AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #1 Skrevet 7. januar 2019 Har en 3.klassing som har sååå lyst på egen smarttelefon. Nesten hele klassen har visst dette ifølge henne. Jeg synes selv det et alt for tidlig og forstår ikke hva de skal med det når de er så små. Hun har en vanlig liten mobil slik at vi får tak i henne og hun kan ringe og sende melding med om det er noe. Men en smarttelefon nå synes jeg er å gå for langt. iPad har vi på deling hjemme slik at hun får spille litt iblant, så det er ikke manko på det området akkurat. Men når synes dere det er ok at ungene får smarttelefon? Anonymkode: 6c277...777 1
Blue Berry Skrevet 7. januar 2019 #2 Skrevet 7. januar 2019 Min går i 2.kl og fikk min iPhone, da jeg kjøpte ny på slutten av 1.kl. Aldri noe tull med han. Bruker den kun når han går ut til venner etc. Har kun nett hjemme. Og kan ringe/sms. Brukes lite ellers
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #3 Skrevet 7. januar 2019 Min går i 2. klasse og fikk i fjor, men det var fordi han arvet en av søsteren min. Om vi måtte kjøpt selv, så hadde han nok fått til neste år, for jeg ser at alle vennene hans som er et år eldre har det. I hans egen klasse er det ca 50/50. Foreløpig får han kun bruke den hjemme, siden han er veldig distré og vimsete. Så den brukes lite, men han hadde ikke hatt den lenge hvis han skulle fått lov til å ta den med når han farter rundt. 😛 Bruker en mobilklokke i stedet. Anonymkode: d9c50...e59
Hr. Aktiv Skrevet 7. januar 2019 #4 Skrevet 7. januar 2019 Min fikk sin nå i en alder av 6. Dette fordi det er håpløst å få tak i ham når jeg ringer mors telefon.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #5 Skrevet 7. januar 2019 Mine fikk tlf når de var 8 år. Veldig greit å ringe til de når de var på besøk hos venner o.l Anonymkode: baa6f...a0c
Salvie Skrevet 7. januar 2019 #6 Skrevet 7. januar 2019 13 år, altså det året de starter på ungdomsskolen. Frem til da er knappetelefon med kamera helt greit. Barn yngre enn det har ikke behov for smarttelefon og de har ingen grunn til å være på sosiale medier eller ha tilgang til internett til enhver tid. Det er kanskje strengt i noens øyne, men jeg tror det er sunt å begrense skjermbruk i hverdagen, spesielt i barndommen. 7
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #7 Skrevet 7. januar 2019 Begge mine fikk ny smarttelefon til jul, de går i 1 og 3 klasse. Før dette har de hatt våre gamle iphoner. Grunnen til at de fikk dette relativt tidig, er at de er alene hjemme på ettermiddagen flere dager i uken, og da må ha muliget til å ringe oss. Vi har heller ikke bil, så vi bruker myyye tid på kollektivreiser, og da er det helt greit at de har en liten telefon å leke med, i stedet for å skravle hull i hodet på alle medreisene... I hverfall for 3 klassingen har jeg inntrykk av at alle har egne telefoner, og har hatt det ett par år allerede, typisk foreldrenes gamle telefon. Anonymkode: 95c33...872
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #8 Skrevet 7. januar 2019 Vårt barn fikk iphone til 7 årsdagen i 2. Klasse. Anonymkode: 1f25b...975
Alvario Skrevet 7. januar 2019 #9 Skrevet 7. januar 2019 Vår minste fikk iphone når han starter på skolen. En avdanket gammel da, men den fungerer helt ok. Han er nå snart 9 år og lurer på å ønske seg en ny tlf til bursdagen. Det blir forøvrig i en helt annen prisklasse enn iphonen.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #10 Skrevet 7. januar 2019 16år mener jeg, ville hatt 18år som lov. Telefonen har jo ødelagt samfunnet vårt, alle står å stirrer i en skjerm. Anonymkode: ea64e...9c9 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #11 Skrevet 7. januar 2019 Det kommer helt an på barnet. Noen barn kan få når de er 6 år, andre burde aldri ha fått. Anonymkode: a6e77...105
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #12 Skrevet 7. januar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker said: 16år mener jeg, ville hatt 18år som lov. Telefonen har jo ødelagt samfunnet vårt, alle står å stirrer i en skjerm. Anonymkode: ea64e...9c9 Før var det aviser alle stirret ned i, så det har ikke endret seg. Personlig mener jeg u-skolen er passe. Anonymkode: cabcb...530 1
