Gå til innhold

Når er det omgangssyke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 1,5 som kastet opp 2 ganger i løpet av en halvtime i natt, men som ellers både før og etter virker helt frisk. Barnet er uansett hjemme nå, så det er ikke for å finne ut om det er smittsomt jeg spør, men mer om vanlig omgangssyke kan arte seg slik hos små barn? Altså bare et par ganger med oppkast og så ok? Eller er det sannsynlig at det kan ha vært noe annet?

Anonymkode: c10a2...afe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har vært sånn når de var små, da har det vært omgangssyke som regel, ofte fler en en som blir syk i familien. Men, opplever at etter som de har blitt større så blir de litt mer påvirket av sykdommen lenger. 

Anonymkode: f86cc...68f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine hadde en sånn runde med omgangssyke i fjor, som helt åpenbart smittet (hverandre og etterhvert også meg.) Det var oppkast 1-3 ganger på kort tid, og vi var alle i ganske fin form både før og etter. Men omgangssyke var det åpenbart 😜

Jeg tror det er litt forskjeller mellom de ulike mtp hvor lenge de sitter i, men de er like smittsomme for det :)

Anonymkode: 0db05...860

AnonymBruker
Skrevet

De ulike virusene altså :)

Anonymkode: 0db05...860

Skrevet

Noen kaster opp et par ganger så er de ferdig, mens noen holder på lenger til det går over. 48 timer etter siste sykdomstegn uansett hvor lenge de holder på. Så hvis barnet ikke kaster opp mer, så kan det i bhg på onsdag👍

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som matforgiftning egentlig, der ungen din kan ha fått i seg giftene en bakterie har lagt igjen i maten/det barnet har spist. De pleier å vare under 1 dag, og smitter ikke. Men hvis flere i barnehagen har det, så er det nok noroviruset som er ute og går

Anonymkode: 62cfb...bd8

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt omgangssyke hvor jeg kastet opp to ganger, og så var jeg i ok form. Og omgangssyke hvor jeg spydde i bøtte mens jeg satt på do, som varte i flere timer. Redusert form i et par døgn etterpå. Så det kommer nok an på viruset. 

Anonymkode: 92d02...8ef

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som matforgiftning egentlig, der ungen din kan ha fått i seg giftene en bakterie har lagt igjen i maten/det barnet har spist. De pleier å vare under 1 dag, og smitter ikke. Men hvis flere i barnehagen har det, så er det nok noroviruset som er ute og går

Anonymkode: 62cfb...bd8

Det kan like godt være omgangssyke og det er ikke noe man antar for så å smitte resten av barnehagen. Jeg er så lei av disse rundene med omgangssyke. Mye kunne vært unngått hvis folk holdt barna hjemme i 48 timer

Anonymkode: 6cdf0...482

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Min har kanskje et par diaré bleier og det er det.

Ingen tegn på feber eller sykdom. Masse energi, spiser og drikker som normalt og er helt rabiat. Så omgangssyken er et mareritt fordi han føler seg frisk og har masse energi 🙈

Men holder han hjemme de 48 timene. Tar heller noen trilleturer i frisk luft for et avbrekk.

Skrevet

Omgangsyken kan være alt fra en runde oppkast til oppkast i flere dager. Så ingen fasit. Men når det herjer omgangsyke rundt på alle kanter som det gjør om vinteren, hadde jeg tatt det som høyst sannsynlig at det er derfor det kaster opp ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Det går omgangssyke nå!!

Men generelt har mine kastet ofte opp i løpet av barnehageåret og vært mye syk til og med første klasse. Uten at jeg tror de har hatt omgangssyken hver gang. 1-åringen kastet opp en gang i måneden en periode. Legen mente det var typisk BHG da de ikke fant noe galt, og han sluttet med det ettehvert. 

Anonymkode: 848c3...c75

AnonymBruker
Skrevet

Omgangssyke; da skal det være både oppkast og diarè.

Anonymkode: d8041...2d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Omgangssyke; da skal det være både oppkast og diarè.

Anonymkode: d8041...2d1

Nei, det stemmer faktisk ikke alltid..

Anonymkode: 848c3...c75

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...