Gå til innhold

10-åring som vil endre samværsordning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier, 10 år gammel gutt med «gode» argumenter for å bo bare hos meg. Vil besøke den andre forelderen, men ikke overnatte der. 

I det andre hjemmet er det helt andre forhold enn hos oss, mye som er litt «på halv åtte», både kosthold og rutiner ellers, men ikke alvorlige ting. Bare nok til at tiåringen synes det er slitsomt og litt «utrygt». Har frem til nå vært hos den andre forelderen annenhver torsdag til mandag. Det er jeg som følger opp alt av daglige/faste aktiviteter, avtaler, møter, utstyr  som skal være med osv. 

Hvordan håndtere dette på en god måte? Har lovet gutten at jeg skal «gjøre noe», men vet ikke hva. Det har vært en utfordring for gutten lenge, nå er det et problem. Utfrdringene har ikke vært nevnt for den andre forelderen enda fordi det er grunn til å tro at det vil bli brukt mot gutten, og at det da blir guttens ansvar å ta hensyn til denne forelderens følelser rundt temaet. Han har alltid vært svært knyttet til meg, så problemstillingen er ikke ny, jeg har brukt enormt med tid og krefter på å motivere til samvær over mange år. Det som er nytt er kravet om endring fra gutten selv.

Tips eller råd?

Anonymkode: 06944...bc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville snakket med familievernkontoret. Det er mest ryddig. Kan evt du og den andre forelderen snakke sammen om det? 

• Liker 6
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det andre hjemmet er det helt andre forhold enn hos oss, mye som er litt «på halv åtte», både kosthold og rutiner ellers, men ikke alvorlige ting. Bare nok til at tiåringen synes det er slitsomt og litt «utrygt».

Er dette noe du kan snakke med den andre forelderen om? Det er svært viktig at en tiåring føler seg trygg hos begge foreldrene og jeg synes heller dere skal prøve å løse dette sånn at ungen føler seg trygg hos dere begge, før dere tenker på ny samværsordning. 

Tror jeg ville prøvd å få til et møte, gjerne med familievernkontoret. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vegrer meg for å ta det opp alene fordi det vil bli tatt opp med barnet på en konfronterende måte i etterkant.. 

Tenker å kontakte familievernkontoret, kanskje barnet og den andre forelderen og en rådgiver kan møtes uten meg? Jeg er nok god støtte for barnet, men er redd jeg provoserer den andre forelderen, og at det gjør ting verre..

AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på at barnet ditt ikke får en "utrygg" rolle i dette. Synes det er utrolig stort av en 10åring å faktisk være "illojal" mot en av foreldrene - det er det ikke mange som klarer. Så håper barnet får skryt for dette!

Anbefaler absolutt et møte med nøytral part - men vær snill å vær der for barnet ditt. Om ikke du, så la barnet få prate med en nøytral person/familievernkontorperson alene først, så de blir litt kjent. Selv om den andre forelderen helt sikkert har forståelse, er det vondt å høre det av sitt 10 år gamle barn.

Anonymkode: 4da5b...fa8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vegrer meg for å ta det opp alene fordi det vil bli tatt opp med barnet på en konfronterende måte i etterkant.. 

Tenker å kontakte familievernkontoret, kanskje barnet og den andre forelderen og en rådgiver kan møtes uten meg? Jeg er nok god støtte for barnet, men er redd jeg provoserer den andre forelderen, og at det gjør ting verre..

Jeg synes at for at barnet ikke skal bli påvirket av foreldrene følelser rundt dette, så hadde det vært lurt om barnet og rådgiver pratet sammen uten dere foreldre tilstede. Barn er svært lojale mot foreldrene sine og vil ikke skuffe dem, så jeg tenker at dette hadde vært lurt for 10 åringen. Så kan dere foreldre møte rådgiver hver for dere og evt alle tre sammen til slutt for en løsning på dette. Prøv å få til alt dette på en dag, så det ikke blir noe kluss, med tanke på foreldren som ikke kan oppføre seg..

Anonymkode: ac29a...027

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Dævendøtte skrev:

Er dette noe du kan snakke med den andre forelderen om? Det er svært viktig at en tiåring føler seg trygg hos begge foreldrene og jeg synes heller dere skal prøve å løse dette sånn at ungen føler seg trygg hos dere begge, før dere tenker på ny samværsordning. 

Tror jeg ville prøvd å få til et møte, gjerne med familievernkontoret. 

Ja, jeg ønsker heller ikke en ny samværsordning, jeg ønsker aller helst at barnet skal trives bedre hos den andre. 

Dette både for min egen del, men ikke minst fordi det å ha en trygg og god relasjon til begge foreldre er viktig både i dag og i fremtiden for barnet mitt. 

Likevel hjelper det ikke hvor sterkt mitt (og barnets) ønske om endring hos den andre er, når her ligger en historikk som ikke tilsier at noe vil endres.

Utgangspunktet mitt er i første omgang å få formidlet til den andre hva barnet ønsker seg når det er der, uten at det skal føles som angrep eller kritikk. But how?

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at for at barnet ikke skal bli påvirket av foreldrene følelser rundt dette, så hadde det vært lurt om barnet og rådgiver pratet sammen uten dere foreldre tilstede. Barn er svært lojale mot foreldrene sine og vil ikke skuffe dem, så jeg tenker at dette hadde vært lurt for 10 åringen. Så kan dere foreldre møte rådgiver hver for dere og evt alle tre sammen til slutt for en løsning på dette. Prøv å få til alt dette på en dag, så det ikke blir noe kluss, med tanke på foreldren som ikke kan oppføre seg..

Anonymkode: ac29a...027

Godt forslag, tror jeg vil ringe familievernkontoret og forhøre meg om denne muligheten! 

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utgangspunktet mitt er i første omgang å få formidlet til den andre hva barnet ønsker seg når det er der, uten at det skal føles som angrep eller kritikk. But how?

Tror det enkleste og beste er å blande inn andre her, familievernkontoret som andre nevner er nok den beste starten.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan en gjøre med slike foreldre? Vi sliter også med det samme. Absolutt alt blir lagt fram for ungene hvor de blir kjeftet på og vi, den andre parten, blir hengt ut for ungene. Slike føles håpløse å samarbeide med!

Ta kontakt med familievernkontoret. Vi har gjort det, og det har tatt veldig lang tid og mange møter. Håpet er å komme i mål, men når den andre parten bare ser seg selv, så er det vanskelig. Lykke til! 

Anonymkode: 153bd...690

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...