Gå til innhold

Mor uten førerkort på lande vs byen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 25 år og holder nå på med oppkjøring til bil. Hadde jeg bodd i en stor by ville nok ingen reagert, men vi bor ”sentralt” på landet. vi bor rett ved barnehagen, skolen, butikken, skiløypa og stranden. Far kjører bil, bussen går vær time til byen.

Men i forhold til levering i barnehagen av 3åring føler jeg meg litt ”anerledes sett på”. 

Hvorfor er det negativt å gi barnet minner ved å sykkle barnet med sykkelvogn, dra han på akebrettet eller ta sparken til barnehagen? Er ikke det bare flott? Sparer miljøet gjør vi også. 

Nå er ikke dette vær eneste dag i all slags vær. Far jobber 3 delt turnus, som gjør at jeg leverer 1/3 uker, og henter 1/3 uker men ikke på samme uke. 

Far har ved flere anledninger kjørt hjem å parkert bilen, for å hente i barnehagen med sykkelvogn fordi barnet heller ønsker dette enn bilen😂

Men jeg blir sett ned på pga magel på lappen, av far er det ”sprekt ”. 

NB! Ikke noe stort problem, ønsker bare litt debatt rundt temaet. Jeg vet at jeg gjør noe bra for barnet mitt, selv om det ikke gjør meg A4 eller som alle andre. 

Anonymkode: 91241...1ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor midt i Oslo sentrum. Jeg er mye mer positiv til dem som IKKE leverer i skole og barnehage med bil, enn de som gjør det, det skaper bare kaos. Uansett er det jo bare logistikk, hvem bryr seg? Vet du virkelig at folk «ser ned på deg», er det ikke bare noe du tror? Det er sunnere, mer miljøvennlig, kan være hyggeligere osv. Skjønner ikke at det er noe å debattere. Sprekt av deg, sikkert lurt å ta lappen, men velg nå hva dere vil og ikke bry dere om alle andre. 

Anonymkode: 60b82...7fb

Skrevet

Så lenge dere får løst logistikken så er det jo ikke noe problem. Om du blir sittende hjemme og vente på mannen hele tiden så ville det jo ikke vært bra. Jeg trodde egentlig at de fleste heller ser litt opp til dem som sykler og går overalt, jeg da... Nå bor jeg i en by, men i utkanten. Har bil, men går nesten alltid til barnehagen likevel. Kjører hjem og parkerer først. Den er bare 500 meter unna da. Men synes det er fint med litt frisk luft på morgen og ettermiddag, og jeg og barnet får alltid noen fine samtaler på disse gåturene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også på landet. Det eneste jeg reagerer på vedrørende foreldre uten lappen her jeg bor, er når ungene deres går glipp av bursdager osv fordi «far er på jobb», eller at andre foreldre alltid må kjøre med andres barn uten å få noe i retur. Trening, vennekvelder, arrangementer. Og sykkel er glemmesak her, i denne vestlandsbygda må du ha monsterlår for å komme deg rundt på sykkel. Har noen sånne foreldre i klassen, de er noen irritasjonsmoment. 

Anonymkode: 5d738...1b7

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bor også på landet. Det eneste jeg reagerer på vedrørende foreldre uten lappen her jeg bor, er når ungene deres går glipp av bursdager osv fordi «far er på jobb», eller at andre foreldre alltid må kjøre med andres barn uten å få noe i retur. Trening, vennekvelder, arrangementer. Og sykkel er glemmesak her, i denne vestlandsbygda må du ha monsterlår for å komme deg rundt på sykkel. Har noen sånne foreldre i klassen, de er noen irritasjonsmoment. 

Er enig i den! Og kvinner som ikke har lappen og heller ikke vil gå, sykle og ta buss men heller pisker mannen hjem for å være taxisjåfør. De må jo også føle seg veldig lite fri?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her! 

Vi bor i umiddelbar nærhet av masse familie, så det gjør oss ikke avhengig av andres barns foreldre. Nå har jeg snart lappen så det setter oss heller ikke i den stillingen når barnet begynner på aktiviteter, bursdager osv. 

Vi bor også i umiddelbar nærhet av 99% av alle barna i barnehagen, liten flat bygd heldigvis😂

AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg vel egentlig at du innbiller deg ting. Hvordan vet du at du "blir sett ned på"?

Anonymkode: 1a449...3c9

• Liker 4
Skrevet

Trådstarter her! 

Vi bor i umiddelbar nærhet av masse familie, så det gjør oss ikke avhengig av andres barns foreldre. Nå har jeg snart lappen så det setter oss heller ikke i den stillingen når barnet begynner på aktiviteter, bursdager osv. 

Vi bor også i umiddelbar nærhet av 99% av alle barna i barnehagen, liten flat bygd heldigvis😂

Da er du jo heldig, de fleste som bor på bygda sliter med lengre avstander. Vanligvis mye lettere å klare seg uten bil i større byer. Jeg bodde i Oslo sentrum tidligere og da hadde jeg ikke bil. Det hadde jeg ikke behov for i det hele tatt. Nå bor jeg litt mer 'øde' (egentlig ikke!) men har kort vei til skole og barnehage og greit busstilbud. Men hadde ikke klart meg uten bil her likevel for handling og litt kjøring av barna (ingen mann i huset heller...)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Så lenge dere får løst logistikken så er det jo ikke noe problem. Om du blir sittende hjemme og vente på mannen hele tiden så ville det jo ikke vært bra. Jeg trodde egentlig at de fleste heller ser litt opp til dem som sykler og går overalt, jeg da... Nå bor jeg i en by, men i utkanten. Har bil, men går nesten alltid til barnehagen likevel. Kjører hjem og parkerer først. Den er bare 500 meter unna da. Men synes det er fint med litt frisk luft på morgen og ettermiddag, og jeg og barnet får alltid noen fine samtaler på disse gåturene. 

Er ikke avhengig av mannen, da vi har alt i nærheten. Barnehage, skole, butikken, familie og mulighet til buss hele dagen. Samt at jeg vet bil gjør livet lettere, derfor jeg holder på med lappen nå, men vil nok levere sønnen i barnehagen mye likt da også. Elsker kvalitetstiden med sønnen min, som jeg ellers ikke ville fått. Ca 800 meter til barnehagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Er enig i den! Og kvinner som ikke har lappen og heller ikke vil gå, sykle og ta buss men heller pisker mannen hjem for å være taxisjåfør. De må jo også føle seg veldig lite fri?

Ja, det er rart med det. I 2019 så er det fortsatt mor som mangler lappen! Har et par innflyttere i klassen, hvor mor er uten lappen. Har lurt veldig på hvorfor de velger å bosette seg her, av alle steder. Så og si null kollektivtrafikk, lange avstander og bratte bakker. Så kommer det spørsmål på fb-gruppa til klassen, og SMS, om vi ikke kan svippe innom og hente vesle Lise fordi far jobber overtid (så mye overtid som han jobbet skulle man tro at de hadde råd til førerkort til mor også)? Sååååå irriterende. Jeg gir blanke i om folk kjører bil eller ei. Men jeg forbeholder meg retten til å bli irritert over å stadig måtte kjøre rundt på andres barn uten å få noe i retur.

• Liker 4
Skrevet

Er ikke avhengig av mannen, da vi har alt i nærheten. Barnehage, skole, butikken, familie og mulighet til buss hele dagen. Samt at jeg vet bil gjør livet lettere, derfor jeg holder på med lappen nå, men vil nok levere sønnen i barnehagen mye likt da også. Elsker kvalitetstiden med sønnen min, som jeg ellers ikke ville fått. Ca 800 meter til barnehagen.

Synes du skal fortsette å bruke sykkel eller gå! Men lappen er grei å ha 😊

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg vel egentlig at du innbiller deg ting. Hvordan vet du at du "blir sett ned på"?

Anonymkode: 1a449...3c9

Du kommer helt klart ikke fra et lite sted. Nei det er ikke innbillning. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer helt klart ikke fra et lite sted. Nei det er ikke innbillning. 

Men det trenger du i såfall ikke å bry deg om. Vit at både du og barnet får frisk luft, trim og er miljøvennlige. Så kan de andre kose seg med å kjøre til postkassa 😊

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir blanke i om folk kjører bil eller ei. Men jeg forbeholder meg retten til å bli irritert over å stadig måtte kjøre rundt på andres barn uten å få noe i retur.

Heeelt enig! (Så lenge ikke det er uforskyldt da. Helseproblemer som gjør at man ikke kan kjøre f eks)

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er rart med det. I 2019 så er det fortsatt mor som mangler lappen! 

Det finnes nok mange og forskjellige grunner til det. Og en trenger jo også en bil.. 

Anonymkode: 9d7e5...6f7

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg syntes det er kjempepositivt at dere er så flinke til å la bilen stå! Drit i hva andre mener 😎

Når det er sagt så syntes jeg det virker skummelt å bo på landet uten lappen med barn dersom noe skulle skje. Nå har jo din samboer lappen og du har masse familie i nærheten, så da har du jo helt sikkert masse folk rundt deg som kan hjelpe om uhellet skulle være ute :) Tenker mer på folk som kanskje ikke har så stort nettverk og bor "i skogen". Skulle barnet bli syk en lørdag kveld og man ikke har penger til taxi til legevakten f.eks. Det er jo ting som trenger legebehandling men som ikke er alvorlig nok for ambulanse :)

Nå er det jo mange grunner til at folk ikke har lappen eller bil og det er ikke min jobb å dømme. Ser ikke ned på dem som ikke har det så ikke misforstå. Jeg syntes bare det virker litt skummelt :) 

Endret av Sirah
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Heeelt enig! (Så lenge ikke det er uforskyldt da. Helseproblemer som gjør at man ikke kan kjøre f eks)

Dersom det er helserelatert er det vel fullt mulig å gi noe i retur??

Anonymkode: d6e3f...c80

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er helserelatert er det vel fullt mulig å gi noe i retur??

Anonymkode: d6e3f...c80

Jo da gir man selvsagt noe annet i retur men ikke kjøring! (Barnevakt, ta med barna på tur, bidrar med kake på avslutninger osv). Alle må bidra, men ikke nødvendigvis på samme måte. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...