Sizz- Skrevet 7. januar 2019 #13 Skrevet 7. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Før var det aviser alle stirret ned i, så det har ikke endret seg. Personlig mener jeg u-skolen er passe. Anonymkode: cabcb...530 Jo men så tok avisstrirringen en halvtime av folks tid iløpet av en dag. Ikke timesvis som folk ofte bruker på telefonene sine nå til dags. Så det kan ikke sammenlignes;) 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #14 Skrevet 7. januar 2019 Største barnet vårt fikk i 2. klasse. Hun bruker den ikke noe særlig, bruker ipaden til å spille på i stedet. Vi må minne henne på å ta den med når hun skal ut på besøk, ellers blir den hjemme. Men det er veldig kjekt å kunne få kontakt med henne, eller hun kan kontakte oss for å høre om hun kan bli med noen hjem etter skolen osv. Hun bruker også lommelyktfunksjonen når hun skal gå hjem alene om kvelden og det er mørkt. Minsten går i 1. klasse nå, men han er ikke så moden som sin søster. Tviler på at han er klar for mobil når han begynner i 2. klasse... Anonymkode: bf9a1...dd4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #15 Skrevet 7. januar 2019 Her i huset får de smarttelefon til jul det året de fyller 16. Frem til det har de telefoner som kun kan ringe og sende SMS. Funker bra. Er flere foreldre som gjør det på den måten her vi bor. Anonymkode: 7b886...fde
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #16 Skrevet 7. januar 2019 Utsett smarttelefon så lenge som mulig. Jeg angrer ofte på at mi fikk så tidlig som 4.klasse. Da fikk hun min gamle , for å kunne bruke app til busskort o.l. Prøver å begrense bruken hjemme,vil vi skal ha tid sammen ,se ansiktene til hverandre. Men det er et evig mas om denne mobilen,om det kommer mld,vil se youtube og musically..hun blir nesten manisk og desperat. Så kommer vi inn i en vane med at hun nesten blir avvent denne sykelige trangen til å ha nesa i skjermen , så er det plutselig pappauke... Med ubegrenset tilgang.. han driver med sine ting,pc med gaming o.l.og bryr seg ikke om hun sitter med mobilen, fra middag og lekser er ferdig ,til hun skal legge seg.. Ups..ble langt frustrert utbrudd dette... Anonymkode: 65192...ebe 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #17 Skrevet 7. januar 2019 Min fikk en gammel iPhone til 10-årsdagen. Den blir brukt altfor mye til å se tv og spille med. Anonymkode: 2df9f...d64
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #18 Skrevet 7. januar 2019 Vi har 3 barn og de arver først fra oss så etter hverandre, siden det er så stort april fra 1. til 3. mann så har det gått fra å arve tastetelefoner til de siste åra smarttelefoner, hun yngste vår i 5. Klasse har hatt smarttelefon fra 3. klasse siden det har vært praktisk å arve fra brødre e og bruker ikke den til annet en å ringe å sende SMS med for det. Hadde vært mer skeptisk til å kjøpe ny smarttelefon til henne, de er jo litt uvørene og det kan lett ødelegge ting. Anonymkode: a618c...726
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #19 Skrevet 7. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi har 3 barn og de arver først fra oss så etter hverandre, siden det er så stort april fra 1. til 3. mann så har det gått fra å arve tastetelefoner til de siste åra smarttelefoner, hun yngste vår i 5. Klasse har hatt smarttelefon fra 3. klasse siden det har vært praktisk å arve fra brødre e og bruker ikke den til annet en å ringe å sende SMS med for det. Hadde vært mer skeptisk til å kjøpe ny smarttelefon til henne, de er jo litt uvørene og det kan lett ødelegge ting. Anonymkode: a618c...726 sprik -ikke april (tastefeil) Anonymkode: a618c...726
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2019 #20 Skrevet 7. januar 2019 Jeg kommer ikke til å gi barna mine smarttelefon før de fyller 13 år. Kanskje blir jeg den strenge mammaen, men jeg tror de kommer til å takke meg når de er gamle nok til å forstå. Anonymkode: 7ae1c...ce3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå