Gå til innhold

Jeg veier faktisk 104 kg og det er faen meg helt skandale!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter to tette svangerskap så veier jeg 104 kg!! Det er 1.5 år siden siste svangerskap og vekta har stått bom stille. Jeg er mye ute å triller barnevogn i raskt tempo, men det er nok kostholdet jeg må ta kraftig tak i. Jeg er bare 164 cm så det sier seg selv t jeg er enorm. Jeg er så lei meg. Jeg har tidligere alltid ligget på rundt 75-78 kg. Jeg skal til Italia om 20 uker. Dere som har gått ned tidligere? Tror dere jeg kan klare å gå med 20 kg på 20 uker? Jeg orker ikke tanke på å være feit i sommer. Orker ikke tanken på å bære feit i det hele tatt! Er så utrolig skamfull og trist! Hvor mange kalorier bør jeg legge meg på? 1300?? Blir veldig glad for svar. Gråter når jeg skriver dette. Husker ikke sist jeg var oppriktig glad... 

Anonymkode: b0787...ef4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville lagt meg på 1500-1600 kalorier, og hold deg i aktivitet. Jeg går lettest ned på Fedon lignende kosthold. Det vil si lavkarbo, men her kan du spise korn, frukt osv, altså mer karbohydrater enn på ekstrem lavkarbo kurer. 

Du burde fint kunne gå ned 20 kg på 20 uker. For er alltid de første kiloene som er lettest å få av. Men det er ingen garanti, så ikke bli lei deg, hvis du bare går ned 15. Men uansett er du da på vei. Ønsker deg masse lykke til. 

Anonymkode: 40640...514

• Liker 11
Gjest Dævendøtte
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter to tette svangerskap så veier jeg 104 kg!! Det er 1.5 år siden siste svangerskap og vekta har stått bom stille. Jeg er mye ute å triller barnevogn i raskt tempo, men det er nok kostholdet jeg må ta kraftig tak i. Jeg er bare 164 cm så det sier seg selv t jeg er enorm. Jeg er så lei meg. Jeg har tidligere alltid ligget på rundt 75-78 kg. Jeg skal til Italia om 20 uker. Dere som har gått ned tidligere? Tror dere jeg kan klare å gå med 20 kg på 20 uker? Jeg orker ikke tanke på å være feit i sommer. Orker ikke tanken på å bære feit i det hele tatt! Er så utrolig skamfull og trist! Hvor mange kalorier bør jeg legge meg på? 1300?? Blir veldig glad for svar. Gråter når jeg skriver dette. Husker ikke sist jeg var oppriktig glad... 

Anonymkode: b0787...ef4

Du kan klare 20 kg på 20 uker hvis du vil nok :) ca 1500 kcal pr dag er fint, bevege deg så mye du kan, gjerne få opp puls og pust også. En sterk kropp føles mye bedre enn en svak kropp. Selve vektnedgangen skjer i matveien, men det er aldri negativt å trene. 

Lykke til, det er du som bestemmer hva du vil klare! 

AnonymBruker
Skrevet

Signerer AB over her. Det er absolutt mulig å klare å gå ned 20 kg på 20 uker. Pass på å ikke ta helt av i starten, der har jeg feilet før. Ikke vær for ekstrem, men hold deg til kalorimålet ditt dag for dag. Planlegg måltidene og ha en dag i uka (kanskje helst lørdag) der du skeier ut med noe søt mat uten å overdrive (hvis du ønsker å skeie ut, da). Hold deg i aktivitet, begynn så smått å trene gradvis. 

Sender deg en god klem :klem: Jeg vet hvordan det er å ikke trives i egen kropp. Masse lykke til! 

Anonymkode: 82423...508

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du prøve å beregne ca. hvor mange kalorier du får i deg per dag? Siden vekten er stabil, så vil alt under det føre til at du går ned i vekt. Hvis du for eksempel spiser 3000 kalorier om dagen nå så vil det blir veldig hardt å bare spiste halvparten. 

