AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #1 Skrevet 7. januar 2019 "Du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten at overgangsstønaden din blir redusert. Stønaden blir redusert med 45 prosent av hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet." - nav Grunnbeløpet: 242 208 Halvparten av grunnløpet er da 121 104 right ? (jeg eier ikke mattehjerne) Hvordan regner jeg ut hvor mye jeg kan tjene før de reduserer stønaden? Jeg har siden november jobbet som ekstravakt. Men fra og med 1. februar er jeg fast vikariat, på ca 17% stilling (hver tredje helg) + tillegg. Dessuten kommer jeg sikkert til å jobbe mer enn det også, da de stadig vekk trenger folk på jobb. Ifølge saksbehandler må jeg legge av en sum fra lønna mi til side, fordi jeg skal sende inn lønnslippene mine hver tredje måned og de vil da komme med en beregning og deretter be om en sum til tilbakebetaling. Jeg mottar ordinær overgangsstønad, dvs ikke redusert. Så jeg må passe på at jeg alltid har penger til side som jeg kan betale tilbake, så jeg ikke får for mye og det blir tull senere. Litt stress, men sånn er nå det. Men HVORDAN regner jeg det ut? Si at jeg feks tjener 6000 kr en måned. Hvor mye av disse pengene må jeg legge til side/vil nav be om å få tilbake? Anonymkode: f12e5...80b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #2 Skrevet 7. januar 2019 Her kan du se hva reduksjon blir. https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/vedlegg-2-til-kap.15-overgangsstønad-fra-1.mai-2018 Anonymkode: f5556...f76
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #3 Skrevet 7. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her kan du se hva reduksjon blir. https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/vedlegg-2-til-kap.15-overgangsstønad-fra-1.mai-2018 Anonymkode: f5556...f76 Takk! Men jeg har jo ikke faste beløp hver mnd. Det kan variere veldig. I arbavtalen står det at min månedslønn for vikariat stillingen er 4250 + tillegg. Og så vil jeg jo jobbe ekstra, og det kan variere veldig fra mnd til mnd. Så jeg må nesten se fra måned til måned hvor mye jeg tjener istedenfor årslønn...? Anonymkode: f12e5...80b 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #4 Skrevet 7. januar 2019 Vet ikke hvor du fikk at grunnbeløpet er 242 208? Du tenker kanskje på det beløpet som utgjør hele overgangsstønaden? Det er ikke det som menes med "grunnbeløp". Grunnbeløpet (1G) er per 1 mai 2018 96 883. Du kan altså tjene halvparten av denne summen i året før de begynner å trekke deg av overgangsstønaden (48 44,50 per år). Mao: I snitt kan du tjene 4 037 kr før skatt hver måned (husk at dette inkluderer feriepenger, men om du ikke jobbet i fjor så får du jo ikke noe utbetalt i feriepenger i år). Alt over dette trekkes du 45 øre av fra overganggstønaden. Si du tjener 2000 mer enn du "kan tjene", da må du regne med å betale tilbake 900 kr på OS. Det vil altså alltid lønne seg å jobbe. Husk også at det er aktivitetsplikt når du får OS (hvis barnet ditt er over ett år). Du må enten gå på skole eller jobbe minst 50% (eventuelt være syk eller være reell arbeidssøker), så hvis du jobber mindre enn dette mister du OS. Anonymkode: 263c5...0a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå