AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #1 Skrevet 7. januar 2019 Er det noe vits å spare i BSU når jeg er uføretrygdet? Jeg vil uansett aldri få mulighet til å kjøpe egen bolig på grunn av for lav inntekt. Anonymkode: de8d8...ceb
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #2 Skrevet 7. januar 2019 Hva er din inntekt? Anonymkode: 4501f...865
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #3 Skrevet 7. januar 2019 Ja det vil jeg si. Eller det spørs litt hvor mye du hadde greid å spare i året. Om man klarer å spare 25.000 så får man igjen 5000 kr på skatten, så det vil si du tjener 5000 kroner cash av å spare. Men vet det er utrolig vanskelig å spare noe særlig betydelig sum på ufør, og hvis du bare klarer 2000 i året så ville jeg heller hatt de på en vanlig sparekonto hvor du står fri til å bruke beløpet på hva du vil når du trenger det og de ikke er låst fast til bolig. Anonymkode: 7db2b...28d 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #5 Skrevet 7. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 18000 Anonymkode: de8d8...ceb Da glemmer du BSU og går for startlån med evn boligtilskudd i Husbanken. Bedre vilkår og bedre renter. Anonymkode: 4501f...865 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #6 Skrevet 7. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det vil jeg si. Eller det spørs litt hvor mye du hadde greid å spare i året. Om man klarer å spare 25.000 så får man igjen 5000 kr på skatten, så det vil si du tjener 5000 kroner cash av å spare. Men vet det er utrolig vanskelig å spare noe særlig betydelig sum på ufør, og hvis du bare klarer 2000 i året så ville jeg heller hatt de på en vanlig sparekonto hvor du står fri til å bruke beløpet på hva du vil når du trenger det og de ikke er låst fast til bolig. Anonymkode: 7db2b...28d Ja, men om det stemmer som TS sier at hun aldri vil kunne kjøpe bolig vil hun jo da sitte med sparing på 20 000 som hun ikke får tilgang til uten å betale tilbake skattefordelen. Så da er hun jo akkurat like langt. Rentene er gode, da, men om man vet man ikke skal bruke sparingen til bolig må man se helt bort fra skattefordelen, for den må man som sagt betale tilbake når pengene tas ut til andre ting. Anonymkode: 287cd...86e 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #7 Skrevet 7. januar 2019 Hva om du får kjæreste? Anonymkode: 48e3c...050 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #8 Skrevet 7. januar 2019 Vi har spart 600 000 i løpet av 3,5 år. Jeg har gått på aap, nå ung ufør. Samboer har hatt dagpenger/diverse strøjobber. Så det er jo mulig 😃 Anonymkode: 8036d...6f9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #9 Skrevet 7. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 18000 Anonymkode: de8d8...ceb Det er ganske mye, jeg ville satt de inn på BSU for da får du fortsatt igjen 3600 kr igjen på skatten. 20% av summen man setter inn på BSU. Det er penger som kan komme godt med 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men om det stemmer som TS sier at hun aldri vil kunne kjøpe bolig vil hun jo da sitte med sparing på 20 000 som hun ikke får tilgang til uten å betale tilbake skattefordelen. Så da er hun jo akkurat like langt. Rentene er gode, da, men om man vet man ikke skal bruke sparingen til bolig må man se helt bort fra skattefordelen, for den må man som sagt betale tilbake når pengene tas ut til andre ting. Anonymkode: 287cd...86e Joda, hun kan jo løse ut pengene selv om hun ikke får brukt dem til bolig. Men det er riktig at hun da får trekt fra de pengene hun har fått i skattefordel. At hun da for eksempel bare får utbetalt 20.000 , om hun velger å løse ut kontoen om den består av 25.000 og hun fikk skattefordelen på 5000 året før. Jeg er litt usikker på om BSU kun kan brukes for å kjøpe Obos bolig, eller all bolig? I så fall bør man vel kunne bruke BSU kontoen som egenkapital selv om man får innvilget startlån fra den kommunale husbanken? Anonymkode: 7db2b...28d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #10 Skrevet 7. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har spart 600 000 i løpet av 3,5 år. Jeg har gått på aap, nå ung ufør. Samboer har hatt dagpenger/diverse strøjobber. Så det er jo mulig 😃 Anonymkode: 8036d...6f9 😮 Wow, kjempe bra jobba! Har dere bodd gratis og ikke hatt boutgifter da siden dere har klart å spare så mye eller hvordan budsjett har dere hatt?! 😮 Anonymkode: 7db2b...28d 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #11 Skrevet 7. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske mye, jeg ville satt de inn på BSU for da får du fortsatt igjen 3600 kr igjen på skatten. 20% av summen man setter inn på BSU. Det er penger som kan komme godt med Joda, hun kan jo løse ut pengene selv om hun ikke får brukt dem til bolig. Men det er riktig at hun da får trekt fra de pengene hun har fått i skattefordel. At hun da for eksempel bare får utbetalt 20.000 , om hun velger å løse ut kontoen om den består av 25.000 og hun fikk skattefordelen på 5000 året før. Jeg er litt usikker på om BSU kun kan brukes for å kjøpe Obos bolig, eller all bolig? I så fall bør man vel kunne bruke BSU kontoen som egenkapital selv om man får innvilget startlån fra den kommunale husbanken? Anonymkode: 7db2b...28d For det første: Jeg forstår det som at 18000 er månedsinntekten, ikke årlig sparebeløp. Hun kan løse inn pengene ja, men når hun mister skattefordelen sitter hun i praksis igjen med en høyrentekonto som hun bare kan sette penger inn på, men ikke ta ut av uten å måtte avslutte hele kontoen (annet enn innestående års sparebeløp, da - alt annet er sperret). Dvs. at den egner seg dårlig som bufferkonto. Om hun vet at hun ikke kommer til å trenge sparepengene på flere år kan hun selvsagt benytte seg av at rentene er gode, men for noen som er ufør med relativt lav inntekt vil jeg tro det er mye bedre med en sparekonto med "normale" renter og mer fleksibilitet. Og selvsagt er ikke BSU forbeholdt Obos-boliger. Anonymkode: 287cd...86e 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #12 Skrevet 7. januar 2019 Søk husbanklån TS og spar pengene på en vanlig konto. Anonymkode: 6253f...cf9 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #13 Skrevet 7. januar 2019 Det varierer litt, men siden BSU i det hele tatt er et tema så er du jo ikke voldsomt gam el akkurat. Det er fint mulig å få boliglån med uføretrygd. Anonymkode: e15e8...e53 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #14 Skrevet 7. januar 2019 Jeg er ufør, men sparer 25.000 på bsu nå pga skattefordelen, selv om jeg ikke får boliglån og en gang må betale fordelen tilbake, er det fortsatt ei god rente. Hvem vet, kanskje møter vi noen vi kan kjøpe sammen med? Anonymkode: 88bf5...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #15 Skrevet 7. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ufør, men sparer 25.000 på bsu nå pga skattefordelen, selv om jeg ikke får boliglån og en gang må betale fordelen tilbake, er det fortsatt ei god rente. Hvem vet, kanskje møter vi noen vi kan kjøpe sammen med? Anonymkode: 88bf5...cd7 Jeg tror bsu-sparingen kommer godt med når man søker startlån og tilskudd. Anonymkode: 88662...623 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #16 Skrevet 7. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har spart 600 000 i løpet av 3,5 år. Jeg har gått på aap, nå ung ufør. Samboer har hatt dagpenger/diverse strøjobber. Så det er jo mulig 😃 Anonymkode: 8036d...6f9 Det blir jo en helt annen situasjon enn hva Ts er i, og ganske så usammenlignbar. Ts får vel rundt 700.000 utbetalt på de 3,5 årene dere har spart 600.000,-. Da sier det seg selv det ikke er mulig. Ts, det kan være mulig å få lån og tilskudd i husbanken som andre skriver Anonymkode: c7ada...ae6 1
Musicman Skrevet 7. januar 2019 #17 Skrevet 7. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Søk husbanklån TS og spar pengene på en vanlig konto. Anonymkode: 6253f...cf9 Hvorfor ikke BSU?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #18 Skrevet 7. januar 2019 Jeg har minstesats ufør og sparer 25 000 I året. Jeg bor ikke særlig billig, men sparer inn på andre ting. Spiser billig mat og unner meg lite. Har ikke vært på ferie siden jeg var tenåring, men for meg er det verdt det, for da får jeg kanskje boliglån om noen år. Det er fult mulig å spare mye når man bare har seg selv å ta hensyn til. Det er ikke fult så lett om man har barn, men jeg har 1000kr mindre enn Ts utbetalt i måneden, så ta burde klare det og. Alt handler om prioriteringer. Anonymkode: 77457...cbb
Traktor Skrevet 7. januar 2019 #19 Skrevet 7. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Da glemmer du BSU og går for startlån med evn boligtilskudd i Husbanken. Bedre vilkår og bedre renter. Anonymkode: 4501f...865 Hvor ikke begge deler? BSUen kan jo brukes til å betale ned på dette lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå