. Du har dermed krav på at han dekker en del at utgiftene for transport. Kanskje hvis du viser til dette og begynner å kreve at han bidrar, så blir han mer villig til å hente dem, så kan du hente ved retur. Da blir belastningen lik på dere begge, nå er det jo kun du som har alle belastningene (alt i hverdagen + motivering til samvær + kjøring).

På generelt grunnlag mener jeg også at barn skal høres - om enn ikke alltid få viljen sin - inklusive i saker som gjelder samvær. Jo større barna blir, jo mer skal deres mening hensyntas. Det bør du også ta med i betraktningen framover, det er ikke sikkert at livskvaliteten for noen, verken deg eller barna, øker ved at det både er mye motivering som må til i forkant og hele logistikken som du må ta.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi dette hadde jeg ikke godtatt. Vil han ikke hente og levere så er han jo ikke interessert i samvær. Hvorfor i all verden orket du å være gratis taxi for han ? Skjønner at du sikkert trenger barnefri men høres ut som du er den eneste som er interessert i dette samværet.  Verken barna eller far bryr seg halvparten av hva du gjør. 

Anonymkode: c16d6...c41

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så,han er egentlig ikke så interessert i samvær?

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen når jeg var annen hver helg hos min far. Når jeg da var mindre så var det flere ganger jeg blånekta å gå der, og gråt osv. Det var jo ikke fordi jeg misstrivdes, men fordi jeg syntes det var kjedelig der, og jeg hadde ingen å være med. Alle vennene mine bodde jo i nærheten av mamma.  
Men når naboen deres fikk seg hest(som jeg alltid har vært interessert i) og jeg fikk låne denne når jeg ville, så gikk det litt bedre. Da hadde jeg hvertfall noe kjekt å gjøre :) 

Anonymkode: 5a3b7...fc1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...