Anonymkode: 95904...b52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig, men ikke sørg som noen sier om du klarer 15 eller 18.

Start nå. 

Registrer maten din, kutt flytende kalorier og husk at du sprekker ikke = du glipper. Om du glipper en dag så ikke fall i fellen ved å tenke at nå er løpet kjørt. Bare kom deg tilbake på rett vei neste dag. Det er lov å glippe i blant. 

Jeg er selv på vei ned til sommeren og tok grep før jul, og mine beste tips er:

Frem med målebånd og vekt og reigtsrer én gang i uka. Den uka vekta står stille så kan du ha mistet cm! 

Og ikke mål mer enn en gang i uka. 

Sett deg delmål og finn kalorifrie belønninger. Som et par nye sko du har siklet på ved 5 kg ned, en ny veske, tur på kino eller manikyr. Det gir mestringsfølelse underveis å nå delmål! :)

Anonymkode: e80e6...478

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veier 105 og er ca 163 cm. 

1500 er lite, og du kommer til å sprekke. 

Jeg spiser 2000-2300, og går ned i vekt,  men trener også en god del. 

Anonymkode: f9c7b...2da

AnonymBruker
Skrevet

Trening!  Kosthold, spis rent, hvis du småspiser mye, skjær opp frukt og grønt og ha det i kjølelskapet, dette greier du, du kan fint gå ned mye til sommeren! Heier på deg!

Anonymkode: 3c081...320

AnonymBruker
Skrevet

Når du veier så mye er det ikke lurt å sette seg urealistiske mål, for da kommer du til og sprekke! Legg deg på 1800 kalorier daglig (ca), og gå turer, spis sunt og vær i aktivitet :) Det kan være alt fra å rydde, henge opp klær, vaske, gå lengre turer, intervalltrening som er enkelt hjemme osv 

Anonymkode: d16d7...bcc

• Liker 1
Skrevet

20 kg er mulig, men det er bedre å sette seg små mål. Anbefalt vektnedgang per uke er 0,5 til 1 kg. Du må også se på hva du spiser, mengden, og hvor ofte. Se også over hva du drikker for noe. Å drikke mye vanlig brus, saft med sukker, juice og melk kan være feks en en årsak til at vekten står stille. I tillegg kan det kanskje være at du spiser mellom måltidene uten å være klar over det. 

Hvordan er egentlig kostholdet ditt?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, tussi84 skrev:

20 kg er mulig, men det er bedre å sette seg små mål. Anbefalt vektnedgang per uke er 0,5 til 1 kg. Du må også se på hva du spiser, mengden, og hvor ofte. Se også over hva du drikker for noe. Å drikke mye vanlig brus, saft med sukker, juice og melk kan være feks en en årsak til at vekten står stille. I tillegg kan det kanskje være at du spiser mellom måltidene uten å være klar over det. 

Hvordan er egentlig kostholdet ditt?

Glemte dette. Ikke gå inn for en slanke kur. Finn heller en livstilsendring som du liker og som du kan opprettholde resten av livet. Det hjelper lite å slanke seg mange kg, for å så gå tilbake til gamle vaner når målet er nådd. Da vil kg bare komme tilbake  

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, tussi84 skrev:

Glemte dette. Ikke gå inn for en slanke kur. Finn heller en livstilsendring som du liker og som du kan opprettholde resten av livet. Det hjelper lite å slanke seg mange kg, for å så gå tilbake til gamle vaner når målet er nådd. Da vil kg bare komme tilbake  

Den fella er det mange av oss som har gått i. 

AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo!! Les deg opp, meld deg inn i diverse lavkarbogrupper på Facebook, dra på helsekost og butikk og handle inn det du trenger, hiv ut alt med stivelse, sukker, mel og pasta, ris! 

Lag mat fra bunnen, spis deg god og mett. Prøv eggefaste eller periodisk faste for å kickstarte ditt nye kosthold. Det er også lurt å ha noe lavkarbo- godis liggende på lur i starten, hvis sukkersuget tar overhånd. Lag lavkarbo-Snickers f.eks. 

