Gå til innhold

Vi skal sannsynligvis få hund - engelsk cocker spaniel kanskje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Har tenkt på det i flere år, ser ut som det blir hund på oss om ikke så voldsomt lenge. 

Vi er en familie på 4, tre barn (6-13) og en mor. 

Har ikke hatt hund før, bortsett fra at jeg var 'fostermor' i ca 6 mnd (før barna). Flere av våre venner og familiemedlemmer har hund da. 

Barna er svært dyreglade og ønsker seg veldig hund, spesielt den yngste. Hun er veldig glad i dyr og veldig tålmodig og trygg med dem, det har hun vært fra hun var baby. 

Vi får fint til ca tre turer om dagen, to korte og en på en time kanskje. Av og til kan jeg løpe med hunden, men vanligvis vil det bli turer i nabolaget og skogholtet oppi her, med barna (ihvertfall noen av dem). Vi har forholdsvis god plass inne og en liten hage. Men hunden bør helst kunne takle å være hjemme alene når jeg er på jobb og frem til minst en av barna kommer hjem fra skolen. Kan selvsagt vurdere å skaffe noen som kan ta en tur med den midt på dagen, men en fordel om vi slipper det. I helgene vil det bli lengre turer med barna annenhver helg og sannsynligvis enda lengre turer av og til når barna er hos far. Vi reiser ikke så mye, bortsett fra til hytta på fjellet.

Har lyst til å drive litt med sporsøk og slikt. 

Engelsk cocker spaniel er et godt valg da, er det ikke? Evt andre raser?

Heller mot en hannhund, hva mener dere?

Anonymkode: aa906...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal selv ha en golden retriever og den kunne sikkert passet fint hos dere, men den er ganske stor da. Jeg har hørt og erfart at tisper som regel er enklest, i allefall hvis dere har andre bikkjer i nabolaget 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Diamant20 skrev:

Vi skal selv ha en golden retriever og den kunne sikkert passet fint hos dere, men den er ganske stor da. Jeg har hørt og erfart at tisper som regel er enklest, i allefall hvis dere har andre bikkjer i nabolaget 

Hvorfor har dere gått for denne? Har så lyst til å høre 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også alltid hatt lyst på engelsk cocker spanie. De er så nydelige, og ikke minst, passelig store. 😍 Jeg har ingen erfaring med denne rasen, utover de jeg har møtt ute. Vet det er en del pelsstell med dem, men utover det, vet jeg ikke så mye. Jeg har i alle fall et godt inntrykk av dem, men kjenner ikke så godt til eventuelle negative ting. Her kan du i alle fall lese litt fakta: https://www.nkk.no/raser/cocker-spaniel-article8165-815.html

Anonymkode: d659d...602

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har dere gått for denne? Har så lyst til å høre 😊 

Rolig og familievennlig, i tillegg har den god helse (så lenge man velger en fra en ordentlig oppdretter). Vi liker hunder med litt størrelse som også kan være med på ting, samt at vanlig golden bjeffer nesten ikke. Vi har også to katter og golden går stort sett greit med andre dyr, også får vi en fin turkamerat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også alltid hatt lyst på engelsk cocker spanie. De er så nydelige, og ikke minst, passelig store. 😍 Jeg har ingen erfaring med denne rasen, utover de jeg har møtt ute. Vet det er en del pelsstell med dem, men utover det, vet jeg ikke så mye. Jeg har i alle fall et godt inntrykk av dem, men kjenner ikke så godt til eventuelle negative ting. Her kan du i alle fall lese litt fakta: https://www.nkk.no/raser/cocker-spaniel-article8165-815.html

Pelsstell er helt ok, det er jeg forberedt på. Har hatt katt som krevde daglig kamming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for link 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Diamant20 skrev:

Rolig og familievennlig, i tillegg har den god helse (så lenge man velger en fra en ordentlig oppdretter). Vi liker hunder med litt størrelse som også kan være med på ting, samt at vanlig golden bjeffer nesten ikke. Vi har også to katter og golden går stort sett greit med andre dyr, også får vi en fin turkamerat.

Høres bra ut. Har du sjekket om den sannsynligvis takler seks timer alene (utenom når den er helt ny)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres bra ut. Har du sjekket om den sannsynligvis takler seks timer alene (utenom når den er helt ny)?

Regner med det går bra :) kjenner flere som har golden hvor den er alene i seks timer (eller litt lenger)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk hjemmesidene til Spanielklubben og sjekk om det er noen aktivitet i nærheten av der du bor. Da kan du snakke med andre med cocker, treffe hunder fra ulike oppdrettere... 

Anonymkode: c52d4...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Engelsk cocker spaniel er fantastiske familiehunder, men som med alle raser må eier miljøtrene, sosialisere og trene valpen til å takle et familieliv uten stress.

Med riktig oppvekst og en god oppdretter i ryggen får man en sporty, konstant glad og evig leken familiehund dersom man velger cocker. De er bare helt herlige! Vokste opp med ei cockertispe som nabo, og hun var min beste venn i mange år. 

Anonymkode: 37086...36c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godlynte og robuste hunder. ikke en sofahund som trives med passivt liv er min erfaring. Ikke så rart kanskje, da dette opprinnelig er jakthunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...