Jeg har gått på lavkarbo siden slutten av mai 2018. Gått fra 78 til 59 kilo. Spiser god mat og koser meg virkelig! Har mye mer energi, er kvitt alle plagene jeg har hatt med ledd og rygg, og selv om det tok litt tid- er vekta på vei ned.

Anonymkode: 3d399...3ac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo!! Les deg opp, meld deg inn i diverse lavkarbogrupper på Facebook, dra på helsekost og butikk og handle inn det du trenger, hiv ut alt med stivelse, sukker, mel og pasta, ris! 

Lag mat fra bunnen, spis deg god og mett. Prøv eggefaste eller periodisk faste for å kickstarte ditt nye kosthold. Det er også lurt å ha noe lavkarbo- godis liggende på lur i starten, hvis sukkersuget tar overhånd. Lag lavkarbo-Snickers f.eks. 

Jeg har gått på lavkarbo siden slutten av mai 2018. Gått fra 78 til 59 kilo. Spiser god mat og koser meg virkelig! Har mye mer energi, er kvitt alle plagene jeg har hatt med ledd og rygg, og selv om det tok litt tid- er vekta på vei ned.

Anonymkode: 3d399...3ac

Dette høres jo ut som en drøm. Men ikke alltid så lett å kombinere lavkarbo med små barn i barnehagealder. Da må man vel fortsatt la barna få ris, pasta og poteter når de er glade i dette som del av middagen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo ut som en drøm. Men ikke alltid så lett å kombinere lavkarbo med små barn i barnehagealder. Da må man vel fortsatt la barna få ris, pasta og poteter når de er glade i dette som del av middagen. 

Da kan du lage pasta/ris/potet til barna, du må jo ikke spise det selv. Men barn kan fint spise "lavkarbo" de også. Du kan feks bytte ut potet med blomkål, most med smør, eller revet so  "ris", squash i strimler blir pasta. Det er mange muligheter, og ikke vanskelig. 

https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt 

Anonymkode: c30b8...d82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvis du skal ned 20 kg på 20 uker må du ha et kaloriunderskudd på 1000 kcal hver eneste dag. Det er teknisk mulig, men ekstremt krevende mentalt. Jeg ville heller satt målet på halvparten, for å unngå å bli demotivert og bare i opp hele opplegget.

Anonymkode: 622f8...8ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bli med her! Vi er en god gjeng, alle med mål om å gå ned. Vi heier på hverandre og gir hverandre tips. For meg er det veldig motiverende å registrere vekten en plass. Ha oversikt over nedgangen. Og ikke minst, vite at det faktisk er andre som følger med også. 

Anonymkode: 933cf...b06

Skrevet (endret)

Bevegelse! GÅ og småspring innimellom overalt hvor du kan. Få mannen din til å passe ungene om kvelden etter de har lagt seg, og gå deg en LANG tur i rask gange. Med din vekt klarer du ikke jogge ennå (belastning på ledd og knær), men å gå til du blir svett og andpusten hver kveld klarer du. Ta gjerne med deg musikk på øret, og så trasker du avgårde.

Liker du ikke gå ute om kvelden, så meld deg inn på et helsestudio og bruk tredemøllen og gå der.

Jo mer du beveger deg, jo mer forbrenner du. I tillegg kan du se med skepsis på alt som inneholder sukker, og begrense det alt du kan.  

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Selv m det viktigste for vektnedgang er å innta færre kalorier, har trening den virkningen (i tillegg til de helsemessige effektene, selvsagt) at du føler deg renere/bedre/mer sporty - noe som motiverer til å ta bedre vare på seg selv og tenke godt om seg selv. Det er deilig å ha en kropp om virker!

Og tenk over «er dette verdt det?» når du står og ser på usunn mat og vurderer å spise den. I et kaloriregnskap på 1500-1800 føles det mer fornuftig å spise god, mettende og sunn mat, og ikke «bruke opp» tillate kalorier på tull. 

Anonymkode: 72bd6...161

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...